Jump to content

Er det lurt å beholde kajesjen på under presenningen

Ferskreder

Recommended Posts

Vi har en Scand Baltic. Sliter med kondens under presenningen ved vinteropplag. Har renovert dørkplatene og fått trekt om alle putene i cockpit i år. For å unngå fuktskader til vinteren, vil vi derfor høre hva andre gjør for å unngå kondens om vinteren. For ordens skyld....vi lar det alltid være god åpning i begge ender av presenningen for å sikre gjennomluft. Fjerner også selvsagt alle løse puter. Vi plasserer dessuten tørrballer rundt omkring i båten. Opplyser også at vi ikke har tilgang på strøm. Kondens blir det likevel...i rikt monn. Vi har imidlertid tatt av kalesjen og lurer på om det kan være lurt å beholde den på? Noen som har tips?

Redigert av Ferskreder (see edit history)

At åbne presenningen og samtidig sætte fugtfjernere (tørrballer) op er ikke nogen god idé i min optik: Hvis der er åbent til "naturen" vil kalciumkloriden blot trække fugt ind.

Min båd er en Scand 8600. Jeg fjerner kalechen og lukker presenningen (som er på stativ) så tæt som jeg overhovedet kan og hænger fugtfjernere op: 2 kg i kahytten og 2 kg i cockpittet. De bliver skiftet en gang i løbet af vinteren. Jeg har ingen problemer med fugt eller lugt og er ikke bange for at lade hynder og puder blive i båden.

Har også Baltic for 3. vintersesong nå. Jeg har en gammel kalesje som jeg har på også presenning på stativ men gode åpninger i endene. Har ikke tilgang til strøm og bruker derfor ikke  luftavfukter som går på strøm.. men jeg bruker 6- 7 tørrboller (biltema) plassert rundt om i båten. Jeg har ikke hatt noe som helst problem med fukt, jordslag eller mugg. I fjor vinter var jeg mye opp i båten (minst en gang i uka) da jeg hadde noen større oppgraderinger og reparasjoner. Da måtte jeg bytte posene til tørrbollene et par ganger. 

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Hei. 

Jeg har også en Baltic og har en ganske enkel oppskrift. 

Slet også med kondens nok til å kunne hatt vanntanken full på våren om jeg samlet på alt. 

Det som fungerer godt uten strøm og baller og sekker med lurium er dobbel presenning. 

Ta en lett presenning over stativet først og så den presenningen du har brukt tidligere over denne igjen. 

Da samler kondensen seg imellom presseningene og problemet renner ut av båten. Jeg bruker hvit inner presenning og tung grønn  PVC utenpå.  Grønn skaper mye varme når sola står på og hvit lyser opp veldig godt innvendig. 

Lykke til med vinteren 

Norge er et langstrakt land og klimatiske forhold varierer sterkt. Jeg holder til i Asker (Akershus/Viken). Jeg tar av kalesjen og oppbevarer den tørt hjemme. Har god åpning på presenningen foran og bak slik at det blir konstant gjennomlufting. Jeg har prøvd ulike metoder,  men dette  fungerer best for meg. Bruker ingen "tørkemidler",  som i mitt hode bare trekker ny fukt utenfra. La skapdører, luker  etc stå åpne. Unngå lukkede, "tette" rom. La luften slippe til overalt! Da får jeg aldri fuktproblemer.

Jeg har som Kapteinskutelaus, brukt to presenninger i 10 år nå, og har ikke problem med kondens. Før det, hadde jeg til dels mye kondens på undersiden av presenningen på den samme opplagsplassen. Den innerste presenningen har tidligere vært en tynn lettpresenning, men nå bruker jeg den gamle ytre som innerpresenning og en ny ytterst. Jeg bruker kun hvite presenninger for å få bedre arbeidslys under presenningen.

Kan anbefales.

:-) steinar

Jeg hadde av kalesje når jeg hadde en slik type båt på land om vinteren i Oslo med presenning med lufting i begge ender. selv om det er ganske tørt klima der, spesielt sammenlignet med her i vest, så opplevde jeg å få jordslag på seterygger osv. Ikke noe alvorlige greier som ikke lot seg vaske vekk, men likevel ganske irriterende. Så et tips da er å i alle fall legge et gammelt laken/håndkle over putene. Da vil dette i verste fall 'slå seg' først, og beskytte putene.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...