Seilars
R.O skrev On 5.10.2020 at 10.10:Jeg har en Sleipner step 3 Compact lader fra 2009. Den gir ca. 14.8V i ladespenning, også spytter vel dynamoen ut ca. det samme. Blir det for høy spenning for et AMG batteri på varme dager..?
Ja
Dersom denne spenningen styres av forbruksbanken som ofte er delvis nedtappet, og motoren også gir 14,8V, så vil du overlade AGM batteriene. Hvor lang levetid de får er vanskelig å si, det avhenger av bruken din. Anbefaler deg å ikke koble startbatteriet opp mot landstrømsladeren. Startbatterier har ikke noe behov for slik lading, og med 14,8V mot fullt startbatteri så er det hovedsaklig negativt. Håper det batteriet ikke står plassert i varmt motorrom når du setter på landstrømsladeren som gir ut 14,8V.
Hva slags dynamo har du som gir ut 14,8V? Det er jo nok spenning til å koke både det ene og det andre. Mine AGM lades med maks 14,25V, og etter tre sesonger yter de fortsatt over 100% av påstemplet kapasitet ved fullskala kapasitetstest. Høy spenning er med andre ord ikke nødvendig for å lade AGM dersom man kompenserer redusert spenning med økt tid. Er det noe båtfolk flest har i dette landet, så er det tid til å lade. Fra 0-90% lader jeg banken på ca. 6,5 time, og fra 0% til banken er 98% så tar det ca. 10 timer. Med andre ord så vil man kunne dra på tur hver dag og dyputlade selv ved kun 14,25V. Men da bør man ligge ett døgn ekstra etpar ganger i måneden så man får ladet de siste 2% til 100%.