Jump to content

Hjelp og tips til oppkobling av ampermeter instrument


Furu

Recommended Posts

Har et amper meter ombord som ikkje enda er koblet opp og trenger nok litt hjelp til oppkobling. Kan jo ikke bare være til pynt! 

Har ingen shunt ombord. Om det kobles direkte til batteri vil det da vise kapasitet eller vise noe i det hele tatt..? Volt meteret ombord viser jo om batteri lades så det er vel greit, ett amper meter har ingen funksjon om det ikke kobles i forbindelse med dynamoen ?:confused:

5C2DCBD6-2E5D-446C-A30F-B32AAF5A8D0F.jpeg

665157E7-1B12-4948-B0DA-6BA8EAEE3A56.jpeg

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post

Denne får du ikke særlig mye informasjon fra, viser kun øyeblikk-informasjon, forteller ikke noe om mengde AH eller % igjen. Eneste jeg ville ha hatt ut av å bruke en sånn er vel for å se om dynamo lader og hvor mye.

 

Enkelt å koble inn, og godt beskrevet på bildene. Men ønsker du oversikt kjøper du en Victron 712 :smiley:

Redigert av ne.andersson (see edit history)
Link to post

Synest ikkje det var så veldig godt beskrevet Nei.. Kobles den direkte til ett batteri blir det vel full kort slutning? Går heller ikkje å legge kabler direkte fra motor over denne her, dei er jo alt for store. Kan jo koble via hovedbryter, men vil jo bli kortslutning igjen vel..:crazy:

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Furu skrev for 4 timer siden:

Synest ikkje det var så veldig godt beskrevet Nei.. Kobles den direkte til ett batteri blir det vel full kort slutning? 

Du misforstår skjemaet litt tror jeg. Ladekabel fra dynamo B+ går vanligvis fra dynamo og til starterens store + kobling. Ladekabel må derfor kappes av og ampermeter kobles inn slik at ladestrømmen må gjennom ampermeteret. Ulempen er jo da at ladestrømmen må ta omveien innom instrumentpanelet der ampermeter er plassert , og så ned igjen til starterens store + kontakt. Ampermeter er vel også begrenset til maks 60 amp så det utgjør en viss fare. Strømmen til starteren går dog ikke gjennom ampermeteret.                   Ampermeter av denne type var brukt mer før da man bare hadde likestrømsdynamo som hadde dårlig lading. Selv under kjøring kunne det falle mot minus, så da gjalt det og slå av varmevifte eller andre ting slik at pila kom over på + siden. Altså står pila på + siden så går strømmen til batteri. Står den på minussiden tappes batteri. Koblingene «ground» og «Blade terminal +» er bare for lys i instrumentet og selve ampermeteret fungerer uten at disse to kobles til, men da uten belysning. Her ser du koblingen, men dette er en gammel likestrømsdynamo. Jeg hadde ikke koblet inn instrumentet, men heller gått for voltmeter.

image.jpg

Link to post

Ok, mange takk for svar og info ! Det var da godt forklart. Får vel bare være til pynt inntil videre, men kan ikkje det brukes slike ring kjerner og bare legge over kabler også.. Så slipper en så mykje styr.. ?

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...