Jump to content

Kjøleskap Albin Vega

MagnusBoyle

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har en Albin Vega seilbåt, og står ovenfor en vinter med oppussing. Der vil jeg blant annet få inn en kjøleboks. Noen som har kjennskap til noe som passer inn i denne båten? Eventuelt hvor jeg kan henvende meg for å finne noe som kan passe? Skulle noen sitte på andre supertips i kjøkkenavdelingen her (eller andre ting som gjør livet ombord bedre) mottas dette også med takk!
:-)
/Magnus

Stjernen ! skrev for 7 timer siden:

Er det Berserk båt du har ?

Der er det jo ferdig kjøleboks ved siden av vasken.

Kompressor var som regel montert under benken ute styrbord side.

Jeg har Albin Vega. Det er plass til kjøleboks aktenfor vasken på styrbord side, men i min båt er det bare et tomrom der. Jeg har foeløpig ikke montert noen kjøleboks, men har vurdert en enkel løsning med en campingkjøleboks eller tilsvarende som kan få 12V fra sigarettenneren. 

Berserk-båt ja, stemmer det! Som Geb sier har jeg samme løsning. Kun et tomrom. Jeg skulle kunne ønske meg en kjøleboks som passer rett nedi der, og helst da en mer "permanent" løsning enn kjøleboks fra Clas Ohlson.

Vet vi om noen som forhandler denne type kjølebokser til seilbåt? Toppmatet og gjerne ikke 10.000kr +
Takk! :-)

1 hour ago, Geb said:

Jeg har Albin Vega. Det er plass til kjøleboks aktenfor vasken på styrbord side, men i min båt er det bare et tomrom der. Jeg har foeløpig ikke montert noen kjøleboks, men har vurdert en enkel løsning med en campingkjøleboks eller tilsvarende som kan få 12V fra sigarettenneren. 

Bilde av tomrommet ?

Tradisjonelt er det en lett isolertboks som du har isbiter i. Her kan du ettermontere kjøleskapkompressor egnet for dette 

Jeg bruker bare en slik boks i hver av mine to båter. Ikke særlig fancy men synes de fungerer helt ok. Betalte en noe lavere pris da de var på tilbud. Kjører både på landstrøm og 12V batteri. Kan også fungere som trillebag når man skal på land for å handle.

https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv-og-camping/kjolebokser/kjolebokser/kjoleboks-med-hjul-009022/

Den er oppgitt til å kjøle 18 grader under omgivelsestemperatur. Det tror jeg godt kan stemme. Vanligvis så holder den vanlig "kjøleskaptemperatur" men i sommer og på det varmeste så slang jeg nedi en pose isterninger, ca pr dag, som "tillegskjøling". (Kjøpt hos nærmeste Kiwi som hadde isterninger.)

Redigert av Arne2 (see edit history)

Kjøleboksen fra Jula inneholder elektronikk og et elektronisk kjøleelement som sitter innebygd i lokket. Tror det er festet sammen med skruer.

Hvis man ville så kunne man helt sikkert kunne plukke denne elektroniske varmepumpen ut av dette lokket og så bygge den elektroniske varmepumpen (kjøleelementet) inn i seilbåtens integrerte kjøleboks. (Som mangler kjøleelement hos meg.)  Har tenkt tanken et par ganger, men foreløpig så har valget vært å beholde en transportabel boks.

16 hours ago, PostIT said:

Sjekk SailLife på YouTube, han bygger egen kjøleboks i en kjøkkenøy. Ikke ferdig enda, men m er beskrevet godt nok til å kunne replikere.

Her var det mye å velge i, men finner ikke kjøleboksen .. ?

https://www.youtube.com/c/SailLife/

Edit:

Her har vi noe om installasjon av kjøleboks, men denne ser utt il å være gammel:

Del 1

Del 2:

Del 3:

Litt nyere video men hvor er fortsettelsen?

Det som sies om kapasitet og mangler ved kjøleboksen det stemmer jo på et vis.

Han nevner et par mangler med den transportable kjøleboksen i en av filmene over.

1. Kjøler ikke mer enn 20 grader og er det 30 grader i båten så blir det 10 grader i boksen. Det stemmer hos meg.

2. Kjøleboksene gir mye støy. Det stemmer sånn delvis. Det er en del sus.

Hvis man skulle ønske å "bygge inn" en elektronisk kjøleboks i seilbåten, dsv sette over den elektroniske varmepumpen så bør det finnes noen muligheter.

1. Man tar utgangspunkt ikke i en men to slike kjølebokser, dvs 2 stk elektroniske kjøleelementer og så har man i utgangspunktet doblet kjølekapasiteten (og strømforbruket.)

2. Støyproblemet kan også løses ved at man bygger om den delen som leder bort varme. Ved for eksempel bruk av vannkjøling eller metallplate med stor overfalte, så kunne man få en integrert kjøleboks som er tilnærmet lydløs. (Mange kjøleskap benytter dette prinsippet ved at kondensatoren er integrert inn i kjøleskapet sidevegg.) 

Kapasiteten skulle kunne bli noenlunde den samme, støynivået mindre og strøforbruket noenlunde det samme som for en kompressorbasert varmepumpe og kostnadene blir vel sannsynligvis en del mindre enn for den kompressorbaserte kjøleboksen. 

En slik hjemmelaget løsning basert på to stk elektroniske kjøleelement vil også være snillere med batteriet ettersom man vil kunne styre stømforbruket og kjøleefekten i "trinn" i stedet for å koble inn med "full belastning" eller "ingen belastning" slik som for en kompressorbasert kjøleboks.

Den varmepumpen sem er linket opp til hos Maritime er så vidt jeg kan se identisk lik de tilsvarende varmepumpene som man finner i vanlig kjøleskap og frysebokser. (bortsett fra litt praktiske forskjeller i utformeningen av fordamper og kondensator) Det er vel ikke tvil om at dette er den vanlige måten å gjøre det på for båter også. En slik kompressorbasert varmepumpe vil jo støye litt. En elektronisk kjøler er det jo mulig å bygge helt lødløs og ned en mer gunstig belastning for båtens batteri, men da er man vel litt over i det "hjemmesnekrede og eksperimentelle".

Har lyst å føye til noe her. Disse boksene fra Jula/Biltema o.l. har en stor og en liten svakhet. Den lille er at de stort sett bare klarer å holde inholde 15-18 grader kaldere enn omgivelsestemp. Den store ulempen er at de bruker myyye strøm. Mye mer enn et system med kompressor. 

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

1 hour ago, Hallaron said:

Har lyst å føye til noe her. Disse boksene fra Jula/Biltema o.l. har en stor og en liten svakhet. Den lille er at de stort sett bare klarer å holde inholde 15-18 grader kaldere enn omgivelsestemp. Den store ulempen er at de bruker myyye strøm. Mye mer enn et system med kompressor.

Vet ikke om jeg er helt enig. Det er litt forskjell på fabrikater og modeller. Da Jula hadde utsalg på den boksen som jeg har linket opp over, så kjøpte jeg først en, for jeg tenkte nok at det var riktig at den brukte mye strøm og hadde liten kjøling. Da jeg fikk testet den i båten så var jeg ganske snar ned i butikken og kjøpte 2 bokser til av samme type, slik at jeg nå har 3 stk. (En i hver båt og en ekstra hjemme.)

Den er oppgitt til å bruke 48 watt og det er jo sånn omtrent det samme som for et kjøleskap. Samtidig så er vel virkningsgraden litt mindre. Mine klarer ca 20 Grader under omgivelsestemperatur og en tilsvarende varmepumpe med kjølemedium ville nok klare litt mer ved forbruk av 48w, slik at virkningsgraden kanskje er litt mindre men ikke mye mindre.

Boksen fra Jula kan også settes i mode "vedlikeholdskjøling" og da trekker den bare 9w og så er den nesten lydløs.

Skulle man bygge inn 2 slike elektroniske kjølere så ville man være oppe i nesten 100 W og det blir vel i meste laget for drift med 12 V. (Men man har mulighet for styre belastningen 10W-20W-50W-100W. For kompressorbaserte varmepumper så pleier prinsippet å være "100% effekt" eller "av".)

Edit:

I følge denne beskrivelsen fra Isoterm så trekker deres modeller fra 30W til 72W. Da er det nok sannsynlig at denne varmepumpen som er basert på kuldemedium er bort i mot dobbelt så effektiv. (Hvis deres 30W modell tilsvarer Jula sin 48W modell.)

https://res.cloudinary.com/maritim-no/image/upload/v1543405316/p_5280-06_documentation_1

Mulig de er blitt bedre med årene, men jeg tror egentlig ikke det. Det er to forskjellige teknikker. Kompressorteknikken er mye mer brukt, bortsett fra de aller rimeligste systemene Jeg har tidligere hatt begge deler, rettelse jeg har fremdeles begge deler, men Peltierkjøler bare i en portabel kjøleboks. M.t.p. isotherm sitt system så trekker det 30 til 72 watt når kompressoren går, men den for det meste går den ikke. Den er jo termostatstyrt. Derfor en gjennomsnittlig effekt det trekker lavere enn den oppgitte effekten. Jeg vil tippe at et peltiersystem trekker minst dobbelt så mye effekt som et lignende kompressorsystem. Antagelig mer. I tillegg får man dårligere kjøling. Fordelen er jo at de er mye rimeligere, og mindre.  

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Bare å glemme noe annet enn kompressorboks. Selv med kompressor er kjøleboks en av de største forbrukerne. Så en må da "videre i systemet" for å sikre at en har gode nok batterier og god nok lading fra motor, evt solceller. Så om en må gjøre noe med alt så blir det fort mye og dyrt. 

Boks uten aktiv kjøling holdt sånn ca 3 døgn når vi hadde det. Frøs ned halvannenlitere med vann som vi hadde som drikkevann etterhvert som de smeltet. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...