Jump to content

Går kun på 2/3 sylindere, Yamaha 60FEO 1990 2-takt

Herman_Baat

Recommended Posts

Hei.

Har en Yamaha 60FEO 1990 2-takt Autolube som kun går på 2/3 syllindere (øverste fungerer ikke). Jeg har kryss-byttet alle coiler og tennplugger, men resultatet er det samme. Det vil si at uansett hvilken coil eller tennplugg jeg bruker er det kun syllinder 2 og 3 som fungerer. Jeg kan også starte motoren med kun syllinder nr 2 eller 3 koblet til (eller begge) og den starter med en gang. Om jeg kun kobler til syllinder nr. 1 (øverst) starter motoren kanskje i 1-2sek før den dør. Noe som tyder på dårlig/midlertidig gnist. 

Jeg tenker at dette kun kan være forårsaket av problemer med CDI eller Pulser coil som sitter under svinghjulet. Har tidligere også hatt problemer med øverste syllinder (forumtråd her: Link) men da var det tennplugghetten som var ødelagt. Motoren har fungert fint i over 14 timer etter jeg byttet tennplugghetten.

Motoren går fint på tomgang, men når jeg setter den i gir og gir gass dør den ut. Om den står i tomgangsmodus i gir går den fremover i ca. 2.3 knop. Problemet oppstod samtidig med at jeg gikk tom for bensin, men det tror jeg bare er en tilfeldighet, motoren har gått rundt 1 timer etter dette på 2 syllindere.

pulser.jpg

coiler.jpg

Høres jo typisk ut som dårlig coil men det har du jo sjekket ut.

ER det gnist på sylinder 1 eller ikke.... 

Da spørs det: Har du fulgt ledninger til coil sylinder 1 og sjekket at det ikke er eir eller brudd?

Om dette er ok er det vel CDI som tuller. STator er det neppe da hadde du vel ikke hatt tenning på noen av sylindrene....

Forgassermotor? Kan og være forgasser til syllinder 1 som ikke får nok bensin/flottør som henger iom at den går på tomgang.

Ville først plukket ned forgasser og sjekkt ut flottør. Har flottørkammer bensin når motor stopper? Er pluggen våt eller tørr?

min erfaring med samme type motor er at tenningsproblemer kan være forvirrende å feilsøke på.    Kryssbytting av coiler/pluggledning kan gi motstridende resultater, selv der hvor det viste seg å være en av coilene som var defekt. 

Og gnist kan se tilsynelatende normal ut, men svikte "under trykk"  

jerognal skrev 53 minutter siden:

STator er det neppe da hadde du vel ikke hatt tenning på noen av sylindrene...

stator på disse består av flere spoler, deriblant 3 stk "pulse coil" , som gir beskjed når cdi'n skal fyre hver sylinder

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Fjordland skrev for 2 timer siden:

Er du sikker på det er tenningsrelatert? 

-Sjekket gnist på alle 3?

Har denne 3 forgassere? 

Nei nå er jeg ikke det lenger. Se vedlagt video av gnist på alle 3 plugger (Link).

Dette utelukker egentlig: tennplugg->Tennplugghette+pluggledning+coil->CDI->Stator/pulser coil?. Da gjenstår tenningstiming, reed ventiler og forgasser?

Ja det er 3stk forgasser.

jerognal skrev for 1 time siden:

Høres jo typisk ut som dårlig coil men det har du jo sjekket ut.

ER det gnist på sylinder 1 eller ikke.... 

Da spørs det: Har du fulgt ledninger til coil sylinder 1 og sjekket at det ikke er eir eller brudd?

Om dette er ok er det vel CDI som tuller. STator er det neppe da hadde du vel ikke hatt tenning på noen av sylindrene....

Forgassermotor? Kan og være forgasser til syllinder 1 som ikke får nok bensin/flottør som henger iom at den går på tomgang.

Ville først plukket ned forgasser og sjekkt ut flottør. Har flottørkammer bensin når motor stopper? Er pluggen våt eller tørr?

Ja det er gnist på alle 3 syllindere. Se vedlagt video linket lenger opp.

Bilde av plugger:

Øverst:

%C3%98verste_pugg.JPG.910d92d3c8a5a69673f5092789bfd718.JPG

Midten:

miderste_plugg.JPG.457d41f7a6deda4a52a7a7881111ac04.JPG

Nederst:

Nederste_plugg.JPG.fef6afb0b8e3fd0934fc65bbd336434c.JPG

Får demontere luftfilter og forgassere da og ta en titt på dem.

Syllinder nr.1 går ikke på tomgang heller. Ingen forskjell om jeg drar ut plugg som vist på denne video: Link

Kan også nevnes at motoren er utrolig tungstartet. Må startes med startgass ellers går det ikke. Når den er varm starter den meget lett. Slik har den vært en stund så ikke nødvendigvis relatert til dette problemet.

Alle bilder/video kan sees her: Min dropbox

Redigert av Herman_Baat
Lagt til video av at jeg napper ut hver syllinder. (see edit history)

tungstartet selv med choke (manuell eller elektrisk)?   Hadde den vært tungstartet også når varm så hadde jeg tenkt at det er et sykdomstegn.     Men her mistenker jeg passasjer i forgasser som er igjengrodd og som gjør at den går magert.     Beste måten å få det fikset på er å skru ut dysene og vaske forgasserne i ultralydvasker - den kommer til på de vriene plassene man ikke får rene med feks trykkluft.  

Få også tatt en kompresjonstest

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 18 minutter siden:

tungstartet selv med choke (manuell eller elektrisk)?   Hadde den vært tungstartet også når varm så hadde jeg tenkt at det er et sykdomstegn.     Men her mistenker jeg passasjer i forgasser som er igjengrodd og som gjør at den går magert.     Beste måten å få det fikset på er å skru ut dysene og vaske forgasserne i ultralydvasker - den kommer til på de vriene plassene man ikke får rene med feks trykkluft.  

Få også tatt en kompresjonstest

Tungstarta selv med choke (manuel). Starter instant når den er varm.

Kompressjonstest tok jeg istad.

100 PSI på alle syllindere med full gass.

Øverst.

Kompressor_%C3%B8verste.JPG.c5a8aba816b7b1b78d78dd44c53598a1.JPG

Midten:

Kompressor_miderste.JPG.7fd5b1558d602e86858a9e00f1761e0f.JPG

Nederst glemte jeg å ta bilde av men var 100 PSI der og.

Neste steg er vel da å forta en sjekk av forgassere og bensinfilter etc.

• 2 uker senere...

Hei igjen. 

Nå har jeg demontert og vasket de tre forgasserne. Har dessverre ikke tilgang til ultralydvasker så ble bensin, tannbørste og trykkluft. Forgasserne var temmelig rene og ikke noe dritt i bunnkaret.

Før jeg monterte forgasserne igjen tømte jeg bensinfilteret i motoren og der var det bare noe småtteri. Når jeg primert med kula på slangen, oppdaget jeg en lekasje i slangen som går fra innsiden av bensinkoblingen på motoren til bensinfilteret. Det så ut som oljetanken har ligget ig gnikket på denne slangen og at det har gått hull. Dette forklarer egentlig mye av den rare oppførselen jeg har sett. Hull i slangen gir lavere bensintrykk inn og ut av pumpen som kan ha foresaket at det ikke er nok trykk til å nå øverste syllinder. At problemet "oppstod" etter jeg gikk tom for bensin kan være foresaket av at det da ble litt "vakuum" i systemet som kolapset slangen. 

Klippet av den ødelagte delen og koblet sammen systemet igjen og primet for å se etter lekasjer, nå ingen. Monterte forgasserne på motoren og justerte "pilot screw" (lufteskrue?) 1,75 runder ut fra helt innerst. Startet opp motoren som startet ok lett uten startgass. Dessverre går den nå mye dårligere enn før jeg demonterte forgasserne og fikset bensinslangen. Den starter opp med litt gass, går ikke på tomgang(har prøvd å justere tomgangskruen) og det skjer ingen ting om jeg gir gass, bare dør av etter hvert og går veldig ujent.

Så da er spørsmålet, kanskje jeg gjorde noe galt med rens av forgasserne? Burde jo gå bedre uten hull i bensinslangen. Var veldig forsiktig.

Siden gnist er allerede sjekket og den gikk før jeg demonterte forgasserne er det rimelig å annta at det er noe tull med de nå.

Slangelekasje.jpg

IMG_3668.JPG

IMG_3671.JPG

IMG_3678.JPG

Ok. Jeg pleier aldri å ta ut lufteskruen. Og om den må ut, skru den forsiktig inn og tell rundene først.  Ikke for hardt, det skal lite til for å ødelegge setet og da er forgasseren ødelagt for alltid. Mest sannsynlig var innstillingen slik den var korrekt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 18 timer siden:

Ok. Jeg pleier aldri å ta ut lufteskruen. Og om den må ut, skru den forsiktig inn og tell rundene først.  Ikke for hardt, det skal lite til for å ødelegge setet og da er forgasseren ødelagt for alltid. Mest sannsynlig var innstillingen slik den var korrekt.

Følte de måtte ut for å få renset skikkelig. Har bare vært borte i forgassere for moped og gressklipper. Disse var litt annerledes med tomgangsdyse som var blokkert av gummipropp osv. Har justert på det der før, og den stod på standardinstillingen da. Så tror ikke det er problemet. 

Oppdatering.

Start opp motoren igjen i går og da oppførte den seg annerledes en sist og vil gå på tomgang igjen og juser seg gått om jeg gir gass også blitt mer lettstartet etter jeg fikset bensinlekasjen. Plutselig går den bare på nederste, så miderste og så øverste eller en kominasjon av dette. Med litt testing fram og tilbake er det utrolig vanskelig å feilsøke siden problemet "flytter" seg. Greier ikke å isolere meg tilbake til feilkilden. Noen som har peiling på noe som kan foresake det? Har sjekket jordingen. Den går i vert fall ikke på alle tre samtidig.

Utrolig merkelig problem som jeg ikke blir klok på. 

Herman_Baat skrev On 15.10.2020 at 11.55:

Når jeg primert med kula på slangen, oppdaget jeg en lekasje i slangen som går fra innsiden av bensinkoblingen på motoren til bensinfilteret. Det så ut som oljetanken har ligget ig gnikket på denne slangen og at det har gått hull. Dette forklarer egentlig mye av den rare oppførselen jeg har sett. Hull i slangen gir lavere bensintrykk inn og ut av pumpen som kan ha foresaket at det ikke er nok trykk til å nå øverste syllinder. At problemet "oppstod" etter jeg gikk tom for bensin kan være foresaket av at det da ble litt "vakuum" i systemet som kolapset slangen. 

om den trekker falskluft slik som her så kan det føre til alskens symptomer slik du beskriver.  Pass også på at slangen ikke ligger i for skarp bue noen steder, der kan biten mellom pumpa og filteret være utsatt for at slangen suges flat.  

Når du hadde dysene ute , hadde du også ute blandingsrør/emulisjonsdyse?  (nr 20 på tegninga)   denne sitter over hoveddysa og kan være litt kilen å få ut. 

Da jeg hadde tilsvarende trøbbel på min motor så hadde jeg tilgang på 3 ekstra coiler slik at jeg byttet alle 3.  etter mye sjonglering fant jeg ut at det var en av de som sto på som var defekt , men som jeg nevnte lenger opp, det var forvirrende å feilsøke på , ting oppførte seg ikke som forventet når jeg kryssbyttet frem og tilbake

MjEzNzg3-770ec549.png

ivar skrev On 17.10.2020 at 15.42:

om den trekker falskluft slik som her så kan det føre til alskens symptomer slik du beskriver.  Pass også på at slangen ikke ligger i for skarp bue noen steder, der kan biten mellom pumpa og filteret være utsatt for at slangen suges flat.  

Når du hadde dysene ute , hadde du også ute blandingsrør/emulisjonsdyse?  (nr 20 på tegninga)   denne sitter over hoveddysa og kan være litt kilen å få ut. 

Da jeg hadde tilsvarende trøbbel på min motor så hadde jeg tilgang på 3 ekstra coiler slik at jeg byttet alle 3.  etter mye sjonglering fant jeg ut at det var en av de som sto på som var defekt , men som jeg nevnte lenger opp, det var forvirrende å feilsøke på , ting oppførte seg ikke som forventet når jeg kryssbyttet frem og tilbake

Jeg har sjekket for falskluft rundt innsuget på forgasserne ved å spraye startgass, ingen falskluft.

Ja, samtlige deler som kunne tas fra hverandre ble demontert. Dog var forgasseren ikke lik den på bildet. Vedlagt er riktig bilde. Eneste jeg ikke fikk ut var Nr. 3 som jeg trodde var tomgangsdyse, men den var uansett blokkert av gummipropp så tror ikke den brukes. 

Skulle tro det var enkelt å feilsøke 2-takt, men er så forvirret. Er gnist på alle plugger uavhengig om hvilken syllinder jeg kobler dem til, det er bensin, det er kompresjon. Men den går så dårlig og skjer ikke noe om jeg napper ut tennplugghetta når den kjører på tomgang. Også plutselig går den på 2/3, så 1/3 osv med ulike kombinasjoner. 

forgasser.jpg

jerognal skrev On 20.10.2020 at 10.13:

Ok om nå problemet forflytter seg hele tiden så er det ikke forgasserne. Da tror jeg du bør prøve en annen cdi. Koster vel en fantasillion ny men brukt er jo et alternativ.

Koster nok noe helt sykt orginalt ja. Bare "lighting coil"/Stator skulle Båtpartner Fredrikstad ha 3800kr for, kjøpt en uorginal erstattning på aliexspress for 150kr.

Ser det finnes erstatningsdel til rundt 1500kr her 6H3-85540-11 CDI COIL Assy fit Yamaha Outboard 60HP. Fant muligens en på orginal på finn.no til rundt 1500kr og. 

Er selvfølgelig kjipt å begynne å kaste nye deler på en 30 år gammel motoren man ikke er sikker på hva som er galt med. Er jo gnist på alle, men vet jo ikke hvordan gnisten er når tennpluggene er installert. 

Den meste av feilsøkingen av elektrisk krever også at motoren går på et spesifikt turtall og det skal måles "peak voltage" noe som ikke går med ett vanlig multimeter.

• 5 måneder senere...

LØST: 

Da har motoren vært på verksted i Fredrikstad. Var vist ett lite hull i membranen i bensinpumpen så den lakk og fylte veivhuset med bensin. Bensinpumpen ble derfor skiftet. Forgassere ble også renset og det ble installert nye plugghetter og tennplugger. 

Har bare testet den en gang på sjøen etter dette, men jeg må fortsatt bruke startgass for å starte den.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...