Jump to content

Ferskvannskjølevann forsvinner MD30

MD30

Recommended Posts

Har en MD30A hvor vannet forsvinner fra varmeveksleren. Vannpumpe havarerte og motor gikk varm, men ble stoppet for den skar seg.  Ny pumpe montert og varmeveksler montert på igjen. Vannet forsvant, antakelig i eksosen. Tok av topp, byttet seter på utblåsdventiler og alt slipt og topp trykktestet og kontrollert at var rett. Motoren er ikke slitt i sylindre. Monterte sammen i dag, men vannet forsvinner fortsatt. Ingen lekkasjer å se. Ikke vann i olje. Motoren starter. Trenger gode råd da dette begynner å koste en del penger. 

Jeg har inntrykk av at mange av MD 2020/2030/2040 motorene nå begynner å få korrosjonsproblemer mht kjølesystemet. Varmevekslerhuset er i støpt aluminium, og er utsatt for korrosjon. For min del viste det seg at problemet lå i området der eksosen kommer ut av veksleren. Kan det danne seg svovelsyre der om det kommer fuktighet til tro? Hullet var så lite at det ikke syntes i det svarte eksosområdet. Men da jeg fant det og begynte å pirke i det, falt kantene fort sammen. Dessverre er nok disse varmevekslerhusene nå tikkende bomber.

Hull tæret i varmeveksler 1.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...