Jump to content

Fra 36 til 60hk på deplasementskrog, hvilken hastighet?

John C

Recommended Posts

Kommentar fra moderator:Tittel redigert, var "Kva kan man forventa av hastighet?"

Hei, eg kjøpte denne jille båten  i 2019.

Dette er ein bokn båt avstøping frå omlag 1975. 

Han var for lett når eg overtok han, så har lessa på om lag 300 kg rustfritt utan at farten sank noko serleg

Nå lurar eg på følgjande 

1. Har per i dag ein Volvo penta md17c 35-36 hestar diesel og gjer omlag 7,5 knop på full fyring med om lag 2500rpm.

Er dette som forventa? 

2. Vurderar utbytte av maskin til om lag 60 hestar, kva kan eg forventa av hastighet? 

Ønsker gjerna ein fart på 15 knop om mogleg då gode fiskeplassar er om lag ein times reise å marsje i 6 knop... Om eg vil ha brosme og lange osv... 

photo0.jpg.7a26aa44ff7ddcd4103760512b83e36e.jpgphoto0_01.jpg.cb1463ee9365f71aa9c93424928d824a.jpg

Skal du oppnå 15 knop med det skroget og 60 hest må du nok belage deg på påskrudde eller påstøpte flaps slik at vannet slipper raua. Det skroget (et vakkert skrog sånn sett) er et deplasementskrog. For å doble farten i forhold til skrogfarten et deplasementskrog har må man teoretisk sett gange motoreffekten med 8 i følge de gamle lærebøkene mine. Noe som medfører meget stor motor, at raua graver seg ned og bølgedannelse sammenlignbar med danskebåten (for å dra den litt langt). Med mindre du gjør noe med skroget slik at det blir en halvplaner. Med flaps og 60hk motor, riktig utveksling og propell i forhold til dette vil du nok klare en 10-12 knop vil jeg tro, men noe særlig mer skal vanskelig gjøres uten å lette skroget for ballast.

ønsker du 15 knop så er nok en annen båt enkleste løsning. Et deplasementskrog slik som du har , der bestemmes farta av vannlinjelengden

her er et typisk sjarkskrog beregnet for 15 knop (Master 770) 

Oppussing av 1990 mod. Viknes 770 - Båtforumet - baatplassen.no. Din  hjemmehavn på nettet!

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Bræin Stårm skrev On 4.10.2020 at 1.07:

makshastighet i knop aldri kan overstige vannlinjelengden i meter. 

En annen formel sier kvadratroten av båtens lengde i fot multiplisert med 1,4 gir maks skrogfart i knop.

Så for en 25 fots båt: 5 x 1,4 = 7 knop

Og 25 fot er vel nær 7 meter, så i denne størrelsen passer BS sin formel bra.

bellen skrev On 3.10.2020 at 23.55:

Det er heller ikke mulig å få en fotball til å plane på vannet.

...det lærte junior når han ville taue en fender etter skuta. Det blir tungt å holde etterhvert når fenderen blir u-båt...

Som andre over sier, skal du opp i hastighet bør du skifte båt. Med stor nok flaps og 60hk vil du kanskje se titallet, men båten vi ri på kjølen og bli forferdelig å håndtere. Jeg har 70hk og stor flaps på min Columbi, og den lar seg presse opp i 11 knop. Men da lager den sjø som fy og er direkte skummel å håndtere. Så i praksis går jeg aldri over 8 knop. Dvs jeg har mange hester som jeg egentlig ikke trenger, bortsett fra ved havnemanøvre og sleping. 

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Code0 skrev for 5 timer siden:

En annen formel sier kvadratroten av båtens lengde i fot multiplisert med 1,4 gir maks skrogfart i knop.

Det er forskjellige formler for forskjellige skrogformer. Fortrenger/deplasementsskrog har en annen formel enn planende :wink: men det er riktig som du sier :thumbsup: men jeg er ingen kløpper med kvadratrøtter, derfor er det lettere for meg å huske den "formelen" jeg kom med :wink:

jeg tørker ut på land....!

John C skrev 1 time siden:

Då vil tia vise kva som skjer når eg droppar inn ein md12a.

MD 21 du mener?   Går nok helt fint så lenge du holder deg på et moderat effektuttak.   Men å kjøre en md 21 hardt er ikke å anbefale...!  (å hente ut 60 hk kontinuerlig av denne , da holder ikke kjølinga helt tritt , noe som feks ikke  lettmetalltoppen er så glad i..) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg har en overmotorisert 24fot tresnekke med rundt 60+ hk. Har aldri turt å gi full gass. Båten går fint i opp til 7 knop. Gir jeg på mer graver den seg ned bak, reiser seg med baugen i været, rister og slenger. Har vært oppe i 8 knop og da var jeg redd for at naglene skulle sprette . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Som tidligere nevnt, båten vil bli helt ubrukelig om du skal prøve å oppnå det du er ute etter, med mindre du har tenkt å bruke en sum som overgår verdien på båten mange ganger. Det kreves ekstremt mye ombygging til for å få dette skroget til å bli halvplanende.

Mitt tips, som mest sansynlig vil bli mest økonomisk, er å selge den båten du har og kjøpe deg en som passer til ditt bruk. 

For mange år siden leste jeg i Båtmagasinet (har forsøkt å finne nummer og årgang, men dessverre fant jeg det ikke) om en svenske (tror jeg) som bygde om en snipe (snekke), etter å ha snudd båten skar han av bunnen ca. i vannlinjen og bygde opp ny planende bunn. Han snudde båten igjen og monterte inn en turbinmotor. Snekka fikk en vannvittig fart og var morsom å se på. Men det krevde mye arbeid før eieren fikk det som han ville. Uansett - ditt ønske (prosjekt) er bare et sp.mål om penger. Har du nok av dem kan du jo gjøre som svensken :wink: Lykke til :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Eika skrev 30 minutter siden:

Trenger ikke så ufattelig mye penger da, litt glassfiber, polyester, noen plater å støpe på, så er mye gjort. Meeeen det er antall timer i døgnet da, regner med at døgnet ditt også har 24timer 

Ble litt feil her. Blanda sammen et par tråder hehe

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Eika skrev 27 minutter siden:

Trenger ikke så ufattelig mye penger da, litt glassfiber, polyester, noen plater å støpe på, så er mye gjort. Meeeen det er antall timer i døgnet da, regner med at døgnet ditt også har 24timer 

Tja... Hva koster det for 3-400 liter polyester? Går med noen liter når enn må bygge om 2/3 av undervannskroget for å få denne halvplanende. Her hjelper det ikke med bare en flaps.

Så litt nærmere på skroget.

Skal denne opp i 15knop. Så må det stor flaps ja.

Men det er også begrenset plass til propell, ser det ut som.

Så får nok ikke plass til så veldig mye større propell.

Da må en til med motor med høyt turtall å lite utveksling på gir, så en kan bruke liten propell.

Så bare tanken på hva det vil koste å få ønsket fart overstiger nok langt det å bytte til annen båt.

Å så kommer de dårlige sjøegenskaper i tillegg.

Men for al del. hold os oppdatert på fremdriften. Kan jo bli moro å følge med på dette

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...