Atrox Startet 3.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2020 Begynner å tro denne motoren er besatt av ett eller annet faenskap. Trenger noen innspill på veien videre så alle kommentarer mottas med takk. Måtte demontere mye av kjølinga for å komme til startmotor da denne røyk i sommer. Etter montering får jeg ikke liv i den nye. Kun klikking i startrele. Har prøvd å lese meg opp og så vidt jeg har skjønt er det enten defekt rele eller lite strøm på batteri. Sistnevnte trodde jeg var ok, men skal teste så snart som mulig med ett nytt. Startrele er sikkert like gammelt som motoren er og ser småfishy ut. Må jeg kjøpe dette originalt eller finnes det varianter som gjør det samme? Ser blant annet Biltema har ett som ser likt ut men her er jeg på skikkelig tynn is. Bilde av typen som står i vedlagt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2020 30 A rele fra Biltema gjør susen. GM'en til Hulda har startet på samme reléet i 20 år. Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 3.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2020 Akkurat det jeg ville høre Hulda - tusen takk for tips! (Leser byggetråden din om dagen, særs imponert over bygging og kunnskap!) Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 3.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2020 Oppfølgingsspørsmål: er det forskjellige typer rele eller blir det rett så lenge jeg finner med rett antall/plassert pinner? (Her er jeg så innmari på tynn is) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2020 Pinner gjelder. Vanlig lysrele, tror 42-302 burde gjøre jobben. Kr. 49,90. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 3.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2020 Søker du opp Bosch partnummer finner du bildet under. Biltema 42-304 ser identisk ut på skjema, men som Hulda sier er det sikkert flere typer som kan gjøre jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 3.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2020 Da blir det tur på Biltema mandag - tusen takk for hjelpa! Båten skal snart opp og kjipt å ro tre tonn gjennom havna og bort til krana... ;) Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 7.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2020 Historien fortsetter... Nytt rele hjalp ikke. Fullada begge batterier just in case. Samme resultat. Fant en dårlig ledning inn til rele som nå er utbedret - fortsatt ikke resultat. Batterimåler viser 12.7v uten belastning, synker til 12.3v ved forsøk på start. Innbiller meg at det skal være nok strøm til å dra rundt. Finner kun en sikring som kan se ut som relatert til dette - i sammenheng med releet - denne ser ok ut. Tom for ideer - alle innspill mottas med stor takknemlighet! Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 7.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2020 Har du prøvd å sette startkabel (fra pluss på batteri) rett på starter? Går den rundt da? Det vil i tilfelle sannsynliggjøre for deg om starter er defekt (sviver ikke ved direktekopling) eller om sikring, kabler eller tenningsbryter/ nøkkelbryter er defekt (sviver ved direktekopling). Vær meget forsiktig med en plusskabel som er koplet til batteri når du prøver å direktekople mot starter. Du vil ikke like å berøre motorblokken med en "armert" pluss startkabel... Dette kan gi strømstyrker vesentlig høyere enn du møter andre steder = farlig. Mulige dårlige kontaktsteder: - jordkabel mellom motor og batteri - plusskabler, sikringspunkter, brytere Regner med at kontakt mellom starter og motor er god. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 7.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2020 Her er Biltema-reléet bryteren, så den er grei. Om du hører at det klikker ved motoren, så slår innslagsreléet inn. Så langt OK. Har du 1-polet, 1,5-polet eller 2-polet anlegg? Det du implisitt forteller, er at Biltemareléet er OK, innslagsrelét er OK. Starteren trekker noe innmari med strøm, men går ikke rundt. Jeg hadde nettopp det samme scenarioet med pizzabilen. Det var kortslutning mellom spolen i rotoren og gods i starteren. Rotoren smalt for langt fremover i statorhuset, gnagde at isolasjonen og kortsluttet. Måtte mikke til med rotoren fra en defekt Kuga-starter, en del fra bunnen av en brusflaske og litt sånt. Nå går det så det griner. Jeg ville plukket ut starteren og tatt en mys på innmaten. Enkle greier. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 7.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2020 Ja, jeg overså spenningsfallet. Det går tilsynelatende mye strøm et sted. Men var ikke starteren ny da? Hvis den er ny så ville jeg ikke åpnet den, men bedt butikken du kjøpte den fra sjekke om den er defekt eller ikke. I tilfelle få ny fra dem. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Fantino Svart 7.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2020 Er egentlig det spenningsfallet så stort da?.. Innslaget skal jo flytte starter i inngrep. Et spenningsfall på 0.4V er vel nesten som forventet? Om selve starter får strøm vil jeg tro det dropper adskillig mer? Og det tror jeg ikke den skal gjøre før den er dradd i inngrep når jeg ser på bilder av starter til 2003T (ser ut til å være innslaget som drar den inn, ikke rotasjon/bendix). Om selve innslaget _ikke_ går er vel medisinen som regel å gi det et par klabber med en gummi/plasthammer, og åpne det for rensing om det ikke hjelper? Det som forvirrer litt her at det er nytt (?). Da er det nærliggende å tenke feilkobling.. Hjelpereleet fra Biltema skal vel gi strøm til innslagsspolen. Denne trekker starter i inngrep og slutter de to store kontaktene på enden av innslaget samtidig. Starter får strøm fra den ene av de store kontaktene og startbatteri er koplet til den andre? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2020 Er det en fabrikkny starter fra Volvo, ville jeg plukket den ut og tjuvkoblet den utenfor motoren. Er det en uoriginal starter, er muligheten til stede med feil tanning etc. Send i retur. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 7.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2020 Klarer du tørne motoren for hånd ? Den kan jo ha satt seg... Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 8.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Oy - her renner det inn med mye bra info - tusen takk til dere alle! Skal fylle på med litt mer info som kanskje kan belyse forløpet litt mer. Startmotor ville ikke skyve ut tannhjulet for innslag (om jeg har skjønt dette rett så er dette ett Bendix-drev eller hva det heter). Fikk kun lyden av at startmotoren dro tannhjul rundt men tannhjulet slår ikke inn mot motor. Fikk tips om at det kunne være "gaffelen" i startmotor som gjerne satt seg og at jeg burde skru av startmotor og forsiktig spraye denne med WD40. Som sagt så gjort. Ved montering igjen så var startmotor død. Og den oppførte seg da på måten nevnt i innlegg 1. Tenkte da at jeg måtte ha gjort noe feil ved montering - og fant faktisk en løs ledning. Men montering av ledning hjalp ikke. Kjøpt ny uoriginal startmotor og montert denne - samme resultat. Ergo vil jeg tro at det må være noe annet enn selve startmotoren som egentlig er feil. (Har vært inne på tanken med feil antall tenner på tannhjul, skal sjekke det neste gang jeg er i båten). Har også fått sett ett par Youtube-videoer på hvordan jeg kan teste startmotor direkte mot batteri - skal teste dette på begge startmotorene og se hvordan det oppfører seg. Men akkurat dette med ledningene er litt interessant - har brått blitt i tvil om jeg kan ha gjort noe feil da jeg monterte startmotoren igjen. Det er 4 ledninger som går til startmotor: Stor tykk + fra batteri, stor tykk + fra dynamo, 1 tynn pluss fra Startrele (Alle tre koblet til plusspole på startmotor) samt en tynn pluss fra startrele til egen flatkontakt på startmotor. Er den ene tynne til + jeg er i tvil på - husker ikke om den var kobla til + på startmotor eller ikke.... @hulda: Ser du spør om 1, 1.5 eller 2-polet system - jeg aner faktisk ikke - hvordan ser jeg dette? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Du har allerede fortalt at anlegget er 1-polet :-) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 (redigert) Foreslår at du legger ut bilde av tilkoplinger på startmotor! Og gjerne et eller to av selve starter også, så det er lettere å se om den er av typen som dras i inngrep av spole eller av rotasjon. Bildene jeg fant på nett tyder på at det er den første typen. Uansett: Pluss fra Biltema hjelperele skal nok inn på flatstift/i alle fall en slank tilkopling, da denne kun skal drive spolen i selve startreleet. Redigert 8.Oktober.2020 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 (redigert) her er manualen med koblingsskjema sjekk at det er rett motor Skrinningen må måles, ikke bra nok å se på den. https://avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen_bestanden/Volvo-Penta-Type_2001-2002-2003T_Workshop-Manual.pdf Redigert 8.Oktober.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Atrox Svart 8.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Bor en time fra båten, men drar ned i helga med startkabler, tålmodighet og dugelig pågangsmot så får vi se - bilder kommer! Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Denne tegningen viser det jeg prøvde å beskrive: Innslaget 25 trekker starter i inngrep via ‘gaffelen’ 4. Når innslag bunner så sluttes det også kontakt mellom de to store boltene på enden av innslaget. Batteri og dynamo må koples til den ene, og strøm til starter til den andre av de to feite boltene. Pluss fra hjelperele skal inn på en mindre kontakt i bakkant av innslaget. Det at starter snurrer uten å gå i inngrep kan nok være både en mekanisk sak, evt at den får litt strøm for å være i bevegelse når den skyves frem (greier ikke å se om dette siste stemmer fra tegningene, men vet at noen av de som drives frem av rotasjonen/bendix er laget slik, og så får de full strøm når de er helt i inngrep). Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 8.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 32 minutes ago, Fantino said: Batteri og dynamo må koples til den ene, og strøm til starter til den andre av de to feite boltene. Pluss fra hjelperele skal inn på en mindre kontakt i bakkant av innslaget. Hei Fantino Begynner å lure på om minnet lurer meg totalt her. Jeg mener at alle tre ledninger som ble tatt av opprinnelig startmotor ble tatt av av og samme "feit" bolt. Og at det fra den andre "feite" bolten kun går en svart kort kabel over til hoveddelen av startmotoren (som jeg da tenker er jord). Det kan selvfølgelig være jeg har bomma totalt og at årsaken til at det nå oppfører seg merkelig er fordi den siste kabelen (ikke fra batteri eller dynamo) rett og slett skulle stått på den andre bolten (i forhold til der de to kablene fra dynamo og batteri står (og da ser vi vekk fra relekabelen som antageligvis står rett - ref. flat liten kontakt). Ergo jeg kortslutter ett eller annet her :) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Om du ser på skjemaene @Roger jo linket til så skal dynamo +, batteri + og plussforsyning til hjelperele (pol 30 på hjelperele) inn på innslagets pol 30. Utgang 87 fra hjelperele skal inn på 50 på innslag som jeg antar må være flatstiften da. Det ligger 2 skjema, A og B. Så vidt jeg kan se er det B som er aktuelt da A ser ut til å være 2 polt. På B er ikke pol 31 på innslag vist. Jeg ville da _trodd_ at denne kun skal ha den sorte tykke kabelen som går videre inn på starter - dvs hovedforsyning + til starter. Den får minus via gods iflg tegning. Understreker tror. Å gjøre feil her kan bli spektakulært.. Jeg ville testet litt. For 50 med pluss fra en løs ledning og se om innslaget går uten å ha batteri + tilkoplet 30. For 31 med pluss fra samme ledning et sekund og se om starter reagerer feks. Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 10.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2020 Og her kommer fasiten: Startkabler ++ med ned i båten. Frem med gamle startmotoren og koble direkte på batteri - død. Demontere varmeveksler++ for å få ut den nye starteren - koble direkte på batteri - død. Men ser jo alt mye lettere når alt ligger på benken. Det er to "flatstift"-kontakter på den nye startmotoren - hva skjer om jeg tester den ANDRE? Dette burde jeg sikkert ha sett før, men når alt er montert sammen så er det umulig å se denne kontakten, så jeg tok den jeg så. Det skal også sies at brukerveiledninga på den engelskkjøpte kinesiske startmotorkopien var særs dårlig - kanskje mest fordi den ikke eksisterer i det hele tatt. Men med alt på plass igjen (inkl. flere runder med montering av kjølerør som er ett helvete å få tett på denne motoren) så starter og går den som den skal nå. Konklusjon: amatørmessig mekaniker :) Tusen tusen takk for alle innspill - utrolig fint å ha ett sted en kan henvende seg når en står fast og frist for båtopplag nærmer seg. Var jaggu usikker der en stund på om jeg måtte ro den over til krana, eller ro den utafor moloen og borre masse hull.... ;) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2020 Har vel en mistanke om at du bør teste den andre ja... PS: Spenn starteren skikkelig fast om du skal teste den løs på benken. Det er skikkelig moment i disse! Er kontaktene merket på noe vis? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Atrox Svart 12.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2020 Kontaktene ikke merket med noe som helst, heller ingen dokumentasjon med fra produsent (HC-Cargo - visstnok ett britisk selskap i Bosch-gruppen). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.