Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

Han nevner et par mangler med den transportable kjøleboksen i en av filmene over.

1. Kjøler ikke mer enn 20 grader og er det 30 grader i båten så blir det 10 grader i boksen. Det stemmer hos meg.

2. Kjøleboksene gir mye støy. Det stemmer sånn delvis. Det er en del sus.

 

Hvis man skulle ønske å "bygge inn" en elektronisk kjøleboks i seilbåten, dsv sette over den elektroniske varmepumpen så bør det finnes noen muligheter.

 

1. Man tar utgangspunkt ikke i en men to slike kjølebokser, dvs 2 stk elektroniske kjøleelementer og så har man i utgangspunktet doblet kjølekapasiteten (og strømforbruket.)

2. Støyproblemet kan også løses ved at man bygger om den delen som leder bort varme. Ved for eksempel bruk av vannkjøling eller metallplate med stor overfalte, så kunne man få en integrert kjøleboks som er tilnærmet lydløs. (Mange kjøleskap benytter dette prinsippet ved at kondensatoren er integrert inn i kjøleskapet sidevegg.) 

 

Kapasiteten skulle kunne bli noenlunde den samme, støynivået mindre og strøforbruket noenlunde det samme som for en kompressorbasert varmepumpe og kostnadene blir vel sannsynligvis en del mindre enn for den kompressorbaserte kjøleboksen. 

 

En slik hjemmelaget løsning basert på to stk elektroniske kjøleelement vil også være snillere med batteriet ettersom man vil kunne styre stømforbruket og kjøleefekten i "trinn" i stedet for å koble inn med "full belastning" eller "ingen belastning" slik som for en kompressorbasert kjøleboks.

Arne2

Arne2

Han nevner et par mangler med den transportable kjøleboksen i en av filmene over.

1. Kjøler ikke mer enn 20 grader og er det 30 grader i båten så blir det 10 grader i boksen. Det stemmer hos meg.

2. Kjøleboksene gir mye støy. Det stemmer sånn delvis. Det er en del sus.

 

Hvis man skulle ønske å "bygge inn" en elektronisk kjøleboks i seilbåten, dsv sette over den elektroniske varmepumpen så bør det finnes noen muligheter.

 

1. Man tar utgangspunkt ikke i en men to slike kjølebokser, dvs 2 stk elektroniske kjøleelementer og så har man i utgangspunktet doblet kjølekapasiteten (og strømforbruket.)

2. Støyproblemet kan også løses ved at man bygger om den delen som leder bort varme. Ved for eksempel bruk av vannkjøling eller metallplate med stor overfalte, så kunne man få en integrert kjøleboks som er tilnærmet lydløs. (Mange kjøleskap benytter dette prinsippet ved at kondensatoren er integrert inn i kjøleskapet sidevegg.) 

 

Kapasiteten skulle kunne bli noenlunde den samme, støynivået mindre og strøforbruket noenlunde det samme som for en kompressorbasert varmepumpe og kostnadene blir vel sannsynligvis en del mindre enn for den kompressorbaserte kjøleboksen. 

 

En slik hjemmelaget løsning basert på to stk elektroniske kjøleelement vil også være snillere med batteriet ettersom man vil kunne styre stømforbruket og kjøleefekten i "trinn" i stedet for å koble inn med "full beastning" elelr "ingen belastning" slik som for en kompressorbasert kjøleboks.

Arne2

Arne2

Han nevner et par mangler med den transportable kjøleboksen i en av filmene over.

1. Kjøler ikke mer enn 20 grader og er det 30 grader i båten så blir det 10 grader i boksen. Det stemmer hos meg.

2. Kjøleboksene gir mye støy. Det stemmer sånn delvis. Det er en del sus.

 

Hvis man skulle ønske å "bygge inn" en elektronisk kjøleboks i seilbåten, dsv sette over den elektroniske varmepumpen så bør det finnes noen muligheter.

 

1. Man tar utgangspunkt ikke i en men to slike kjølebokser, dvs 2 stk elektroniske kjøleelementer og så har man i utgangspunktet doblet kjølekapasiteten (og strømforbruket.)

2. Støyproblemet kan også løses ved at man bygger om den delen som leder bort varme. Ved for eksempel bruk av vannkjøling eller metallplate med stor overfalte, så kunne man få en integrert kjøleboks som er tilnærmet lydløs. (Mange kjøleskap benytter dette prinsippet ved at kondensatoren er integrert inn i kjøleskapet sidevegg.) 

 

Kapasiteten skulle kunne bli noenlunde den samme, støynivået mindre og strøforbruket noenlunde det samme som for en kompressorbasert varmepumpe og kostnadene blir vel sannsynligvis en del mindre enn for den kompressorbaserte kjøleboksen. 

Arne2

Arne2

Han nevner et par mangler med den transportable kjøleboksen i en av filmene over.

1. Kjøler ikke mer enn 20 grader og er det 30 grader i båten så blir det 10 grader i boksen. Det stemmer hos meg.

2. Kjøleboksene gir mye støy. Det stemmer sånn delvis. Det er en del sus.

 

Hvis man skulle ønske å "bygge inn" en elektronisk kjøleboks i seilbåden, dsv sette over den elektroniske varmepumpen så bør det finnes noen muligheter.

 

1. Man tar utgangspunkt ikke i en men to slike kjølebokser, dvs 2 stk elektroniske kjøleelementer og så har man i utgangspunktet doblet kjølekapasiteten (og strømforbruket.)

2. Støyproblemet kan også løses ved at man bygger om den delen som leder bort varme. Ved for eksempel bruk av vannkjøling eller metallplate med stor overfalte, så kunne man få en integrert kjøleboks som er tilnærmet lydløs. (Mange kjøleskap benytter dette prinsippet ved at kondensatoren er integrert inn i kjøleskapet sidevegg.) 

 

Kapasiteten skulle kunne bli noenlunde den samme, støynivået mindre og strøforbruket noenlunde det samme som for en kompressorbasert varmepumpe og kostnadene blir vel sannsynligvis en del mindre enn for den kompressorbaserte kjøleboksen. 



×
×
  • Create New...