Sagaman27 Startet 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 4.Oktober.2020 Hej. Jag behöver hjälp i form av kunskap och vägledning om hur man kan åtgärda en läckande dieseltank. Babords dieseltanken i min Saga 27, årsmodell 1979 läcker och diesel sipprar fram vid öppningen i glasfiberskottet för kommunikationsröret till styrbords tank. Det är dock inte kommunikationsröret som läcker utan förmodligen en svetsskarv i aluminiumtanken. Tanken är inbyggd/inplastad vilket gör det hela komplicerat. Här behövs erfarenhet från någon som känner till problemet eller vet någon som jag kan kontakta. mvh Sagaman27 Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 (redigert) Ser du at det svetter i Sveisen? Sikker på at det ikke er i ventil/flens. Har du mannlokk eller nivåmåler så du får tømt tanken helt? Så ville jeg slipt rent og penetrant testet for å finne sprekken borret er 2,5 mm hull i hver ende av sprekken for å stoppe sprekken så den ikke blir lengere blandet kjemisk metall dyttet litt i hullene og lagt en god kake over sprekken. Kjekt hvis ut kjenner en som kjenne en som kan ta testen for deg. Ser du sprekken så slipper du testen. https://www.thansen.no/bil/olje-og-kjemi/pakning-tetning-lim/permatex-permapoxy-kjemisk-metall/n416/pn6623/ https://www.magnaflux.com/Magnaflux/Blog/Dye-Penetrant-Infographic Redigert 4.Oktober.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hallais Svart 5.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2020 Hadde samme problem i min Saga 27 78mod. Det var tæret små hull i bunn av diesel aluminiumstank (SB side). Mannhull ble skrudd av på SB tank. Nedi tank kunne en skimte svarte flekker. Stakk syl rett igjennom, var bare maling som holdt delvis tett. Ble en omfattende jobb. Først motor ut av båt. Skjæret løs skott inn til tank. Tank ble løsnet (noe polyester under). Fikk den ut i motorrommet. Så viste det seg at tank var litt større enn motorroms-luka. Antakelig montert før innerliner. Klarte å bende tanken opp. Mange små hull i bunn av tanken. Var bare malingen som holdt dieselen inni tanken. Bunnen ble skåret av og sveiset opp med ny bunn. Kortet tanken inn med ca 5 cm slik at den gikk lett nedi igjen. Tok arbeidet med BB tank også. Skiftet bunn her også, men denne var OK (ikke hull, men...?)(ble også kortet inn). På plass igjen og ble stemplet av med treklosser og byggnings-skum. Tror at årsaken til lekkasje var vann som har ligget i bunn av tanken og tæret små hull. Midt på tanken, i bunn var det på mine montert en bolt som kunne bli skruet ut for drenering. Her ble montert kuleventil og med slange ble begge tanker drenert (lett) ned i 4 l kanne ca1 gang i året (minst). Dette var min diesel-lekkasje i Saga 27 78 mod. Lykke til. mvh Hallais Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
Sagaman27 Svart 6.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2020 Hej. Tack Hallais för ditt inlägg. Det verkar som att Du har kunskaper i detta Det verkar som jag får göra samma resa som du gjort. Har du möjlighet att återkomma med mer information om: Vad var de svåraste momenten att genomföra? Vilka tips kan du ge om bortmontaget och återmontaget? Varför valde du att svetsa ny botten? istället för ny tank i plast eller rostfritt? Svetsade du själv eller fick du köpa tjänsten? Kostnad? Har du några bilder som dokumentation? Skulle vara värdefullt. mvh Sagaman27 Sitér dette innlegget Link to post
Hallais Svart 6.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2020 Hei igjen. Denne "historien" min er en del år siden (1986), så det var å huske alt :-( Det første jeg gjorde var å skjære i SB skott inn til tanken for å se under den med speil og god lykt.. To langsgående skur + fjerning imellom. Fikk se en tank med utvendig maling som så "ny" ut ( var da bare 8 år gammel). Fikk se en drypp som hang under tanken. Pumpet ut diesel i kanner. Så da sorte prikker i bunn når en åpnet mannlokk. Stakk hull i sort prikk med syl i bunn av tanken. Så ble motor tatt ut og hele skottet fjernet og tank tatt ut. ....svåraste momenten... var nok når tank var for stor til motorrums-luken (hva gjøres nå?). Bendet nok litt i dørk bak for å få den ut. Var nok også en del for og imot om å ta ut BB tank. Denne fikk jeg ikke se nedi pga mannlokk var under byssebenk. Men tok arbeidet når jeg fikk se bunn i SB tank. ....svetsa ny botten..... grunnen til det var nok formen på tanken. Høyere vegg ut til motorrom og mindre vegg mot skuteside. Var tilpasset skrå skutebunn. Litt også at jeg ville ha samme diesel-kapasiteten (båtstabilitet) og rektangulære tanker ville ta kapasitet og vanskeligere å tilpasse. Kunne nok hatt 2 rektangulære tanker (mindre) som lå på et trestativ (?). ...plast eller rostfritt.... Plast kom jeg ikke på den gang og rusfritt ble veldig mye dyrere med helt nye tanker. Aluminiumstankene var ok bortsett fra tæring i bunn. ....svetsade sjælv.... Kjøpte tjenesten hos lokalt sveiseverksted. ...kostnad.... kan dessverre ikke huskes (mye egeninnsats, bare sveisearbeid bortsatt) .... bilder som dok.....Bilder har jeg dessverre ikke (før "mobiltid"). Som sagt tidligere, mye arbeid så anbefaler sikker lekkasje/grunn før igangsettelse. Etter det jeg forstår er det i BB tank du har lekkasje i, men her får du vel ikke se nedi eller får åpnet mannlokk (om jeg husker rett)? mvh Hallais Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
Sagaman27 Svart 7.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2020 Hej. Problemet med BB tank är att den är mycket längre (30 cm ?) än det hål jag kan göra i BB skottet från motorrummet. Måste frilägga så mycket som möjligt, sen måste jag såga isär tanken på plats och förminska den för att kunna få ut den. Att sedan återställa tanken i användbart skick fordrar mycket svetsning samtidigt som den skall göras mindre för att få på plats igen. Hur bra/säker blir en sådan tank? Hur bra är det gamla aluminiumet. Man får inte misslyckas för man orkar inte göra om ett sådant komplext arbete. Jag har faktiskt en manlucka på BB tank som man hittar under kylskåpet. Så det går att inspektera! Kanske lika bra att hitta en plast-tank som passar i det gamla utrymmet, men mindre. Kommer du ihåg hur du återställde skotten. Blev det den gamla glasfiberskivan som du plastade in till nytt skott? Arbetet med att såga sönder tanken är inte så lätt eftersom det är trångt och ont om plats för maskin och sågblad/ sliptrissa. Här vore det bra om någon mer har erfarenhet av liknande jobb. Kom gärna med flera tips alla som läser detta. Under tiden skall jag samla kraft!! Tack tillsvidare Sagama27 Sitér dette innlegget Link to post
Hallais Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Hei På min 1978 mod var begge tanker like lange (tror jeg). BB tank så jeg halve mannlokk under kjøleskapet og halve var under nettingskuffe-skap. Hadde nok fått opp festeskruer (vinkel-skrujern) til mannlokk, men vurderte det til vanskelig å feste fast igjen (tett). Motor bør vel ut slik at du får plass til å jobbe? Tanken er jo av aluminium så kan vel kappes sundt med en slik ? https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/sager/elektriske-bajonettsager/bajonettsag-000902/ Sagaman27 skrev for 13 timer siden: . Blev det den gamla glasfiberskivan som du plastade in till nytt skott? Ja, ble plastret tilbake på plass. Jeg husker ikke mål på tankplass, men hvis du vil ha inn plast-tank har de muligens her? https://www.plastinvent.no/tankprogram Hallais Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
Roger jo Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 (redigert) Lekker det oppe på siden er det ikke P.G.A tæring i bunn, har du ikke mannlokk?. Mulig det er lettere å putte inn en fleksibel tank i den eksisterende? En type. http://www.maritimusboote.de/epages/289397.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/289397/Products/"Nauta 521 153 IT" Redigert 8.Oktober.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
torbi Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Du kan se på bilder som eg har skiftet dieseltank. Se på www.sagaforumet.com Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Lars H. Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 (redigert) Roger jo skrev for 1 time siden: Mulig det er lettere å putte inn en fleksibel tank i den eksisterende? Det tror jeg ikke er særlig praktisk. Hver av tankene er drøye meteren lange, sånn ca. 40-50cm høye og breie og formet langs skutesiden. De har også noen skvalpeskotte fra toppen og langt ned mot bunnen. Hver tank er på 180 liter. Redigert 8.Oktober.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sagaman27 Svart 9.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2020 torbi skrev for 21 timer siden: Du kan se på bilder som eg har skiftet dieseltank. Se på www.sagaforumet.com Hej. Jag har försökt att använda sagaforumet.com , med det är nerlagt jag kommer inte vidare där. Det verkar mycket intressant att du har bilder och själv har skiftat tank. Har du möjlighet att komma åt bilderna så att jag kan del av dem? mvh Sagaman27 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2020 (redigert) Vel, det er korrekt at jeg har lagt ned Sagaforumet, men jeg har ikke slettet noe av det som ligger der. Men forumet blir ikke vedlikeholdt. Det er bare å gå rett inn forbi hovedsiden og lese alt som ligger der via denne linken. Går du inn der og søker på "dieseltank" får du 155 treff. Lars H. webmaster Sagaforumet Redigert 9.Oktober.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 9.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2020 (redigert) torbi skrev for 22 timer siden: Du kan se på bilder som eg har skiftet dieseltank. Se på www.sagaforumet.com Som skrevet ovenfor, er det mulig å lese Sagaforumet fremdeles. Hvilket nickname brukte du der torbi? Var det tore og dette skjedde i 2008? Da kan jeg hjelpe til med å finne bildene du nevner. Redigert 9.Oktober.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
torbi Svart 9.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2020 Ja mente det var tore, og det stemmer 2008, måtte dele tanken i to.? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Lars H. Svart 9.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2020 Hei. Da har jeg hentet ut bildene dine torbi, så nå har du Sagaman27 litt å studere. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hallais Svart 9.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2020 Ja dette var "kjent". Jeg fikk de hele ut i motor-rommet og hele opp, men hadde nok kappet i to nå ( var nok for å spare noen "båtpenger"). Hallais Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
torbi Svart 9.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2020 Der ja, morsomt å se igjen, måtte løfte motoren opp, og bestemte gjøre begge tankene mens motoren var oppe, fikk laget nytt tankene som er litt mindre enn opprinnelig , mente gamle var på 160 l på hver, nye 110 l på hver. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Lars H. Svart 9.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2020 Sitat Der ja, morsomt å se igjen Skrev du noe i forumet om jobben også? Mine tanker, i en 1986 modell er på 180 liter hver (foreløpig uten lekkasje). Da har vi diesel nok til en tur fra Son i Oslofjorden til Gøteborg og retur, pluss et par turer til Oscarsborg ved Drøbak før jeg må fylle opp. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sagaman27 Svart 10.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2020 Hej. Tack så mycket för ert engagemang. Nu har jag värdefulla bilder som visar hur man kan göra. Nu är det bara jobbet kvar!! Alla tips välkomnas! Om man skär sönder tankarna så mycket så är frågan om det är någon ide att försöka svetsa ihop igen. Alla tips om ersättningstankar är värdefulla. Tack Sagaman 27 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.