Sjøfalk Startet 30.September.2020 Del på Facebook Startet 30.September.2020 (redigert) Hei - Jeg trenger litt hjelp. Har en Askeladden 505 Freestyle, 2002 mod. skjærgårdsjeep. Den tok inn en del vann under en uværsperiode. Vet ikke hvordan vannet kom inn (saltvann). Jeg øste ut 3 bøtter fra rommet for bensintankene, men fikk ikke ut det som var mellom skrogene. Bakerst i 'brønnen' er det skåret ut for feste av motoroen. Dette er vel egentlig en åpning mellom skrogene? Der er det mye vann som jeg ikke får ut. Det virker som om det har kommet vann mellom skrogene (dobbeltskrog). Jeg har tatt opp båten på henger og trodde det bare var å skru ut bunnproppen på utsiden av akterspeilet. Men der kom det ikke ut en eneste dråpe!. Jeg ser at det er en metallgreie noen cm innenfor bunnpluggen. Er dette en tilbakeslagsventil? Kan denne ha gått tett?. Jeg kan få ut litt vann der det er skåret ut for montering av motoren inne i bensinrom-brønnen, men jeg misstenker at det er vann i bunnen mellom skrogene. Noen tips til å få dette ut? Sjøfalk Redigert 30.September.2020 av Sjøfalk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.September.2020 Del på Facebook Svart 30.September.2020 Et par bilder hadde gjort ting lettere her. Høres ut som om brønnen har blitt modifisert en gang? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjøfalk Svart 30.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2020 (redigert) Hei Index. Skal legge ved noen bilder senere i dag. Brønnen er ikke modifisert. Den har vært slik siden jeg kjøpte den. De gjorde det samme på den jeg hadde før (2000 modell). For å montere motoren må de skjære ut en del av bakveggen i bensintank-brønnen for å skru til boltene på motoren. Det er en åpning ca 15 cm på oversiden av bunnen av brønnen. Der er det skåret ut ca 10x40 cm av bakveggen. Det gjorde forhandler da de monterte motoren første gang for å komme til boltfestene. Det er vanskelig å komme til der for å ta ut vann. Jeg vet ikke om det er full åpning ned til bunnen av dobbeltskråget der. Uansett er det veldig rart at det ikke kommer ut vann av dreneringshullet når pluggen er skrudd ut. Oppdaterer med bilder senere i dag. Redigert 30.September.2020 av Sjøfalk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfalk Svart 30.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2020 (redigert) 150 liter lettere! Jeg ringte Askeladden. De sier at det ikke skal være noe innenfor bunnpluggen og trodde dette var en feilmontering av dreneringshullet. De sa at jeg skulle bore opp... og det gjorde jeg. Har tappet ut 150 liter vann så langt, og det renner litt fremdeles.... Redigert 30.September.2020 av Sjøfalk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.September.2020 Del på Facebook Svart 30.September.2020 Godt det løste seg. Ellers så kunne det kanskje vært lurt å tette rundt der utkappet er gjort,, for å forhindre vannfylling senere. Dobbeltbunnen fungerer jo dårlig som flytekammer slik den er nå... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjøfalk Svart 30.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2020 Jeg spurte Askeladden om det. De mente det ikke hadde noen betydning. Det vil alltid være en fare for vanninntrenging ved kraftig uvær som kommer rett inn mot hekken av båten. Da kan det trenge inn vann spesielt ved kabelinnføringer etc. Det vil ikke hindres av at at utkappet tettes. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.September.2020 Del på Facebook Svart 30.September.2020 Merkelig svar fra Askeladden! En utett dobbeltbunn som kan fylles via rommet under setet virker upraktisk, og potensielt farlig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjøfalk Svart 30.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2020 Hvis det kommer en stor bølge som skyller 1000 liter vann inn fra baugen vil den teoretisk kunne fylle rommet for drivstofftanker og gå ned i underskroget gjennom åpningen. Har tenkt tanken og har opplevd store bølger som har skyllet over båten med noen hundre liter vann. Det kom ikke vann ned i dette rommet den gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 30.September.2020 Del på Facebook Svart 30.September.2020 Er det mulig å montera ein tappeplugg med pakning i rommet for bensintanken? På den måten kan du opna og lensa dobbelbunnen med ei lita pumpe når båten ligg på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfalk Svart 30.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2020 (redigert) Ja har tenkt tanken. Kunne boret hull i bunnen av rommet for bensintankene og montert en slange ned med tappeplugg for montering av en liten manuell lensepumpe. Kunne selvsagt vært elektrisk, men det er det ikke behov for. Kunne lagt ved bilder, men det får jeg ikke til fra iPhonen (ser ut som det kun er mulig å laste opp bilder fra en URL adresse?) Redigert 30.September.2020 av Sjøfalk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
deerhunt Svart 30.September.2020 Del på Facebook Svart 30.September.2020 Sjøfalk skrev for 1 time siden: Kunne lagt ved bilder, men det får jeg ikke til fra iPhonen (ser ut som det kun er mulig å laste opp bilder fra en URL adresse?) Har du endret filtypen tilbake til JPEG etter sist oppdatering av iPhonen? Per G. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfalk Svart 30.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2020 (redigert) deerhunt skrev 34 minutter siden: Har du endret filtypen tilbake til JPEG etter sist oppdatering av iPhonen? Per G. Takk nå fikk jeg det til Redigert 30.September.2020 av Sjøfalk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 30.September.2020 Del på Facebook Svart 30.September.2020 På min Yamarin er det også slik luke til boltene. I tillegg er det en original luke i rommets gulv (utett og uten pakninger, men til «fingerhull») fornå se ned i dobbeltbunnen. Med andre ord original utett. Også mellom en original oppbevaringsluke i gulvet vil vann kunne komme i bunnen. Men store deler av mellomrommet mellom ytter og innerskrog er fylt med en form for skum. Så det er bare plass til vann i bunnen og litt opp på sidene. Skummet gjør det jo helt umulig å trekke en ledning. Har forøvrig satt inn automatisk lensepumpe der i bunnen. På min Bella er det stort sett helt åpent fra lukene og ned i bunnen. Hvis båtens selv-lensing går tett, vil det renne ned i bunnen til slutt. Har vurdert å sette inn lensepumpe her også, men den ligger ikke i nærheten av løvtrær så det er sjelden noe ligger og kan stenge for den. Sitér dette innlegget Link to post
Carlin Svart 4.Juni.2021 Del på Facebook Svart 4.Juni.2021 Veldig interessant lesning! Kjøpte for et par mnd siden en 505 Excel som jeg holdt på å forlise med da jeg skulle kjøre den hjem. Den var ekstremt baktung og brukte lang tid å komme opp i plan. Når det da i tillegg blåste opp og jeg måtte kjempe i motvind mot 2 m(+) bøye bølger, holdt det på å gå galt. Hadde så vidt båten i plan men måtte sakke helt ned til sakte fart da den ved et tiifelle holdt på å gå rundt. Da jeg skulle ha båten på land merket jeg at den var svært tung og fant da dette vannet i dobbeltbunn. Et ELENDIG patent med det svære hullet der bak. En i utgangspunktet selvlendsende båt som kan bli til en ubåt pga utett dobbeltbunn flytekammer. At en ska måtte til med å evet bore hull under der hvor bensintanker er og å montere lensepumpe, virker på trynet mtp at dette er en selvlendsende båt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.