Danemann Startet 28.September.2020 Del på Facebook Startet 28.September.2020 (redigert) I min Scampi 30 sitter en Volvo Penta 2003 på 28 hk hvor motoren ikke vil øke turtallet med motoren i gir før stoppknappen er ca halvveis ute. Hvorfor vil den ikke det? Redigert 28.September.2020 av Danemann (see edit history) Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post
Lysekil Svart 28.September.2020 Del på Facebook Svart 28.September.2020 På VP 2000 serie fungerer stoppknappen også som kaldstart. Knappen draes ut og skyves tilbake før start. Som jeg forstår gir dette en ekstra dusj med diesel ( som en choke på en bensinmotor) Kanskje har du tett dieselfilter eller annen restriksjon i diesel tilførsel, og når stoppknappen (choken) er litt ute får motoren nok diesel til å oppnå fullt turtall.. Sjekk eller bytt dieselfiltre. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 28.September.2020 Del på Facebook Svart 28.September.2020 (redigert) . Redigert 28.September.2020 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Danemann Svart 29.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2020 Takk for hjelpa, dieselfilter bestilt. Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post
shipahoy Svart 29.September.2020 Del på Facebook Svart 29.September.2020 Du har sannsynligvis et forfilter i tillegg til det som er på motoren. Skift begge to. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 29.September.2020 Del på Facebook Svart 29.September.2020 Stoppknappen har vaieroverføring til motor? Er vaieren riktig justert? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Danemann Svart 29.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2020 Kombinert forfilter/vannavskiller er renset. Wiredrift av både stopphendel og gasspådrag. Skal bytte finfilter og se om det hjelper, ellers er det god justeringsmulughet på stopphendelen ja. Motoren går som en drøm når stopphendelen er ca 3/4 av max ute. Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post
Danemann Svart 14.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2020 Har nå bytta finfilter, rensa grovfilter/vannutskiller og rensa matepumpefilter. Motoren oppfører seg likens. Kan det være matepumpa som har gitt seg, tru? Går det da bra å evt bruke en elektrisk dieselpumpe som matepumpe? Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post
index Svart 15.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2020 Danemann skrev for 9 timer siden: Kan det være matepumpa som har gitt seg, tru? Går det da bra å evt bruke en elektrisk dieselpumpe som matepumpe? Burde gå bra det. Jeg har hatt elektrisk matepumpe de siste 10 årene, en billig sak fra Biltema. Annen motor, men det burde ikke bety all verden. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Danemann Svart 15.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2020 Da tror jeg at jeg har funnet feilen! Oppdaget en løs settskrue foran på boksen til Turtallsreguleniga og stopp-spaken, fant ut via Workshop manual på nettet at den løse skruen er max-volumskruen som er, som det står: "set by Volvo Penta and must never be changed since this will affect the engine output" Blir skøy å sjekke ut i morra. Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post
Arne2 Svart 15.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2020 14 hours ago, index said: Burde gå bra det. Jeg har hatt elektrisk matepumpe de siste 10 årene, en billig sak fra Biltema. Annen motor, men det burde ikke bety all verden. Litt off-topic, men dette kunne kanskje være en veldig god ide for VP 2003 av andre grunner. Har en VP 2003 og en MD 2030, og forskjellen på de to det er at førstnevnte mangler glødeplugger, så om vinteren så kan det være mye "styr og ståk" å få den til å starte. Mener også å ha observert at når dieseltanken har lavt nivå så går starten enda tregere og at det kan lette situasjonen å fylle opp tanken. Mon tro om ikke en elektrisk matepumpe også kunne bidra til å forbedre startegenskapene? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.