Jump to content

Volvo Penta 2003 som ikke yter max før stoppknappen er halvveis ute.


Danemann

Recommended Posts

På VP 2000 serie fungerer stoppknappen også som kaldstart.  Knappen draes ut og skyves tilbake før start.

Som jeg forstår  gir dette en ekstra dusj med diesel ( som en choke på en bensinmotor) 

 

Kanskje har du tett dieselfilter eller annen restriksjon i diesel tilførsel, og når stoppknappen (choken) er litt ute får motoren nok diesel til å oppnå fullt turtall.. Sjekk eller bytt dieselfiltre.

Link to post

Kombinert forfilter/vannavskiller er renset. Wiredrift av både stopphendel og gasspådrag. Skal bytte finfilter og se om det hjelper, ellers er det god justeringsmulughet på stopphendelen ja. Motoren går som en drøm når stopphendelen er ca 3/4 av max ute.

Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =)

Link to post
  • 3 uker senere...

Har nå bytta finfilter, rensa grovfilter/vannutskiller og rensa matepumpefilter. Motoren oppfører seg likens. Kan det være matepumpa som har gitt seg, tru? Går det da bra å evt bruke en elektrisk dieselpumpe som matepumpe?

Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =)

Link to post
Danemann skrev for 9 timer siden:

Kan det være matepumpa som har gitt seg, tru? Går det da bra å evt bruke en elektrisk dieselpumpe som matepumpe?

 

Burde gå bra det. Jeg har hatt elektrisk matepumpe de siste 10 årene, en billig sak fra Biltema. Annen motor, men det burde ikke bety all verden.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Da tror jeg at jeg har funnet feilen! Oppdaget en løs settskrue foran på boksen til Turtallsreguleniga og stopp-spaken, fant ut via Workshop manual på nettet at den løse skruen er max-volumskruen som er, som det står: "set by Volvo Penta and must never be changed since this will affect the engine output" Blir skøy å sjekke ut i morra.

Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =)

Link to post
14 hours ago, index said:

Burde gå bra det. Jeg har hatt elektrisk matepumpe de siste 10 årene, en billig sak fra Biltema. Annen motor, men det burde ikke bety all verden.

 

Litt off-topic, men dette kunne kanskje være en veldig god ide for VP 2003 av andre grunner. Har en VP 2003 og en MD 2030, og forskjellen på de to det er at førstnevnte mangler glødeplugger, så om vinteren så kan det være mye "styr og ståk" å få den til å starte. Mener også å ha observert at når dieseltanken har lavt nivå så går starten enda tregere og at det kan lette situasjonen å fylle opp tanken. Mon tro om ikke en elektrisk matepumpe også kunne bidra til å forbedre startegenskapene?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...