Jannmar
Mr_TJ skrev 28 minutter siden:Her er det nok ikke så enkelt. Selv etter at motoren hadde gått 2-3 minutter var det kun begrenset med olje på pinnen. Men det kan indikere at det "bare" er for lite olje, og ikke noe mer alvorlig. Unødvendig å åpne en motor hvis det ikke har skjedd noe som følge av for lite olje.
Kan du ikke bare fylle på f.eks. 2 dl olje, vente litt, og så se om nivået på pinnen har steget?
Om nivået har steget, tyder det på at det rett og slett er for lite olje på motoren, og du kan fylle opp til riktig nivå på pinnen.
Mulig dette høres for enkelt ut for din "mekaniker" som startet motoren og lot den gå noen minutter på tørr pinne (om jeg har tolket ditt første innlegg riktig).
LM 605 skrev 22 minutter siden:Hadde nøyaktig samme "symptom" på min Yanmar for noen år siden. Dette var en noe mindre modell kontra din motor, men var nesten helt ny.
Dro opp peilepinnen etter tur, denne var helt tørr. Kaldsvettet da jeg satte ned peilepinnen noen sekunder etterpå, men da viste peilepinnen normalt oljenivå. Fikk forklart av mekaniker at dette skjedde grunnet vakuum i peilerøret, så det var helt vanlig på den motoren.
Takker. Godt å høre at vi er flere i samme båt, selv om jeg ikke har vært bekymret over at peilepinnen har vist slik oppførsel.