
Mr_TJ
2011 Volvo Penta D4 260. Motoren har så langt jeg vet gått strøkent hele sesongen. Holder 85 grader under nesten alle forhold, kanskje opp mot 90 om man kjører på full gass.
Starter umiddelbart og har ikke hatt noen feilmeldinger. Forbruket ligger på ca 38 l/t ved ca 23 knop. Motor har gått ca 600 timer.
Når mekaniker kommer for å vinterkonservere motoren er peilepinnen tørr. Han lurer på om motoren er tom for olje. Når han skrur opp topplokket kan man se at det ligger olje under. Han blir skeptisk og mener at sånn skal det ikke være. Når motoren stopper skal oljen renne ned og legge seg i bunnen. At det finnes olje øverst i motoren samtidig som at peilepinnen er tørr er "naturstridig".
Han starter motoren og lar den gå noen minutter før han stopper den og peiler på nytt. Det er da olje på pinnen, men den drypper ikke.
Noen her som kjenner igjen symptomene og kan bidra til hva årsaken kan være - og bekrefte/avkrefte om dette er normalt?