Arne2
1 hour ago, Hallaron said:Har lyst å føye til noe her. Disse boksene fra Jula/Biltema o.l. har en stor og en liten svakhet. Den lille er at de stort sett bare klarer å holde inholde 15-18 grader kaldere enn omgivelsestemp. Den store ulempen er at de bruker myyye strøm. Mye mer enn et system med kompressor.
Vet ikke om jeg er helt enig. Det er litt forskjell på fabrikater og modeller. Da Jula hadde utsalg på den boksen som jeg har linket opp over, så kjøpte jeg først en, for jeg tenkte nok at det var riktig at den brukte mye strøm og hadde liten kjøling. Da jeg fikk testet den i båten så var jeg ganske snar ned i butikken og kjøpte 2 bokser til av samme type, slik at jeg nå har 3 stk. (En i hver båt og en ekstra hjemme.)
Den er oppgitt til å bruke 48 watt og det er jo sånn omtrent det samme som for et kjøleskap. Samtidig så er vel virkningsgraden litt mindre. Mine klarer ca 20 Grader under omgivelsestemperatur og en tilsvarende varmepumpe med kjølemedium ville nok klare litt mer ved forbruk av 48w, slik at virkningsgraden kanskje er litt mindre men ikke mye mindre.
Boksen fra Jula kan også settes i mode "vedlikeholdskjøling" og da trekker den bare 9w og så er den nesten lydløs.
Skulle man bygge inn 2 slike elektroniske kjølere så ville man være oppe i nesten 100 W og det blir vel i meste laget for drift med 12 V. (Men man har mulighet for styre belastningen 10W-20W-50W-100W. For kompressorbaserte varmepumper så pleier prinsippet å være "100% effekt" eller "av".)
Edit:
I følge denne beskrivelsen fra Isoterm så trekker deres modeller fra 30W til 72W. Da er det nok sannsynlig at denne varmepumpen som er basert på kuldemedium er bort i mot dobbelt så effektiv. (Hvis deres 30W modell tilsvarer Jula sin 48W modell.)
https://res.cloudinary.com/maritim-no/image/upload/v1543405316/p_5280-06_documentation_1