Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

Når det gjelder gammel båt, så ville jeg begynt aller først med å sjekke gjenomføringer og ventiler ut til sjø. Vannintak til motor må også være ok. Så ville jeg sjekket kjølboltene og kikket på kjølen både fra "boltsiden" og innenfra og på land. Jeg ville også ha dratt og ristet i kjølen mens båten henger i stroppene. Røstjern er nevnt tidligere over. Det er også en viktig faktor. Motoren selv er jo også et lite kapittel. Den bør få sin oppmerksomhet, i alle fall hvis det er en Penta fra gamle dager (Har 2 stk.). Comfort 30 har jo rett aksling ut til propellen, den løsningen pleier jo å holde sånn omtrent evig.

 

Når jeg kløpte og tok i bruk en båt på 32 fot, da syntes jeg at det var et kjempestort skip. Etter et par tre år så oppleves det store skipet som en liten pram som stort sett er for liten, en slags skute i lommeformat, unntatt når man skal legge til kai eller ta den opp på land.

 

Når man er ute i litt dårlig vær med bølger av en viss størrelse, da er 30 fot båt ganske lite synes jeg. En annen side ved saken, det er jo båten den må jo nødvendigvis følge bølgene, for ellers forsvinner den jo under vann. Da blir det jo som å kjøre berg og dalbane, og det som er løst, det flakser rundt alle veier og det å stå oppreist det er ingen selvfølge.

 

For min del så må jeg si at dette med langtur over åpent hav, det har jeg slått fra meg. Hvis man kan returnere i mørbanka tilstand etter en dag med gøy i de store bølgene så er det OK. Da kan man bruke et par dager til å komme til hektene igjen. Hvis dette skulle stått på dag og natt i en uke eller så i strekk, og uten mulighet til å komme til land, for "recovery", da hadde det ikke vært noe særlig.

 

Mitt personlige syn på saken det er: Jo enklere og jo mer funksjonell innredning, jo færre ting du kan slå hue i, eller snuble i, og jo mindre som er i veien og som kan skape problemer, og jo færre ting som bruker strøm og som kan gå i stykker, desto bedre. Det gjelder å optimalisere til akkurat det man behøver.

 

Synes ellers at Comfort 30 er en kjempeflott båt. Har kikket på et par båter av den sorten.

Arne2

Arne2

Når det gjelder gammel båt, så ville jeg begynt aller først med å sjekke gjenomføringer og ventiler ut til sjø. Vannintak til motor må også være ok. Så ville jeg sjekket kjølboltene og kikket på kjølen både fra "boltsiden" og innenfra og på land. Jeg ville også ha dratt og ristet i kjølen mens båten henger i stroppene. Røstjern er nevnt tidligere over. Det er også en viktig faktor. Motoren selv er jo også et lite kapittel. Den bør få sin oppmerksomhet, i alle fall hvis det er en Penta fra gamle dager (Har 2 stk.). Comfort 30 har jo rett aksling ut til propellen, den løsningen pleier jo å holde sånn omtrent evig.

 

Når jeg kløpte og tok i bruk en båt på 32 fot, da syntes jeg at det var et kjempestort skip. Etter et par tre år så oppleves det store skipet som en liten pram som stort sett er for liten, en slags skute i lommeformat, unntatt når man skal legge til kai eller ta den opp på land.

 

Når man er ute i litt dårlig vær med bølger av en viss størrelse, da er 30 fot båt ganske lite synes jeg. En annen side ved saken, det er jo båten den må jo nødvendigvis følge bølgene, for ellers forsvinner den jo under vann. Da blir det jo som å kjøre berg og dalbane, og det som er løst, det flakser rundt alle veier og det å stå oppreist det er ingen selvfølge.

 

For min del så må jeg si at dette med langtur over åpent hav, det har jeg slått fra meg. Hvis man kan returnere i mørbanka tilstand etter en dag med gøy i de store bølgene så er det OK. Da kan man bruke et par dager til å komme til hektene igjen. Hvis dette skulle stått på dag og natt i en uke eller så i strekk, og uten mulighet til å komme til land, for "recovery", da hadde det ikke vært noe særlig.

 

Mitt personlige syn på saken det er: Jo enklere og jo mer funksjonell innredning, jo færre ting du kan slå hue i, eller snuble i, og jo mindre som er i veien og som kan skape problemer, og jo færre ting som bruker strøm og som kan gå i stykker, desto bedre. Det gjelder å optimalisere til akkurat det man behøver.



×
×
  • Create New...