Jump to content

DP-E trim - Går kun ned, ikke opp


pAndahug

Recommended Posts

10 minutes ago, Bellil said:

Har du sjekket releet? Det sitter et ved hydraulikk pumpa.

Det kan vel også være dårlig kontakt i bryter.

 

Har ikke sjekket releèt. Hvordan ser det ut? Synes bare det er rart at det fungerer helt til måleren skjønner at den ikke finner posisjonen/den tror det står for høyt opp. 

 

Jeg har samme feil som her, men har prøvd å justere tannhjulet opptil flere runder uten at det gjør noen endringer. 

 

Link to post
15 hours ago, Princess V48 said:

Noen reaksjon/forskjell på dioder om du roterer tannhjul? Krever at du løsner styrehjelm. Evt så må du demontere sensor inne og vri. Høres om som sensor feil. Hvis den virker ned og opp med beach knappen ligger ikke feilen i knapp eller relé mener jeg. 

 

Jeg har tatt av drevene så jeg har fri tilgang til tannhjulet. Prøvde å rotere det noen runder rundt uten hell, men skal prøve å få med meg noen så vi kan rotere det sakte rundt for å se om det utgjør noen endring. 

 

Drevet går opp hvis jeg holder inne beach og trykker opp når jeg vrir om tenningen. Når drevet har "satt seg", og begynner å blinke rødt øverst så fungerer ikke dette lenger. Da må tenningen av og på. 

 

Har fått flere tips om sensoren, men denne skal mekanikeren ha byttet 2 ganger, men om han faktisk har gjort det er kanskje en annen sak..

Link to post

Trimmen vil ikke fungere opp så lenge instrumentet ditt blinker. Det kan være feil på sensoren din eller det kan være brudd i akslingen til tannhjulet. Siden sensor er byttet to ganger kan det tyde på sistnevnte. (Den delen som står merket med «10»). Delnr 852984 


Tannhjulet kan du dra ut av styregaffelen.

 

Hvis du får indikatoren til å fungere, men den fortsatt ikke vil tilte opp SÅ kan du begynne å se på releene, men med de indikasjonene du har er det ikke dette som er årsaken til problemet. Da har du i såfall flere feil samtidig.

23BEE4D2-0867-42A0-9C44-6E7C8AAABE09.png

Link to post

Jeg har to KAD32 med DP-E og instrumentene lever helt sitt eget liv (setter på tenningen og den viser -5 (helt nede) slår av tenning og på igjen og den viser +5), men kjøring av tilt ser ut til å fungere uavhengig av instrumentene. Den akslingen mener jeg det er lurt å ta ut hver vinter for bytte av tetninger og samtidig kjøre på med fett. Det er jo en fettnippel på innsiden som er et lite h... å komme til, men ikke like ille som å skru ut potmeteret (del 27).

Tror mitt instrument viser +40 når det stopper av seg selv og - 5 i den andre enden. I manualen, som jeg ikke har her, står det noe om hvordan man setter dette for å riktig verdi. Dette skal settes i forhold til vinkelen på transom.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post
On 10/2/2020 at 4:42 PM, nbjelland said:

Trimmen vil ikke fungere opp så lenge instrumentet ditt blinker. Det kan være feil på sensoren din eller det kan være brudd i akslingen til tannhjulet. Siden sensor er byttet to ganger kan det tyde på sistnevnte. (Den delen som står merket med «10»). Delnr 852984 


Tannhjulet kan du dra ut av styregaffelen.

 

Hvis du får indikatoren til å fungere, men den fortsatt ikke vil tilte opp SÅ kan du begynne å se på releene, men med de indikasjonene du har er det ikke dette som er årsaken til problemet. Da har du i såfall flere feil samtidig.

23BEE4D2-0867-42A0-9C44-6E7C8AAABE09.png

 

Hei!

 

Kan tannhjulet bare dras rett ut? Hva ser jeg etter for å se om dette er ødelagt? Har også fått tips om at sensoren kan være montert feil vei, så skal se om det hjelper å snu hjulet 90 grader, selvom jeg tviler på dette. 

Link to post

Dette hadde jeg problemer med på mitt dp-s drev, med samme instrumentet. Viste seg å være at sensoren ikke var riktig ohmet da den ble satt inn. Den skal stå med en bestemt ohm og drevet i en bestemt stilling når den monteres. Kan du dreie på sensoren - og se om instrumentet endrer angivelse?

Redigert av Napoli (see edit history)

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Tannhjul med aksel trekkes bare rett ned. Pakningene/o-ringene sakl følge med. Det kan jo være at det er slark mellom drev og aksel.

Potmeteret som er koblet til akselen kan enkelt ohmes med et multimeter. Drei på hjulet og se. Mener nå huske at det er her du stiller inn vinkelen på transom.

 

Dersom akslingen ikke er tett vil det trolig komme vann inn denne veien og trolig kunne ødelegge potmeteret. Ikke en foss av vann så det vil være veldig synlig, men nok til å kunne påvirke elektronikken.

 

Skal se om jeg finner manualen for å montere det sammen igjen og laste opp et bilde.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post
3 hours ago, Napoli said:

Dette hadde jeg problemer med på mitt dp-s drev, med samme instrumentet. Viste seg å være at sensoren ikke var riktig ohmet da den ble satt inn. Den skal stå med en bestemt ohm og drevet i en bestemt stilling når den monteres. Kan du dreie på sensoren - og se om instrumentet endrer angivelse?

 

41 minutes ago, Bellil said:

Tannhjul med aksel trekkes bare rett ned. Pakningene/o-ringene sakl følge med. Det kan jo være at det er slark mellom drev og aksel.

Potmeteret som er koblet til akselen kan enkelt ohmes med et multimeter. Drei på hjulet og se. Mener nå huske at det er her du stiller inn vinkelen på transom.

 

Dersom akslingen ikke er tett vil det trolig komme vann inn denne veien og trolig kunne ødelegge potmeteret. Ikke en foss av vann så det vil være veldig synlig, men nok til å kunne påvirke elektronikken.

 

Skal se om jeg finner manualen for å montere det sammen igjen og laste opp et bilde.

 

Jeg må bare være ærlig og si at jeg ikke har skrudd særlig på båt før, og er ikke en racer på alt dette. Hvordan setter jeg riktig ohm på sensoren? 

Setter veldig stor pris på alle tips her! 

Link to post
pAndahug skrev 2 minutter siden:

 

 

Jeg må bare være ærlig og si at jeg ikke har skrudd særlig på båt før, og er ikke en racer på alt dette. Hvordan setter jeg riktig ohm på sensoren? 

Setter veldig stor pris på alle tips her! 

Husker jeg det skal jeg kjøre innom båten på vei hjem og hente alle manualene jeg har og se om jeg ikke finner det igjen. To be continued:smiley:

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post
Bellil skrev for 22 timer siden:

Jeg har to KAD32 med DP-E og instrumentene lever helt sitt eget liv (setter på tenningen og den viser -5 (helt nede) slår av tenning og på igjen og den viser +5), men kjøring av tilt ser ut til å fungere uavhengig av instrumentene. Den akslingen mener jeg det er lurt å ta ut hver vinter for bytte av tetninger og samtidig kjøre på med fett. Det er jo en fettnippel på innsiden som er et lite h... å komme til, men ikke like ille som å skru ut potmeteret (del 27).

Tror mitt instrument viser +40 når det stopper av seg selv og - 5 i den andre enden. I manualen, som jeg ikke har her, står det noe om hvordan man setter dette for å riktig verdi. Dette skal settes i forhold til vinkelen på transom.

Så lenge instrumentet indikerer en posisjon (som ikke er i beach område) , så vil tilten fungere, men hvis den blinker vet den ikke posisjon, og fungerer da ikke uten å trykke inn  beach knappen. 

Link to post

Tok ut tilt-indikator i dag for å se om en ny ville fungere. Samme feilindikasjon med blinking i digitalt trim display. Prøvde da både ny og gammel sensor på det andre drevet (plugget bare inn kabel og justerte på sensorhjulet), og begge to fungerte her. Ergo er noe galt fra sensor til indikator. Fra sensor går det tre ledninger; rød/hvit, grønn/hvit og sort/hvit. Fant igjen ledningene som går inn i triminstrumentet på flybridge og i styrehus. Dro en ledning og ohmet. Ingen kontakt i sort/hvit ledning, men de andre to var OK. På det andre drevet hadde jeg kontakt på samtlige ledninger, inkludert sort/hvit.  Så da tyder det på en dårlig kontakt eller brudd ett eller annet sted i sort/hvit ledning. Har prøv å finne ut hva slags funksjon de forskjellige ledningene har for å få bekreftet at det er dette som er problemet, men har ikke lyktes. Noen som skulle ha noen tegninger på dette? I og med at det går en ledning fra sensor, og en til hvert triminstrument så må det jo sitte en Y forgreningskopling en eller annen plass. Må bare prøve å finne den så får jeg ohme meg videre;)

 

(Hva angår fettnippelen på drevet tror jeg dette er til smøring av styregaffelen, og har ingenting med sensoren å gjøre. Når man presser inn fett kommer dette ut mellom styrehylse fra bakplaten og gaffelen, ikke ut der tannhjulet til sensoren sitter. )

Link to post
21 hours ago, nbjelland said:

Tok ut tilt-indikator i dag for å se om en ny ville fungere. Samme feilindikasjon med blinking i digitalt trim display. Prøvde da både ny og gammel sensor på det andre drevet (plugget bare inn kabel og justerte på sensorhjulet), og begge to fungerte her. Ergo er noe galt fra sensor til indikator. Fra sensor går det tre ledninger; rød/hvit, grønn/hvit og sort/hvit. Fant igjen ledningene som går inn i triminstrumentet på flybridge og i styrehus. Dro en ledning og ohmet. Ingen kontakt i sort/hvit ledning, men de andre to var OK. På det andre drevet hadde jeg kontakt på samtlige ledninger, inkludert sort/hvit.  Så da tyder det på en dårlig kontakt eller brudd ett eller annet sted i sort/hvit ledning. Har prøv å finne ut hva slags funksjon de forskjellige ledningene har for å få bekreftet at det er dette som er problemet, men har ikke lyktes. Noen som skulle ha noen tegninger på dette? I og med at det går en ledning fra sensor, og en til hvert triminstrument så må det jo sitte en Y forgreningskopling en eller annen plass. Må bare prøve å finne den så får jeg ohme meg videre;)

 

(Hva angår fettnippelen på drevet tror jeg dette er til smøring av styregaffelen, og har ingenting med sensoren å gjøre. Når man presser inn fett kommer dette ut mellom styrehylse fra bakplaten og gaffelen, ikke ut der tannhjulet til sensoren sitter. )

 

Kan jeg spørre hvordan du målte deg frem til at kablene var OK, eller ikke? Er rimelig ny på dette, så gjerne så detaljert som mulig.... 

Link to post

Koble av kontakten til sensoren ved drevet. Så tar du en kabel som er lang nok til å nå fra drev til trimindikator og dytter den inn i en av de tre kontaktene du nettop koblet av (kabelen som går til tilitindikator). Bruk et multimeter og still den inn på Ohm, skalaen er ikke så nøye. For å sjekke at du har stilt inn riktig kan du ta de to kablene som går ut fra multimeteret og «kortslutte» de. Da skal displayet vise 0 - altså ingen motstand. Det betyr at du har kontakt. Så setter du en ledning fra multimeter (samme hvilken) på ledningen som kommer fra kontakten bak i båten og en på samme ledning som går inn i kontakten på trimindikator (du ser på fargen hvilken ledning det er). Hvisker multimeter 0 så er ledningen OK, hvis det ikke er noe endring i displayet (normalt 1) så er det ingen kontakt og det er brudd i kabel eller dårlig kontakt en plass. Du må gjøre samme prosedyre på alle tre ledninger. Skal prøve å få laget en tegning litt senere:)

Link to post

Her ser du kontakten (1) ved drevet. Koble fra denne. Ta en ekstra ledning (hva som helst, så lenge den leder strøm)  inn i en av de tre kablene som går videre i kabelstrømpe til trimindikator. Fargene på ledningene finner du igjen på kontakten til trimindikator (2). Har forsøkt å tegne multimeter med er rød firkant, og en ledning som går fra denne til rett farget ledning på 2 i forhold til den ledningen du brukte på 1. Ta den andre ledningen fra multimeteret til ekstraledningnen din. Det skal være grønn/hvit, rød/hvit og sort/hvit kabel. Dersom multimeteret gir utslag og viser tilnærmet null så er det kontakt fra den ene enden til den andre, og alt er ok. Hos meg fikk jeg ikke kontakt på sort/hvit ledning, så jeg må prøve å finne ut hvor problemet sitter...

 

MEN før du starter denne prosessen vill jeg skrudd ut trimsensor og rotert litt på denne for å se om problemet er her. Fungerer den så har du trolig brudd i akslingen fra tannhjulet. Fungerer den ikke så er mest sannsynlig sensoren U/S og må byttes. Men du kan også ha brudd/dårlig kontakt i ledningsnettet. Siden jeg har to drev testet jeg sensoren på den andre indikatoren - og da fungerte det. Dermed fikk jeg isolert det ned til et kabelproblem, og ikke et sensorproblem (men det er nok mer sjelden vil jeg tro enn defekt sensor).

Trim indikator.jpg

Redigert av nbjelland
Legge inn mer tekst (see edit history)
Link to post
  • 6 måneder senere...
On 10/7/2020 at 8:38 PM, Optimist1 said:

Her ser du kontakten (1) ved drevet. Koble fra denne. Ta en ekstra ledning (hva som helst, så lenge den leder strøm)  inn i en av de tre kablene som går videre i kabelstrømpe til trimindikator. Fargene på ledningene finner du igjen på kontakten til trimindikator (2). Har forsøkt å tegne multimeter med er rød firkant, og en ledning som går fra denne til rett farget ledning på 2 i forhold til den ledningen du brukte på 1. Ta den andre ledningen fra multimeteret til ekstraledningnen din. Det skal være grønn/hvit, rød/hvit og sort/hvit kabel. Dersom multimeteret gir utslag og viser tilnærmet null så er det kontakt fra den ene enden til den andre, og alt er ok. Hos meg fikk jeg ikke kontakt på sort/hvit ledning, så jeg må prøve å finne ut hvor problemet sitter...

 

MEN før du starter denne prosessen vill jeg skrudd ut trimsensor og rotert litt på denne for å se om problemet er her. Fungerer den så har du trolig brudd i akslingen fra tannhjulet. Fungerer den ikke så er mest sannsynlig sensoren U/S og må byttes. Men du kan også ha brudd/dårlig kontakt i ledningsnettet. Siden jeg har to drev testet jeg sensoren på den andre indikatoren - og da fungerte det. Dermed fikk jeg isolert det ned til et kabelproblem, og ikke et sensorproblem (men det er nok mer sjelden vil jeg tro enn defekt sensor).

Trim indikator.jpg

 

Tittet kjapt på dette idag, og hadde et håp om at det bare var å justere men så lett var det altså ikke. Ser at det ene tannhjulet på det drevet som har fungert er knekt litt, som gjør det vanskelig å festet mekanismen fra hetten og justert riktig, så nå står jeg med 2 drev jeg ikke får justert, haha.

 

Men skal prøve å bytte om og teste litt idag. :-) 

Link to post
pAndahug skrev for 8 timer siden:

 

Tittet kjapt på dette idag, og hadde et håp om at det bare var å justere men så lett var det altså ikke. Ser at det ene tannhjulet på det drevet som har fungert er knekt litt, som gjør det vanskelig å festet mekanismen fra hetten og justert riktig, så nå står jeg med 2 drev jeg ikke får justert, haha.

 

Men skal prøve å bytte om og teste litt idag. :-) 

Begynn med å vri på tannhjulet som skal inn i styrehjelm. Hvis det står 180 grader feil så vil indikator blinke. Dreier du 360 grader rundt uten indikasjon kan det være akslingen til tannhjulet er knekt. For å finne ut dette skrur du av trimsensor inni båten, på toppen av transom/bakplate. Roter hjulet på sensor 360 grader rundt og se om du får utslag på indikator. Virker ikke dette heller så prøv sensoren på drevet som virker. Fungerer ikke dette heller så tyder det på kabelbrudd/dårlig kontakt. Feilsøking på dette står beskrevet tidligere i innlegget. Har du knekt et tannhjul så ville jeg byttet denne delen. Lykke til?

Link to post
13 hours ago, Optimist1 said:

Begynn med å vri på tannhjulet som skal inn i styrehjelm. Hvis det står 180 grader feil så vil indikator blinke. Dreier du 360 grader rundt uten indikasjon kan det være akslingen til tannhjulet er knekt. For å finne ut dette skrur du av trimsensor inni båten, på toppen av transom/bakplate. Roter hjulet på sensor 360 grader rundt og se om du får utslag på indikator. Virker ikke dette heller så prøv sensoren på drevet som virker. Fungerer ikke dette heller så tyder det på kabelbrudd/dårlig kontakt. Feilsøking på dette står beskrevet tidligere i innlegget. Har du knekt et tannhjul så ville jeg byttet denne delen. Lykke til?

 

Hei! Morsomt at du enda er med i tråden :) Etter mye frem og tilbake med bytting av kabler i displayet, og bytting av kabler til sensorer (har 2 motorer, så byttet om på kablene for å se hvordan det funket) så sto jeg veldig igjen med at det kanskje var sensoren, til tross for at denne nylig skal ha blitt byttet. 

 

TIl slutt så tok jeg en flattrekker og presset hjulet opp med press på drevet, DA begynte den å registrere endringer. Spørsmålet mitt da blir jo om det er tannhjulet eller sensoren som er ødelagt... *Krysser fingrene for tannhjul til 900kr kontra sensor* ?

Link to post
pAndahug skrev 56 minutter siden:

 

Hei! Morsomt at du enda er med i tråden :) Etter mye frem og tilbake med bytting av kabler i displayet, og bytting av kabler til sensorer (har 2 motorer, så byttet om på kablene for å se hvordan det funket) så sto jeg veldig igjen med at det kanskje var sensoren, til tross for at denne nylig skal ha blitt byttet. 

 

TIl slutt så tok jeg en flattrekker og presset hjulet opp med press på drevet, DA begynte den å registrere endringer. Spørsmålet mitt da blir jo om det er tannhjulet eller sensoren som er ødelagt... *Krysser fingrene for tannhjul til 900kr kontra sensor* ?

Da høres det ut som akslingen til tannhjulet hvis jeg skulle gjette. Hvis du skrur ut sensoren og roterer på hjulet så finner du det ut:)

Link to post
17 minutes ago, Optimist1 said:

Da høres det ut som akslingen til tannhjulet hvis jeg skulle gjette. Hvis du skrur ut sensoren og roterer på hjulet så finner du det ut:)


Er det et hjul på sensoren man kan rotere? Er det noe som må justeres hvis jeg skrur ut sensoren? Kanskje jeg skal ta en tur på båten idag likevel. Synes dette er litt spennende nå som jeg nærmer meg en løsning ? 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...