Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

Den varmepumpen sem er linket opp til hos Maritime er så vidt jeg kan se identisk lik de tilsvarende varmepumpene som man finner i vanlig kjøleskap og frysebokser. (bortsett fra litt praktiske forskjeller i utformeningen av fordamper og kondensator) Det er vel ikke tvil om at dette er den vanlige måten å gjøre det på for båter også. En slik kompressorbasert varmepumpe vil jo støye litt. En elektronisk kjøler er det jo mulig å bygge helt lødløs og ned en mer gunstig belastning for båtens batteri, men da er man vel litt over i det "hjemmesnekrede og eksperimentelle".

Arne2

Arne2

Den varmepumpen sem er linket opp til hos Maritime er så vidt jeg kan se identisk lik de tilsvarende varmepumpene som man finner i vanlig kjøleskap og frysebokser. (bortsett fra litt praktiske forskjeller i utformeningen av fordamper og kondensator) Det er vel ikke tvil om at dette er den vanlige måten å gjøre det på for båter også. En slik kompressorbasert varmepumpe vil jo støye litt. En elektronisk kjøler er det jo mulig å bygge helt lødløs og ned en mer gunstig belastning for båtens batteri, men da er man vel litt over i det "hjemmesnekkrede og eksperimentelle".

Arne2

Arne2

Den varmepumpen sem er linket opp til hos Maritime er så vidt jeg kan se identisk lik de tilsvarende varmepumpene som man finner i vanlig kjøleskap og frysebokser. Det er vel ikke tvil om at dette er den vanlige måten å gjøre det på for båter også. En slik kompressorbasert varmepumpe vil jo støye litt. En elektronisk kjøler er det jo mulig å bygge helt lødløs og ned en mer gunstig belastning for båtens batteri, men da er man vel litt over i det "hjemmesnekkrede og eksperimentelle".

• Create New...