John C Startet 3.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2020 Kommentar fra moderator:Tittel redigert, var "Kva kan man forventa av hastighet?" Hei, eg kjøpte denne jille båten i 2019. Dette er ein bokn båt avstøping frå omlag 1975. Han var for lett når eg overtok han, så har lessa på om lag 300 kg rustfritt utan at farten sank noko serleg Nå lurar eg på følgjande 1. Har per i dag ein Volvo penta md17c 35-36 hestar diesel og gjer omlag 7,5 knop på full fyring med om lag 2500rpm. Er dette som forventa? 2. Vurderar utbytte av maskin til om lag 60 hestar, kva kan eg forventa av hastighet? Ønsker gjerna ein fart på 15 knop om mogleg då gode fiskeplassar er om lag ein times reise å marsje i 6 knop... Om eg vil ha brosme og lange osv... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 3.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2020 (redigert) 7,5 knop høres ganske bra ut. Kansje du klarer å passere 8 knop med 60 hester, men da graver hekken seg dypt. Det er heller ikke mulig å få en fotball til å plane på vannet. Redigert 3.Oktober.2020 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 3.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2020 Skal du oppnå 15 knop med det skroget og 60 hest må du nok belage deg på påskrudde eller påstøpte flaps slik at vannet slipper raua. Det skroget (et vakkert skrog sånn sett) er et deplasementskrog. For å doble farten i forhold til skrogfarten et deplasementskrog har må man teoretisk sett gange motoreffekten med 8 i følge de gamle lærebøkene mine. Noe som medfører meget stor motor, at raua graver seg ned og bølgedannelse sammenlignbar med danskebåten (for å dra den litt langt). Med mindre du gjør noe med skroget slik at det blir en halvplaner. Med flaps og 60hk motor, riktig utveksling og propell i forhold til dette vil du nok klare en 10-12 knop vil jeg tro, men noe særlig mer skal vanskelig gjøres uten å lette skroget for ballast. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2020 ønsker du 15 knop så er nok en annen båt enkleste løsning. Et deplasementskrog slik som du har , der bestemmes farta av vannlinjelengden her er et typisk sjarkskrog beregnet for 15 knop (Master 770) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tom Cognac Svart 3.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2020 For en deplasementsbåt så er formelen at makshastighet i knop aldri kan overstige vannlinjelengden i meter. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Gullfisk Svart 5.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2020 Vet ikke om det er pga 8 x effekten, eller ombygget deplasement, men fort går det. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 5.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2020 Bræin Stårm skrev On 4.10.2020 at 1.07: makshastighet i knop aldri kan overstige vannlinjelengden i meter. En annen formel sier kvadratroten av båtens lengde i fot multiplisert med 1,4 gir maks skrogfart i knop. Så for en 25 fots båt: 5 x 1,4 = 7 knop Og 25 fot er vel nær 7 meter, så i denne størrelsen passer BS sin formel bra. bellen skrev On 3.10.2020 at 23.55: Det er heller ikke mulig å få en fotball til å plane på vannet. ...det lærte junior når han ville taue en fender etter skuta. Det blir tungt å holde etterhvert når fenderen blir u-båt... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2020 (redigert) Som andre over sier, skal du opp i hastighet bør du skifte båt. Med stor nok flaps og 60hk vil du kanskje se titallet, men båten vi ri på kjølen og bli forferdelig å håndtere. Jeg har 70hk og stor flaps på min Columbi, og den lar seg presse opp i 11 knop. Men da lager den sjø som fy og er direkte skummel å håndtere. Så i praksis går jeg aldri over 8 knop. Dvs jeg har mange hester som jeg egentlig ikke trenger, bortsett fra ved havnemanøvre og sleping. Redigert 5.Oktober.2020 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tom Cognac Svart 5.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2020 Code0 skrev for 5 timer siden: En annen formel sier kvadratroten av båtens lengde i fot multiplisert med 1,4 gir maks skrogfart i knop. Det er forskjellige formler for forskjellige skrogformer. Fortrenger/deplasementsskrog har en annen formel enn planende men det er riktig som du sier men jeg er ingen kløpper med kvadratrøtter, derfor er det lettere for meg å huske den "formelen" jeg kom med Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
John C Svart 8.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Då vil tia vise kva som skjer når eg droppar inn ein md12a. Testar fyrste gongen utan flaps, så får eg sjå korleis dette vart ? oppdateres... Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Det får vi nok aldri greie på. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Uten flaps så blir det 0.5 til 1 knop mer på maks med 60hk og noen jævla bølger. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 John C skrev 1 time siden: Då vil tia vise kva som skjer når eg droppar inn ein md12a. MD 21 du mener? Går nok helt fint så lenge du holder deg på et moderat effektuttak. Men å kjøre en md 21 hardt er ikke å anbefale...! (å hente ut 60 hk kontinuerlig av denne , da holder ikke kjølinga helt tritt , noe som feks ikke lettmetalltoppen er så glad i..) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 9.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2020 Mye arbeid for ingenting.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bellen Svart 9.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2020 Høres veldig bortkastet ut, med mindre du har fått motor og propellanlegg gratis. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2020 Jeg har en overmotorisert 24fot tresnekke med rundt 60+ hk. Har aldri turt å gi full gass. Båten går fint i opp til 7 knop. Gir jeg på mer graver den seg ned bak, reiser seg med baugen i været, rister og slenger. Har vært oppe i 8 knop og da var jeg redd for at naglene skulle sprette . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hedwig Svart 9.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2020 Hør på de med mye kunnskap her. (Inkluderer ikke meg selv) Eller Scotty i Star Trek: Sitér dette innlegget Link to post
John C Svart 11.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2020 John C skrev On 8.10.2020 at 14.58: Då vil tia vise kva som skjer når eg droppar inn ein md12a. Testar fyrste gongen utan flaps, så får eg sjå korleis dette vart ? oppdateres... Meinar sjølvsagt MD 21A Nokre gode tips til korleis flaps bør utformast på denne båten? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2020 Som tidligere nevnt, båten vil bli helt ubrukelig om du skal prøve å oppnå det du er ute etter, med mindre du har tenkt å bruke en sum som overgår verdien på båten mange ganger. Det kreves ekstremt mye ombygging til for å få dette skroget til å bli halvplanende. Mitt tips, som mest sansynlig vil bli mest økonomisk, er å selge den båten du har og kjøpe deg en som passer til ditt bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 11.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2020 Grafen er en typisk motstandesutvikling for et fortrengningsskrog som ditt. Som du ser vil du møtet "vegen" uansett hvor stor moter du installere. Flaps vil kun i liten grad øke farten ( ca. tilsvarende den økte vanlinjelengde). Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 12.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2020 For mange år siden leste jeg i Båtmagasinet (har forsøkt å finne nummer og årgang, men dessverre fant jeg det ikke) om en svenske (tror jeg) som bygde om en snipe (snekke), etter å ha snudd båten skar han av bunnen ca. i vannlinjen og bygde opp ny planende bunn. Han snudde båten igjen og monterte inn en turbinmotor. Snekka fikk en vannvittig fart og var morsom å se på. Men det krevde mye arbeid før eieren fikk det som han ville. Uansett - ditt ønske (prosjekt) er bare et sp.mål om penger. Har du nok av dem kan du jo gjøre som svensken Lykke til Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Guest Svart 12.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2020 Trenger ikke så ufattelig mye penger da, litt glassfiber, polyester, noen plater å støpe på, så er mye gjort. Meeeen det er antall timer i døgnet da, regner med at døgnet ditt også har 24timer Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 12.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2020 (redigert) Eika skrev 30 minutter siden: Trenger ikke så ufattelig mye penger da, litt glassfiber, polyester, noen plater å støpe på, så er mye gjort. Meeeen det er antall timer i døgnet da, regner med at døgnet ditt også har 24timer Ble litt feil her. Blanda sammen et par tråder hehe Redigert 12.Oktober.2020 av Okkaby (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
bellen Svart 12.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2020 Eika skrev 27 minutter siden: Trenger ikke så ufattelig mye penger da, litt glassfiber, polyester, noen plater å støpe på, så er mye gjort. Meeeen det er antall timer i døgnet da, regner med at døgnet ditt også har 24timer Tja... Hva koster det for 3-400 liter polyester? Går med noen liter når enn må bygge om 2/3 av undervannskroget for å få denne halvplanende. Her hjelper det ikke med bare en flaps. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 12.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2020 Så litt nærmere på skroget. Skal denne opp i 15knop. Så må det stor flaps ja. Men det er også begrenset plass til propell, ser det ut som. Så får nok ikke plass til så veldig mye større propell. Da må en til med motor med høyt turtall å lite utveksling på gir, så en kan bruke liten propell. Så bare tanken på hva det vil koste å få ønsket fart overstiger nok langt det å bytte til annen båt. Å så kommer de dårlige sjøegenskaper i tillegg. Men for al del. hold os oppdatert på fremdriften. Kan jo bli moro å følge med på dette Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.