Jump to content

Frostsikring av motor som skal brukes gjennom vinteren, Vestlandet

larole

Recommended Posts

Jeg bruker denne: https://www.sikkerheten-selv.no/produktkategori/smarthus-og-boligalarm/ring-hytta-varm/

Bruker et tvilling sim. Gir beskjed om strøm blir borte, kan brukes som termostat, tidsstyring, direkte av og på. Kan ha inntill 4 slavekontakter, og kan lese av temp ved hver av kontaktene. Bruker den ene slaven via rele, til å starte Eber fra telefon, når jeg ligger på landstrøm. Deilig å komme til varm båt på vinteren. 

Den nye typen kan ha bevegelse og vannsensor, samt dørmagnet også. 

Redigert av Gullfisk (see edit history)

Jeg har alltid hatt båtene mine på sjøen hele året, både i Nordåsen, Dolviken og på Askøy.

Båtene har vært driftsklare hele vinteren, det eneste jeg har gjort er å drenere ferskvannet.

De siste vintrene har jo vært ganske så milde og sjøtemperaturen relativt høy .

Men kommer det en  streng vinter igjen må du selvfølgelig sjekke hva forsikringen sier og passe på når isen legger seg.

Siden du bruker båten hele vinteren så har du jo kontroll.

Elektroniske duppeditter er kjekt å ha, men blir ofte en sovepute.......

Som et alternativ kan du sette på et T-stykke på slangen til sjøvannsinntaket og kjøre giftfri frostvæske gjennom systemet om du vet at det er stund til båten blir brukt. Da blir det ingen trøbbel ombord om elektronikken skulle svikte.

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...