Jump to content

Hva er L og R på dynamo? Samme som B+ ?

Bigdrago

Recommended Posts

Hei. Var uheldig med at noen kabler brant opp i motorrommet.

Uansett. B+ kabelen fra dynamo er erstattet. Men hva gjør L og R kablene? I koblingsskjemaet står det at L skal til glødeplugger osv. men sånt utstyr har jeg ikke. R går til tachmodule som forsterker rpm signalet til turteller. Men det er ikke noe strøm på R kabelen, antar at det er brudd et sted. Kan jeg bruke strøm fra B+ ?

dynamo.jpg

Bigdrago skrev 18 minutter siden:

Ok. Så "R" er ikke samme type strøm som fra B+ altså?

På min originale 55Ah Hitachi dynamo er R, som Hulda påpeker for sensing av spenning. Den har ikke vekselstømuttak (W) for turteller.

hitachi_circuit.jpg.0bc70e60524e3d706309c1f82f1bb04a.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ok. Altså turtelleren får ikke turtall fra dynamo, dette får den av giveren fra svinghjul. Impulsene sendes til tach module som så sender videre til turteller.

Nå er problemet at tachmodule ikke får noe strøm da enten R-ledningen fra dynamo har brudd eller noe i dynamo er gåent.

Om det er "vanlig" 12V fra R og B+ så kan jeg mekke til boe.

Ok... Greia er at tachmodule har vært hos elektriker for funksjonstest. Elektrikeren koblet til +12V på blå ledning på tachmodule (samme ledning som R fra dynamo) og da fungerte den.

Mens i båten min fungerer ikke turtelleren så da antar jeg at tachmodule ikke får strøm fra R.

Tenkte en hurtigfiks var å koble ledning fra B+ dynamo til blå ledning på tachmodule.

Edit:
Fant dette på nett:
WHAT IS THE “R” TERMINAL OF THE ALTERNATOR FOR? The “R” terminal or Relay terminal as it is sometimes called, provided some of the alternator’s output and was used to power electric tachometers, a dash light, hour meters, or other modern accessories. In some applications it was connected to the dash light to give notice if the alternator was failing to charge

https://shop.pkys.com/Alternator-Terminals-explained.html

R = Relay - Output to charge relays, etc

Da kobler jeg en ledning fra B+ til tachmodule i morgen :)

Redigert av Bigdrago (see edit history)

Njaaa, litt skummelt å bare koble uten å vite hva det er. Så vidt jeg kjenner til så er det bare en type dynamo som på noen modeller benevner taco som R og det er Delco. Vanligvis så er IG og R samme som tenning (magnetisering). Bosh er vel unntaket der den KAN hete 15. 

Men bevares, det finnes sikkert mange som jeg ikke kjenner til. Men litt skummelt å bare «prøve». For å finne ut hva der er så MÅ man vite hvilken dynamo det er. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Bigdrago skrev for 6 timer siden:

Tok en titt på koblingsskjemaet ditt, og der står det at det er Ignition. Altså en magnetiserings funksjon som den trenger for å starte å lade. Normalt sett så klarer dynamoer selv å magnetisere seg men da må du gi den litt turtall for å starte lading. 
Dette med forbehold at det er dette skjemaet som gjelder og at det er samme dynamo skjemaet hører til. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Bigdrago skrev 32 minutter siden:

Aha. Jeg må faktisk gi den litt turtall for at den skal sette i gang ladingen. Så da er det kanskje et brudd fra tenningen et sted helt til R på dynamo? Vedlagt er koblingsskjema over instrumentpanel.

Ja, den hvit/grønne skal du ha spenning på når tenning står på. Er samme kurs som gir strøm til taco giver og magnetisering av dynamoen. Antar du får lading om du ruser den litt. Da får du det som kalles selvmagnetisering. 

Hulda skrev 47 minutter siden:

Ellers så funker det å klippe vekk kontakten og klemme på vanlige flatkontakter. 

Vurderte det samme... men kontakten frem til dynamo er i det korteste laget. Dessuten må jeg demontere dynamo først etc. Utrolig trangt å komme til. Må bruke tlf. for å ta bilder under for å se hvordan ståa er å føle meg frem med fingrene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...