tom Cognac Startet 5.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 5.Oktober.2020 Jeg har en 1986 model Flipper 640 HT. Dette er en eldre dame som tidligere eier har forsøkt å restaurere. Med mer eller mindre dårlig resultat. Det er brukt skai på 5mm skum til skrogsidene og samme med 3mm skum til taket. Jeg synes dette er slett utført = store glipper i skjøtene (se bildet - det er bare ett av glippene, det er mange slike) Nå til høsten/vinteren, når jeg har fått båten i opplag har jeg tenkt å strippe henne for all skrogbekledning innunder tak og legge på nytt. Her trenger jeg tips og råd, gjerne fra noen som har gjort tilsvarende arbeid før. Alu-rammene som vinduene sitter i er også ganske stygge. Her lurer jeg på om jeg kan legge (utenpå eksisterende aluramme) en form/figurskåret isi-teak (https://www.maritim.no/isiteek-hjorneplank-125mm-uten-nating-0-25m2)? Jeg tror dette vil pynte opp båtens interiør (jeg er ganske fortrolig med skarpe kniver/skalpeller etc), hva mener folket der ute? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
fjesme Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Hei Fikk du gjort noe med dette prosjektet? Har samme båt selv, og den ser veldig lik ut inni. Spør deg om et av mine problemer da du kanskje kan gi meg svar :-) Jeg tror min båt er full av vann i skroget. Hvor har du bunnplugg på din båt? Jeg kan ikke finne på min. Vet du om det er noen måte å komme til i skroget uten å borre nytt hull? Er veldig interessert i å se hva du gjorde rundt vinduene. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 5.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 fjesme skrev for 2 timer siden: Har samme båt selv, og den ser veldig lik ut inni. Spør deg om et av mine problemer da du kanskje kan gi meg svar :-) Jeg tror min båt er full av vann i skroget. Hvor har du bunnplugg på din båt? Jeg kan ikke finne på min. Vet du om det er noen måte å komme til i skroget uten å borre nytt hull? hei. Trivelig å møte en annen Flipper-eier Jeg hadde noe vann i båten min da jeg kjøpte den i august 2019 (mellom innerliner og skroget), det lenset jeg med manuell lensepumpe, og når den ikke tok mer vann gikk jeg over til skureklut og bøtte (som å tørke opp vannsøl på kjøkkengulvet). I hele sesongen i fjor (2020) var båten tett - ikke vann mellom innerliner og skrog. I dørken i forpiggen og i bunnen rett bak sete bakerst i båten (under selve setet) har jeg hull som er tettet med røde "propper" som er lett å ta ut. Det var her jeg fant vannet og også her jeg lenset. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke har bunnplugg i båten min, den ville i såfall vært synlig fra utsiden når jeg stoffet bunnen. Jeg så ingen ting. Der er det kun giver til et eldre ekkolodd som nå er fjernet. Giveren er en liten boks (med liten "baug") som er festet til bunnen og tettet med sannsynligvis sikaflex. Jeg kommer til å dra over en stripe rundt kanten med sikaflex eller tec-7 før sjøsetting i år - bare for å være på den sikre siden. M.h.t. vinduene. Jeg skrur ut alle skruene på innsiden, tar alu-rammeme pent ut (både innvendige og utvendige), renser disse før jeg lakkerer dem hvite med Bengalack. Jeg har forsøkt å finne noen som kan forkromme dem, med det virker som en umulig oppgave siden det er aluminium. Før sommeren i fjor lakkerte jeg båten under fenderlist. Resultatet ble meget bra. Brukte produktene til https://www.dycas.no/. I år lakkerer jeg over fenderlist (den svarte fenderlisten som satt på var slarkete og fæl, den blir byttet med en grå kjøpt fra ParmaPlast i Bergen https://www.parmafender.no/kantlister-og-fenderlister/.). Jeg er dritlei alu-ting på båten så pullere, kryssholt og hengsler byttes til rustfritt. Jeg har også fått tak i en pent brukt pulpit i rustfritt (fra en 30 fots Risør snekke) som jeg tror vil kle båten utmerket. Jeg er nå igang med å rive ut kledning inne i hard-topen for å legge på nytt. Prosjektet mitt har nok blitt noe større enn jeg trodde. Men det er en hobby og jeg har ikke hastverk med å legge henne på vannet. Flyter hun før st. Hans er jeg veldig fornøyd. Fortell meg gjerne om prosjektet ditt, kanskje vi kan utveksle erfaringer underveis Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
fjesme Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Tusen takk for svar. Ditt prosjekt ser nok en del større ut enn mitt :-), men spennende å se hvordan ditt blir til slutt. Har vært ute med de røde proppene og tømt der. Skal se igjen i morgen om det er fylt seg opp der eller om vannet ligger et annet sted. Nå fyller det seg opp i hullet under sittebenken på styrbord side. Det fremste hullet. Har her også fått en sprekk i støpen mot dørken. Lurer på om dette er grunnet frosset vann. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 5.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 (redigert) fjesme skrev for 2 timer siden: Nå fyller det seg opp i hullet under sittebenken på styrbord side. Det fremste hullet. Har her også fått en sprekk i støpen mot dørken. Lurer på om dette er grunnet frosset vann. Hvordan har båten din vært lagret i vinter? Med opplagspressening på stativ? Som går godt ned over skrogsidene? Jeg lurer kanskje på om vannet kan være snø/smeltet snø/regn som har kommet inn. Vannet kan muligens ha rent inn via sprekken du nevner. Sørg for at båten din er skikkelig tildekket, tøm den så godt du greier (bruk kluter og kjøkkentørkepapir til slutt - så det er så knusk tørt som mulig, og observer over en periode om det kommer mer vann. Gjør det det melder jeg også kanskje pass. Men jeg tror uansett at så lenge båten din står på land (i krybbe/henger?) og den er skikkelig tildekket - ja da skal det ikke komme inn mer vann. Oppdater gjerne på hva du finner ut av Lykke til. Kom på noe: Hvordan er fenderlista? Hvis den er slarkete kan det komme vann inn der. Kanskje du bør vurdere å bytte den og få på ny? Sjekk også tilstanden på hengsler til luker, pullere og kryssholt. Og på pulpiten. Jeg hadde dårlige overganger der (tettningsmassen var morken og sprø), sånne steder kan også være årsak til at vann kommer inn. Redigert 5.April.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.