Bidevind Svart 30.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 9 hours ago, Komodo said: Jeg kjenner ingen som bruker flytetau øverst, men de aller fleste har 10-15m flytetau nederst og synketau øverst. Men det er ikke noe problem å bruke flytetau hele veien heller. Det forutsetter imidlertid at man setter på et lodd f.eks. 10m fra blåsa. Men det forutsetter jo en viss innsikt å tenke så langt... Jeg har synketau øverst, men har allikevel et lodd 4-5m under blåsa. Det skal sørge for at tauet alltid står så rett ned i vannet som mulig. Kjører man på blåsa skal det allikevel mye til at man får tauet i propellen. 8 hours ago, Lars H. said: Du så flink du er, og slik er det som er vanlig for alle de andre som setter teiner? Veldig smart Komodo. Lurte selv på om tauet gikk rett ned fra de markörene jeg så eller på skrå i forhold til ström. Tenkte kanskje lengden på tauet ble justert etter dybden slik at det i störst mulig grad ville gå rett ned, evt den lösning som du selv bruker. Burde väre naturlig å gjöre det slik. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 30.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Etter videre ferd sydover så er det helt klart Fjällbacka skjärgården som er desidert värst. (Seilte utaskjärs för Fjällbacka, så er litt usikker vedr det.) Ellers lå tegnene mere logisk plassert relatert til hvor man ferdes i forhold til leden. På den grunne siden av staken, og ikke rett i naturlig ferd etc. Stort sett, altså. Ved Lysekil var det også litt ugreit, dog mye bedre enn for ett og to år siden. Skyldes kanskje at Kystvakten var tilstede med flere båter. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Hmmm. Jeg har alltid følt meg trygg for teinetau under seil (og giret i revers for å lukke foldepropellen), selv i mørket i hummersesongen (seiler sjelden helt innpå grunna heller da) Men eksempelet her var jo fra seilbåt under seil. Er ikke sjansen for at man skal få alvorlig trøbbel ved å seile over ett teinetau/blåse med seilbåt veldig liten ? Har selv sett en og annen dobbe i kjølvannet gjennom tidene, men aldri opplevde problemer grunnet det. Er det noen her som faktisk har opplevd problemer med dette under seil og med propellen låst? Har dog opplevd at noen hadde satt teine inne i båtplassen min, var så vidt jeg ikke fikk den i propellen da jeg skulle legge til en sen Søndag for noen år siden. Så man er ikke trygg selv om man seiler fra og til, litt propell må til ved avgang/ankomst uansett. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Kaskazi Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Jeg gikk fra Skjærhalden til Grebbestad i går. Lurer forresten på om vi hilste rett sør for Resö @Bidevind? Har gått denne strekningen mange år i hummersesongen og har slitt med slalommanøvrering mellom synlige og nesten usynlige blåser. I år synes jeg det er noe mindre teiner, og de var bedre plassert , riktignok men noen slengere plassert midt i leia. De malte treklossene er borte, men du verden for en kreativitet hva gjelder fargevalg, grå og sorte tennisball størrelse. Det burde i hvertfall vært krav om fargen og størrelse på blåsene, fluoriserende orange og min. 20 cm diameter. Det har gått bra i de årene jeg ålet meg nedover mot Grebbestad, men har hørt raslingen av nærgående blåser og et bankende hjerte. På høsten er vestkysten no country for old men! Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Kaskazi skrev 23 minutter siden: I år synes jeg det er noe mindre teiner, og de var bedre plassert , riktignok men noen slengere plassert midt i leia. Men hummersesongen er vel ikke før 1 Oktober da, litt tidlig å konkludere med hvordan det blir vel ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Kaskazi Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Erik skrev 3 minutter siden: Men hummersesongen er vel ikke før 1 Oktober da, litt tidlig å konkludere med hvordan det blir vel ? I Sverige starter hummersesongen en uke tidligere enn i Norge? Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 30.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 2 hours ago, Kaskazi said: Jeg gikk fra Skjærhalden til Grebbestad i går. Lurer forresten på om vi hilste rett sør for Resö @Bidevind? ..... Hei, var nok ikke meg, jeg gikk utaskjärs ned til Fjällbaka og det var på söndag. Ikke mange fritidsbåter å se da. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Jeg traff en norsk båt på turen. Tok en sjans på at det var deg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.