larole Startet 3.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2020 Hei, Jeg skal bruke båten min jevnt og trutt gjennom vinteren. Den ligger i Nordåsvannet sør for Bergen, og til tider er det islagt her. Jeg har panelovner som står på hele tiden, og en vifteovn i kabinen. I motorrommet har jeg en frostvakt fra Biltema, som vil stå på når båten ligger ved kai. Trenger jeg gjøre noe utover dette? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2020 (redigert) Alarm til telefonen hvis strømme går denne er godkjent med tilsyn hver uke http://www.warnersbaatbu.no/default.pl?showProduct=333 Sjekk med forsikringen om hvordan sjøvannsventilene skal stå åpen / stengt Redigert 3.Oktober.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gullfisk Svart 3.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2020 (redigert) Jeg bruker denne: https://www.sikkerheten-selv.no/produktkategori/smarthus-og-boligalarm/ring-hytta-varm/ Bruker et tvilling sim. Gir beskjed om strøm blir borte, kan brukes som termostat, tidsstyring, direkte av og på. Kan ha inntill 4 slavekontakter, og kan lese av temp ved hver av kontaktene. Bruker den ene slaven via rele, til å starte Eber fra telefon, når jeg ligger på landstrøm. Deilig å komme til varm båt på vinteren. Den nye typen kan ha bevegelse og vannsensor, samt dørmagnet også. Redigert 3.Oktober.2020 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 3.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2020 Jeg har alltid hatt båtene mine på sjøen hele året, både i Nordåsen, Dolviken og på Askøy. Båtene har vært driftsklare hele vinteren, det eneste jeg har gjort er å drenere ferskvannet. De siste vintrene har jo vært ganske så milde og sjøtemperaturen relativt høy . Men kommer det en streng vinter igjen må du selvfølgelig sjekke hva forsikringen sier og passe på når isen legger seg. Siden du bruker båten hele vinteren så har du jo kontroll. Elektroniske duppeditter er kjekt å ha, men blir ofte en sovepute....... Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 3.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2020 Som et alternativ kan du sette på et T-stykke på slangen til sjøvannsinntaket og kjøre giftfri frostvæske gjennom systemet om du vet at det er stund til båten blir brukt. Da blir det ingen trøbbel ombord om elektronikken skulle svikte. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
.Olsen Svart 3.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2020 Skal godt gjøres at du får minusgrader i motoren i en lukket båt som ligger på sjøen på Vestlandet med mindre det blir en svært kald periode. Sjøen holder plussgrader som ledes opp-inn i båten. Motoren er isolert mot lufta i båten. Med jevnlig bruk og de tiltakene du har så holder det i massevis. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.