Jump to content

Mercury og ryds trimutfordring.

69optimist

Recommended Posts

Kjøpte en fin ryds 478gt med mercury 60efi i år. Båt og motor 2008 modell og i god stand. Liker båten men den har noen særegenheter. Båten går god, har logget 33 knop alene men er litt treg å få på plan med far og sønn bak vindskjermen. 

Dette er nok et resultat av mye vekt bak og en firtakter som yter minst der det trengs mest. Likevel så undres jeg på om vinkel på hekk i båten evt trimming av motor er en litt uheldig kombo. Trimmet helt inn ser det ut som den står vannrett. Tiltet helt opp er motor godt klar av vannet. Har stålpropell. Er det noen justeringsmuligheter jeg overser? 

Mvh Atle

Ja, litt enkelt sagt, det virker som om du overser alt av trimmuligheter mellom helt inn (loddrett ville jeg kalt det) og helt ut ,og motoren klar av vannet.

Jeg antar at du ønsker å få båten opp i plan, dvs da ønsker du å ha motoren trimmet helt inn. Du skriver ikke om du har en hydraulisk trim på denne motoren eller om du flytter på en tiltpinne for å endre vinkelen på motor.

Men vi antar at du kan trimme mens du kjører.

Du ønsker da å ha motoren trimmet inn når du skal ha båten i plan. Det retter kraften fra propell ned i vannet og det trykker hekken opp og baugen ned. Dvs du kommer i plan. Du skriver at motoren står rett (lodd eller vannrett) og at du mao ikke får motoren "inn under båten" dvs med sterkt negativ trim ettersom du har et loddrett akterspeil? Men når båten skal i plan vil jo akterspeilet ha en negativ vinkel så det ville jeg tro går helt fint. Dvs du får hjelp med å få båten i plan ved å trimme inn.

Når du så kjører i plan kan du bruke trim til å få båten til å gå godt i bølger og sjø ved å trykke baugen ned og spre bølgene om det er litt bølger som ikke er større enn at du får til det, eller legge baugen litt opp ved å trimm eut for å gå oppå bølgene og få mer fart. Det er også kjekt i medsjø å få opp baugen så ikke den graver seg ned og bremser i hver bølge.

De fleste stålpropeller har litt økt rake vinkel (ift aluminium) som det heter som vil gi deg muligheten til å få til baugløft uten å trimme motoren så "høyt", eller ut, at den spinner (ventilerer, dvs trekker luft ned til propellen slik at den mister grepet i vannet).

Får du til dette er det ingen problemer med trim. Og du behøver ikke å tenke på hvordan båten/akterspeil  ser ut og hvordan motoren tilsynelatende ser ut. Det betyr ikke så mye dette med at du oppfatter at den "ser " andeledes ut. Du skal jo ikke konstruere skroget, du skal kjøre det!

Nå håper jeg at det ikke er problemet ditt at du ikke får stanset trim i mellom fullt inn og fullt opp. For det er vel bare et problem med en bryter...

69optimist skrev 56 minutter siden:

Hei og takk for svar. 

Har hydraulisk trim med bryter på hasshåndtak. Kunne ønsket meg motoren mer negativ eller under båten om du vil. Under normal bruk går båten finest i sjøen tiltet helt inn. Kunn ved 25-33 knop må motoren trimmes litt ut. 

Mvh Atle

Det høres merkelig ut. Jeg har kjørt mange båter, også flere forskjellige Ryds og har aldri opplevd en båt som går best med motoren trimmet helt inn, i hvertfall ikke med normal fordeling av last. Eneste gangen man normalt trimmer helt inn er når båten skal i plan, ved krapp motsjø (som alfaalfa beskriver) eller om man av en eller annen grunn har mye vekt langt bak i båten. 

En enkel måte å finne god trim på er å legge båten  i plan på et gitt turtall der båten går pent, for eksempel 22-23 knop som jeg vil tro er en økonomisk marsjfart. Så trimmer du motoren ut og ser om hastigheten øker. Når hastigheten ikke øker mer eller baugen begynner å galloppere opp og ned trimmer du litt tilbake og har funnet en god vinkel på motoren. Hvis det er riktig at båten går best med motoren helt inne ville jeg mistenkt at motoren kan være montert i feil høyde. Spinner motoren når du trimmer ut?

Båten er nok følsom for vektfordeling og trimming, mener å ha lest det.. Alene eller med husets 13 åring bak vidskjerm, med 4000-4500o/m, 19-22 knop, vil baugen begynne å hoppe ved å trimme ut. Videre opp i fart kan det trimmes ut en del. Opplever ingen spinning før det er trimmet overdrevet ut, godt grep ved sving også. Om et eller flere pers er forran i båten blir det litt mer som forventet. Legger ved et bilde fra idag. Motor trimmet helt inn. 

Mvh Atle

IMG_20201004_113109.jpg

Redigert av 69optimist (see edit history)

Høres ut som at du kunne hatt nytte av disse, for å få brukt mer av trimområdet til motoren:

https://bobsmachine.com/product/reversible-transom-wedges-5-degree/

69optimist skrev for 3 timer siden:

litt treg å få på plan med far og sønn bak vindskjermen. 

Dette er nok et resultat av mye vekt bak og en firtakter som yter minst der det trengs mest.

Dette er ikke helt uvanlig på slike relativt små skjærgårdsjeeper med styreposisjon helt bakerst , de blir mer følsomme mtp trim / vektfordeling. 

En ting å vurdere er smart tabs, de vil kunne gi mer løft i hekken der det trengs mest 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

I mitt hode er det feil vinkel på akterspeil eller motor som ikke har nok trimmingsvandring. Det er en del sprut når motor er trimmet helt inn. Kan prøve i vinter å heve motor et hull. Problemet er ikke et veldig stort et. Om et år eller to kan far flytte seg frem og overlate kjøringen til jr. En annen utfordring med båten er kjøring i sakte fart da det er umulig å få båten til å gå beint, med konstant ratting for å holde retningen. Sikkert en vanlig tilstand med lignende konstruksjoner. 

Takk for innspill. Transom wedges blir vurdert i løpet av vinteren. 

Mvh Atle

69optimist skrev 4 minutter siden:

En annen utfordring med båten er kjøring i sakte fart da det er umulig å få båten til å gå beint, med konstant ratting for å holde retningen. Sikkert en vanlig tilstand med lignende konstruksjoner.

slett ikke uvanlig om man har dyp vbunn eller om båten ligger godt nedi med hekken.  Det blir strømvirler bak hjørnene på akterspeilet som trekker mer eller mindre sideveis.  Med mine båter så lar jeg de enten bare pendle fra side til side, evt gir litt mer gass slik at krafta og styreeffekten fra propellen får overtaket.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja det blir en slags pendling, så gjelder det å holde en slags generell rettning. Litt pådrag så overvinner kreftene fra motor, men må innrømme at etter et par timer med dorging med kobberline og makk i dag så finnes det nok bedre egnete båter enn denne. 

Nok klaging. Liker utseende på båten, den går fint i sjøen og forbruket har vært en hyggelig overraskelse. Litt særegenheter får en vel lære å leve med. 

Mvh Atle

Har den litt større broren, 510gti med 80hk. Får opptil 35knop, så tilsvarende vekt/effektforhold som deg.

Den har nok effekt til å skyte i plan med en voksen og 7+9åring på bakbenken. 

Men har forsket litt på motorplassering, høyde altså. Første året, kjørte jeg slik at når kavitasjonsplaten var paralell med bunnen, var den 5-6cm over bunnen. Slet da med at den trakk luft, og kunne ikke trimme den så mye ut uten at den ventilerte.

Året etter, ett hakk ned, og kjørte med det i mange år. Fungerte helt ok, men følte etterhvert at jeg ikke fikk baugen nok opp, slik at bølger slo inn under båten og traff foran tyngdepunktet. Resultatet er en baug som slo litt i bølger. Fikk etterhvert mye kjetting på dreggen i baugluka, uten at det hjalp så mye.

For to sesonger siden senket jeg enda ett hakk ned. Kavitasjonsplaten er nå ca flush med bunnen når bunnen er parallell med denne. Resultatet er at jeg har fått mer «autoritet» på powertrim, og kan løfte baugen mer ut av vannet, uten at den spinner. På trimindikatoren begynte den å spinne midt mellom midtre og streken før, mens jeg nå kommer så vidt over midtveis før den spinner. Får nå baugen såpass opp at den kommer i balanse i lengderetningen, og bølgene treffer ca i tyngdepunktet til båten. Slipper at baugen slår like mye. Har også mer autoritet på å presse ned baugen, så gir jeg på ca 3000o/min så sklir den opp i plan, og øker turtall til ca 3500. 

TA

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...