Jump to content

Får ikke ut vann av Askeladden 505 - dobbeltskrog. Råd ønskes

Sjøfalk

Recommended Posts

Hei - Jeg trenger litt hjelp.  Har en Askeladden 505 Freestyle, 2002 mod. skjærgårdsjeep.  Den tok inn en del vann under en uværsperiode. Vet ikke hvordan vannet kom inn (saltvann). Jeg øste ut 3 bøtter fra  rommet for bensintankene, men fikk ikke ut det som var mellom skrogene.  Bakerst i 'brønnen' er det skåret ut for feste av motoroen.  Dette er vel egentlig en åpning mellom skrogene? Der er det mye vann som jeg ikke får ut.  Det virker som om det har kommet vann mellom skrogene (dobbeltskrog). 

Jeg har tatt opp båten på henger og trodde det bare var å skru ut bunnproppen på utsiden av akterspeilet. Men der kom det ikke ut en eneste dråpe!.  Jeg ser at det er en metallgreie noen cm innenfor bunnpluggen. Er dette en tilbakeslagsventil? Kan denne ha gått tett?.  Jeg kan få ut litt vann der det er skåret ut for montering av motoren inne i bensinrom-brønnen, men jeg misstenker at det  er vann i bunnen mellom skrogene.  Noen tips til å få dette ut?

Sjøfalk

Redigert av Sjøfalk (see edit history)

Hei Index. Skal legge ved noen bilder senere i dag.  Brønnen er ikke modifisert.  Den har vært slik siden jeg kjøpte den.  De gjorde det samme på den jeg hadde før (2000 modell).  For å montere motoren må de skjære ut en del av bakveggen i bensintank-brønnen for å skru til boltene på motoren.  Det er en åpning ca 15 cm på oversiden av bunnen av brønnen. Der er det skåret ut ca  10x40 cm av bakveggen.  Det gjorde forhandler da de monterte motoren første gang for å komme til boltfestene.  Det er vanskelig å komme til der for å ta ut vann.  Jeg vet ikke om det er full åpning ned til bunnen av dobbeltskråget der. Uansett er det veldig rart at det ikke kommer ut vann av dreneringshullet når pluggen er skrudd ut.  Oppdaterer med bilder senere i dag. 

Hvis det kommer en stor bølge som skyller 1000 liter vann inn fra baugen vil den teoretisk kunne fylle rommet for drivstofftanker og gå ned i underskroget gjennom åpningen. Har tenkt tanken  og har opplevd store bølger som har skyllet over båten med noen hundre liter vann.  Det kom ikke vann ned i dette rommet den gangen. 

Ja har tenkt tanken. Kunne boret hull i bunnen av rommet for bensintankene og montert en slange ned med tappeplugg for montering av en liten manuell lensepumpe. Kunne selvsagt vært elektrisk, men det er det ikke behov for.  Kunne lagt ved bilder, men det får jeg ikke til fra iPhonen (ser ut som det kun er mulig å laste opp bilder fra en URL adresse?)

På min Yamarin er det også slik luke til boltene. I tillegg er det en original luke i rommets gulv (utett og uten pakninger, men til «fingerhull») fornå se ned i dobbeltbunnen. Med andre ord original utett. Også mellom en original oppbevaringsluke i gulvet vil vann kunne komme i bunnen. Men store deler av mellomrommet mellom ytter og innerskrog er fylt med en form for skum. Så det er bare plass til vann i bunnen og litt opp på sidene. Skummet gjør det jo helt umulig å trekke en ledning. Har forøvrig satt inn automatisk lensepumpe der i bunnen.

På min Bella er det stort sett helt åpent fra lukene og ned i bunnen. Hvis båtens selv-lensing går tett, vil det renne ned i bunnen til slutt. Har vurdert å sette inn lensepumpe her også, men den ligger ikke i nærheten av løvtrær så det er sjelden noe ligger og kan stenge for den.

• 8 måneder senere...

Veldig interessant lesning! 

Kjøpte for et par mnd siden en 505 Excel som jeg holdt på å forlise med da jeg skulle kjøre den hjem. 

Den var ekstremt baktung og brukte lang tid å komme opp i plan. Når det da i tillegg blåste opp og jeg måtte kjempe i motvind mot 2 m(+) bøye bølger, holdt det på å gå galt. 

Hadde så vidt båten i plan men måtte sakke helt ned til sakte fart da den ved et tiifelle holdt på å gå rundt. 

Da jeg skulle ha båten på land merket jeg at den var svært tung og fant da dette vannet i dobbeltbunn. 

Et ELENDIG patent med det svære hullet der bak. 

En i utgangspunktet selvlendsende båt som kan bli til en ubåt pga utett dobbeltbunn flytekammer. 

At en ska måtte til  med å evet bore hull under der hvor bensintanker er og å montere lensepumpe, virker på trynet mtp at dette er en selvlendsende båt 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...