Chiefengineer
Basert på min erfaring med denne aktuelle motortypen (har hatt 3 stk) er det slettes ingen selvfølge at du kan kjøre 100 timer uten å etterfylle olje. Det vil du også se iht. VP's instruksjonsbøker så jevnlig peiling gjennom sesongen er et must. På noen motorer (uavhengige av hvor mange timer de har kjørt) må du etterfylle litt gjennom sesongen, på andre slipper du det. Her kan også bruksmønsteret ha innvirkning.
Edit: Mikset en teknisk sak mellom en Yanmar motor jeg hadde og Pentaene. Sistnevnte skal ha alarm for lavt nivå i bunnpanna men jeg har brukt båten i stort sett all slags vær og i sjø opp til 4-5 meter bølgehøyde med oljenivå på peiling mellom lav og halv uten at denne alarmen noensinne har kommet inn så jeg vil anta at den ligget på et forholdsvis lavt nivå selv om instruksjonsboka sier at det kan forekomme i høy sjø. Og det kan sikkert forekomme at den ikke fungerer.
Skal gjøre en test ved neste oljebytte ved å la tenninga stå på og se om jeg klarer å frambringe den under tømmng av motoren. Om det ikke er slikt at den kun aktiveres via running sensor.