Jump to content

Edit History

Optimist1

Optimist1

Legge inn mer tekst

Her ser du kontakten (1) ved drevet. Koble fra denne. Ta en ekstra ledning (hva som helst, så lenge den leder strøm)  inn i en av de tre kablene som går videre i kabelstrømpe til trimindikator. Fargene på ledningene finner du igjen på kontakten til trimindikator (2). Har forsøkt å tegne multimeter med er rød firkant, og en ledning som går fra denne til rett farget ledning på 2 i forhold til den ledningen du brukte på 1. Ta den andre ledningen fra multimeteret til ekstraledningnen din. Det skal være grønn/hvit, rød/hvit og sort/hvit kabel. Dersom multimeteret gir utslag og viser tilnærmet null så er det kontakt fra den ene enden til den andre, og alt er ok. Hos meg fikk jeg ikke kontakt på sort/hvit ledning, så jeg må prøve å finne ut hvor problemet sitter...

MEN før du starter denne prosessen vill jeg skrudd ut trimsensor og rotert litt på denne for å se om problemet er her. Fungerer den så har du trolig brudd i akslingen fra tannhjulet. Fungerer den ikke så er mest sannsynlig sensoren U/S og må byttes. Men du kan også ha brudd/dårlig kontakt i ledningsnettet. Siden jeg har to drev testet jeg sensoren på den andre indikatoren - og da fungerte det. Dermed fikk jeg isolert det ned til et kabelproblem, og ikke et sensorproblem (men det er nok mer sjelden vil jeg tro enn defekt sensor).

Trim indikator.jpg

Optimist1

Optimist1

Her ser du kontakten (1) ved drevet. Koble fra denne. Ta en ekstra ledning (hva som helst, så lenge den leder strøm)  inn i en av de tre kablene som går videre i kabelstrømpe til trimindikator. Fargene på ledningene finner du igjen på kontakten til trimindikator (2). Har forsøkt å tegne multimeter med er rød firkant, og en ledning som går fra denne til rett farget ledning på 2 i forhold til den ledningen du brukte på 1. Det skal være grønn/hvit, rød/hvit og sort/hvit kabel. Dersom multimeteret gir utslag og viser tilnærmet null så er det kontakt fra den ene enden til den andre, og alt er ok. Hos meg fikk jeg ikke kontakt på sort/hvit ledning, så jeg må prøve å finne ut hvor problemet sitter...

Trim indikator.jpg

• Create New...