Bigdrago Startet 30.September.2020 Link til dette innlegget Startet 30.September.2020 Hei. Var uheldig med at noen kabler brant opp i motorrommet. Uansett. B+ kabelen fra dynamo er erstattet. Men hva gjør L og R kablene? I koblingsskjemaet står det at L skal til glødeplugger osv. men sånt utstyr har jeg ikke. R går til tachmodule som forsterker rpm signalet til turteller. Men det er ikke noe strøm på R kabelen, antar at det er brudd et sted. Kan jeg bruke strøm fra B+ ? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 L er "Light", ladelampe. Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 30.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Ok. Så "R" er ikke samme type strøm som fra B+ altså? Ser nå at L går rett til ladelampen ja. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 (redigert) Bigdrago skrev 18 minutter siden: Ok. Så "R" er ikke samme type strøm som fra B+ altså? På min originale 55Ah Hitachi dynamo er R, som Hulda påpeker for sensing av spenning. Den har ikke vekselstømuttak (W) for turteller. Redigert 30.September.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 På mine US-dynamoer er R tilkobling for senseledning. Samme har ikke uttak for W. Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 30.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Ok. Altså turtelleren får ikke turtall fra dynamo, dette får den av giveren fra svinghjul. Impulsene sendes til tach module som så sender videre til turteller. Nå er problemet at tachmodule ikke får noe strøm da enten R-ledningen fra dynamo har brudd eller noe i dynamo er gåent. Om det er "vanlig" 12V fra R og B+ så kan jeg mekke til boe. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Hvilken motor og dynamo er det det er snakk om? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bigdrago Svart 30.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 (redigert) Cummins Mercruiser 1.7 DTI. Antar at dette er dynamoen https://www.boatparts.no/bpn882571-1-7-1-7-l-diesel-dynamo-generator-mercruiser-12v-50a-for-mercruiser-1-7l-dti-erstatter-oem-nr-882571.html Og vedlagt er koblingsskjema. Redigert 30.September.2020 av Bigdrago (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Skjemaet til Lars H. er nesten identisk med dynamo til Merc 1.7. L går til ladelampe, R går til tenning. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bigdrago Svart 30.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Ok. Hva er R sin funksjon? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Ser ut som det er sense, spenningen på R er det regulatoren styrer etter og bestemmer spenningen ut på B. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bigdrago Svart 30.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 (redigert) Ok... Greia er at tachmodule har vært hos elektriker for funksjonstest. Elektrikeren koblet til +12V på blå ledning på tachmodule (samme ledning som R fra dynamo) og da fungerte den. Mens i båten min fungerer ikke turtelleren så da antar jeg at tachmodule ikke får strøm fra R. Tenkte en hurtigfiks var å koble ledning fra B+ dynamo til blå ledning på tachmodule. Edit: Fant dette på nett: WHAT IS THE “R” TERMINAL OF THE ALTERNATOR FOR? The “R” terminal or Relay terminal as it is sometimes called, provided some of the alternator’s output and was used to power electric tachometers, a dash light, hour meters, or other modern accessories. In some applications it was connected to the dash light to give notice if the alternator was failing to charge https://shop.pkys.com/Alternator-Terminals-explained.html R = Relay - Output to charge relays, etc Da kobler jeg en ledning fra B+ til tachmodule i morgen :) Redigert 30.September.2020 av Bigdrago (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 (redigert) Njaaa, litt skummelt å bare koble uten å vite hva det er. Så vidt jeg kjenner til så er det bare en type dynamo som på noen modeller benevner taco som R og det er Delco. Vanligvis så er IG og R samme som tenning (magnetisering). Bosh er vel unntaket der den KAN hete 15. Men bevares, det finnes sikkert mange som jeg ikke kjenner til. Men litt skummelt å bare «prøve». For å finne ut hva der er så MÅ man vite hvilken dynamo det er. Redigert 30.September.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 (redigert) Bigdrago skrev for 6 timer siden: Cummins Mercruiser 1.7 DTI. Antar at dette er dynamoen https://www.boatparts.no/bpn882571-1-7-1-7-l-diesel-dynamo-generator-mercruiser-12v-50a-for-mercruiser-1-7l-dti-erstatter-oem-nr-882571.html Og vedlagt er koblingsskjema. Tok en titt på koblingsskjemaet ditt, og der står det at det er Ignition. Altså en magnetiserings funksjon som den trenger for å starte å lade. Normalt sett så klarer dynamoer selv å magnetisere seg men da må du gi den litt turtall for å starte lading. Dette med forbehold at det er dette skjemaet som gjelder og at det er samme dynamo skjemaet hører til. Redigert 30.September.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 1.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2020 Aha. Jeg må faktisk gi den litt turtall for at den skal sette i gang ladingen. Så da er det kanskje et brudd fra tenningen et sted helt til R på dynamo? Vedlagt er koblingsskjema over instrumentpanel. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2020 Kan ikke se tegningen, er langt oppi fjellom med mobiltelefon. At du må øke turtallet for å sparke igang lading/turteller, kan være så enkelt som at feltstrømmen er litt lav. Har det samme på Hulda. Ladelampe med høyere amp. ville fikset det hos meg. Vurderer å bytte pæra, har vurdert dette i 20 år. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 1.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2020 Bigdrago skrev 32 minutter siden: Aha. Jeg må faktisk gi den litt turtall for at den skal sette i gang ladingen. Så da er det kanskje et brudd fra tenningen et sted helt til R på dynamo? Vedlagt er koblingsskjema over instrumentpanel. Ja, den hvit/grønne skal du ha spenning på når tenning står på. Er samme kurs som gir strøm til taco giver og magnetisering av dynamoen. Antar du får lading om du ruser den litt. Da får du det som kalles selvmagnetisering. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2020 Det var ordet: 'magnetisering'. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 1.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2020 Ser du tenker på å hente strøm til R fra B+. Det er i utgangspunktet en dårlig løsning. Så fremt du ikke har diodeskille så vil du aldri klare å gjøre systemet ditt strømløst. Spolen i rotoren vil stå aktivert så lenge det er strøm på batteriet. Gjør som det er originalt - gjennom tenningslås. Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 1.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2020 Løst! Det var ikke jording til tachmodule. Uvisst hvor bruddet er. La opp my jording og turteller fungerer. Når man ser på L og R trengs det en liten rens av kontakt :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2020 Når du får renset den kontakten (L-forbindelsen), starter kanskje ladingen uten å ruse motoren også. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bigdrago Svart 1.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2020 Krysser fingrene for det. Kjøpt kontaktspray, oksidrens og kontaktbeskyttelsesspray. Håper på d beste. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2020 Ellers så funker det å klippe vekk kontakten og klemme på vanlige flatkontakter. Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 1.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2020 Hulda skrev 47 minutter siden: Ellers så funker det å klippe vekk kontakten og klemme på vanlige flatkontakter. Vurderte det samme... men kontakten frem til dynamo er i det korteste laget. Dessuten må jeg demontere dynamo først etc. Utrolig trangt å komme til. Må bruke tlf. for å ta bilder under for å se hvordan ståa er å føle meg frem med fingrene. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2020 Ahh, da er det bedre med en idiotsikker plugg. Jeg fant ut at jeg kunne montert uisolerte stikkere i pluggen jeg hadde. Etter at jeg hadde kastet den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.