Jump to content

Løfte Suzuki DF 140 ett eller to hakk med jekk?

Mastiff

Recommended Posts

Her er et par bilder av hekken min fra i sommer, da jeg byttet anoder. Vel, iallfall hekken til Mad Max... :giggle: Problemet mitt er at motoren står så lavt at den blir full av groe nederst på udnervannnshuset og på propellen, for jeg kan ikke tilte den langt nok opp før styresylinderen går i motorbrønnen. Men jeg ser også at det er spor av bolter et hakk lenger ned. Jeg snakket med forrige eier, og de hadde senket den for å se om det hadde noe å si for kjøreegenskaper og bensinforbruk, men merket ingen forskjell, og så hevet de den bare aldri igjen. Motoren går på riktig turtall på full fart, og den klarer å drive slagskipet i 32 knop, så der har jeg ikke noe å klage på. Jeg skal ha opp båten neste helg for å få byttet olje, oljefilter, vannfilter, lensepumpe og plugger, og da tenkte jeg å gjøre denne jobben samtidig. Problemet er at nærmeste plass jeg kan få gjort det, er hos broderen, og det er en 15 minutters kjøretur på en grusom vei. Der ute må vi til med traktoren hans og jekkestropper (hvis jeg ikke tar feil, så er det to løftepunkter på blokka på DF 140). Så kan jeg bare bruke garasjejekken under bunnen av undervannshuset, eller er det for hard påkjenning for det? Hvis jeg ikke tar helt feil, er det ovalt hull nederst, så jeg tar ikke løs boltene både oppe og nede samtidig.

Og hvis det blir for lite med ett hakk, er det noe problem for båten eller motoren at jeg hever den to hakk? Eller tåler båten motoren like godt på et høyere hakk? Den er godkjent for 200 hk, så jeg er jo veldig godt innenfor marginen. Og nå er den faktisk så lavt nede at jeg ikke kan se "tissestrålen"/kontrollstrålen uten å tilte motoren ekstra opp. Det er jo tre hakk under der den står nå, men det blir vel for mye å kjøre den helt opp. Jeg har tenkt å bytte til firebladers propell etter hvert, hvis det har noe å si.

111202592_576459093257363_7479777393759621912_n.jpg

110314318_907364453073257_3242946072363371636_n.jpg

Redigert av Mastiff (see edit history)
  • 2 uker senere...

For å svare på mitt eget spørsmål, så gikk det ypperlig.  :giggle: Motoren står nå to hakk lenger opp, kavitasjonsplata er rett over bunnen istedenfor 5 cm under den, den kommer nesten helt over vann når den er tiltet opp, og som ventet økte toppfarten med et par knop. Men merkelig nok økte farten på 2/3 gass med 4-5 knop, fra 20-21 til 25-26! Den ventet jeg ikke, men det tyder jo på at motoren går flere hakk lettere. Så får vi se hva som skjer når jeg får på firebladers propell.

Høres bra ut. Et godt eksempel på at man bør sjekke motorhøyden på båten. Altfor mange har ikke peiling, og bare kjører i vei så vannspruten står som en fontene rundt motoren. På en vanlig v-bunnet båt er det ingen grunn til at anti-ventilasjonsplaten skal ligge under/lavere enn det laveste punktet på v-bunnen. Enten i flukt eller gjerne ett hull opp (som tilsvarer ca. 2 cm).

@Solseng Det ser alltid dumt ut når motoren er tiltet og justert helt feil, ja. Denne var ikke så ille, men den skapte som nevnt over andre problemer. Nå får jeg snart firebladers propell, og så kjører jeg sånn i vinter. Jeg skal som vanlig ha den opp til sjekk på våren, da kan det være jeg kjører den et hakk til opp, det avhenger av hva jeg ser med ny propell.

@-morten- Forrige eier. Og det var ikke noe ukritisk ved det.  Den var først i bruk som leppefiskbåt, da sto motoren som jeg fikk den nå (noe som var lett å se på merkene etter boltenes skiver på motorfestet). De siste årene har den gått som arbeidsbåt til entreprenørarbeid, blitt satt ut når den skulle brukes og tatt opp igjen på hengeren når den ikke var i bruk. Dermed var ikke groe noe problem. Og de hadde som regel tung last foran på dekket, så de senket den for ikke å trekke luft på propellen ved akselerasjon.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...