Luckystrike Startet 6.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 6.Oktober.2020 Jeg holder på å gi opp på min Engbo ankervinsj... :( Kjøpte ny båt i sommer, og ankerlinen hadde ikke kause og var kun 30 m. Jeg kjøpte ny 12 mm 40 m ankertau med blyinnlegg. Det kilte seg i kabelaret, og det viste seg at tappen på tauavviseren som går inn i kabelaret var knekt. Da smatt tauet forbi og dermed kilte det seg fast. Kjøpte ny tauavviser og da funket det en liten stund. Fikk ikke dratt ankeret helt opp. Det stoppet på halvveis på ankerrullen og vinsjen ville ikke gå opp mer. Måtte sleppe ankerlina ut igjen og dra litt i tauet siste meteren for å få den helt opp. MEN, så skjer igjen når jeg slipper ut og skal dra inn at tauet klarer å kile seg i kabelaret igjen. Tauavviseren bøyer seg på braketten den står på. Og det jeg må gjøre er å skru det av og bøye braketten. Nå har jeg gjprt dette 2 -3 ganger. Og er iferd med å gi opp på hele vinsjen og kjøpe ny. Har sjekket at det er plass nok til lina og at den er kabelaret er vinklet rett osv. Er det ankerlina som er problemet, eller er det bare å skrote ankervinsjen...? Ny line koster fort 2 laken, og har ikke lyst å eksperimentere mer og kaste vekk penger. Men om det er det som er problemet så er 2000,- mindre penger enn 15 000,-. Noen erfaringer her ?? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 6.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2020 Har hatt samme problem. Kan du knipse noen bilder?? Sitér dette innlegget Link to post
Luckystrike Svart 6.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2020 (redigert) Har ikke anledning å ta bilder før til helga, kanskje. Men fant bilde fra forumet som illustrerer det som skjer. Først knakk altså tauavviseren innerst inn mot kabelaret slik at tauet smatt forbi. Nå bøyer tauavviseren litt til side og tauet kiler seg helt fast. Så at det var visst du som hadde lagt ut bildene... Stemmer ikke det ? Da er du kjent med problemet. Skrudde av braketten og bøyde på plass slik at tauavviseren ligger helt i sentrum. Men det skjer igjen, og igjen. Ser du har annet type tau, så kanskje konstruksjonen er dårlig ? Har du sjekka at ikke den svarte tauavviseren er knekt hos deg ? Redigert 6.Oktober.2020 av Luckystrike (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 6.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2020 Kjenner flere som har slitt med samme problem med ny båt i sommer. Jeg hold sågar på å bli rammet selv. Uten å ha fasit for hånd så vil jeg anbefale å montere svivel mellom tau og anker. (Dette var ikke gjort på noen av eksemplene over.) Ta båten ut på dypt vann og slipp ut ankeret (skal henge fritt i vannet) slik at eventuell «krøll»/vridning i tauet får løst seg opp. Det virker som problemet oppstår ved at ankeret vrir seg rundt flere ganger ved utslipp/oppdrag disse vridningene gjør at tauet får krøll og kiler seg. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 6.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2020 Kan det vær at fallet på tauet etter vinsjen er for kort? Om det er mulig å øke fallhøyden på tauet fra vinsjen og ned i taubrønnen, så er det kansje lettere for tauet å dra seg ut av kabularet av egen vekt. Sitér dette innlegget Link to post
Luckystrike Svart 7.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2020 Har både prøvd å rydde vekk tauet slik at det blir større fallhøyde for tauet, (Det er ikke veldig god plass til 40 m tau i brønnen) og tenkt kanskje en svivel vil hjelpe. Men jeg har dratt ut hele lengden og fått ut alle vridningene flere ganger uten at det synes å hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
Gammern Svart 7.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2020 Hadde samme problemet med en båt kjøpt i sommer med helt ny ankerline. Så ny at eieren ikke hadde prøvd den. Ved første forsøk på oppankring gikk det fint ut, men opp gikk det heller dårlig. Fikk inn ca 6-7 meter og så stopp. Ved ettersyn viste det seg at det samme som hos deg hadde hendt. Etter mye demontering og kjøp av deler fant jeg ut at det nye tauet bare hadde blyinnlegg de siste 5-6 meterne mot ankeret. Det var også bare 10 mm. Kjøpte nytt Robline tau, 50 meter med bly hele veien og 12 mm. Har også en Bavaria 38 med Engbo Maxi og 16 mm blytau av samme merke. Problem løst. Ved senere sjekk viste det seg at han hadde kjøpt tauet som 12 mm blytau. Altså feilmerking på emballasjen. Det var også et billig tau som strakk seg veldig og ble da tynnere ved belastning og gikk i bunn av kabelaret og forbi avviseren. En annen ting med disse winchene er at dersom du må splitte kabelarskivene for å få løs tauet bør du, hvis du ikke får løs hele kabelaret i et stykke, ta ut hele winschen. Skivene sitter med 5 unbrakoskruer, men med muttere på baksiden, altså inn mot winchen. Når du skrur ut unbrakoskruene vil mutterne ikke gå rundt, de sitter i små sekskantede fordypninger på innsiden, men løsne og falle ned i winchens frittfall og bremsemekanisme. Kabelaret sitter også på en bronseforing rundt akselen. Den har en pasning aksialt som MÅ være riktig, og er snaue 0,5 mm ut. Dersom den har forskjøvet seg innover, noe den gjerne gjør når winchen sperres av f.eks tauet som i ditt tilfelle, så må den presses ut fra innsiden. Hvis ikke vil du ikke få noe frittfall når du strammer senterbolten. Den vil dra opp, men ikke ut. Jeg hadde dette problemet, men en telefon til Sleipner gjorde meg oppmerksom på dette. Senterbolten skal du altså kunne dra godt fast, og kabelaret skal da rotere helt fritt. Sitér dette innlegget Link to post
Luckystrike Svart 7.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2020 (redigert) Her tenker jeg du er inne på noe. Har tatt ut vinsjen flere ganger, latt motoren stå igjen. Første gang løste jeg de hersens unbrakoskruene og fikk arbeid med å få satt det samme igjen, ja.... Skjønte at det ikke var nødvendig for å ta av kabelaret. Har klart å løsne tauet andre ganger uten å skru av skiva. Har ikke sjekka tjukkelsen på tauet, kan selvsagt være feilmerka. Men problemet du beskriver kan stemme med at det er først når det blir litt belastning at det kjører seg fast. Høres sannsynlig ut at tauet får strekk og blir tynnere og dermed går i bunn av kabelaret og kiler seg. Lina var ikke kjempebillig, kjøpt på ebay, rett nok til ca 1000,- for 40 meter, en 10 m var blyinnlegg. Men hadde ikke bly i hele lengda. Ta tror jeg at jeg heller prøver med line av anerkjent merke enn gi opp hele vinsjen. Har også hatt problem med frislepp av tauet. Hører vinsjen går, men tauet henger igjen. Kan vel også skje om det har lagt seg ned i bunnen av kabelaret. Høres ut som det beste diagnosen så langt. Noen andre som kan bekrefte/kommentere ? Redigert 7.Oktober.2020 av Luckystrike (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gammern Svart 7.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2020 Winchen skal bare gå i et par sekunder for å fri ut bremsemekanismen ved frittfall. Etterpå skal tyngden av anker og tau dra det ut selv. Dersom du har for tynt tau blir det som du sier liggende for langt inn i kabelaret og blir fastklemt. Jeg strakk ut et par tre meter av det ubrukbare tauet mellom hengerfestet og en trestamme ved hjelp av et spennsett. Det skulle ikke mye til før det var nede i 7 mm. Jeg ser også at Sleipner uttrykkelig angir 12 mm blytau. Da jeg monterte på dette fra Robline ble en tredjedel av tauet synlig på utsiden av kabelarsporet. Jeg har ca. 60 cm fra bunnen av taukassen og opp til winchen. Dvs. at med 50 m helblyet 12mm tau er det bare ca. 25 cm igjen når alt tauet er inne. Det går helt fint, likedan på seilbåten med 70 m 16mm Robline. Har aldri satt seg fast. Sitér dette innlegget Link to post
Luckystrike Svart 7.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2020 Det skal være et 12 mm tau. Men altså bare 10 m av de 40 er blylagt. Testen du gjorde kan være nyttig. Det skal jeg prøve. Må sjekke plassen under vinsjen. Vil egentlig ha 50 m, men tviler på det er plass nok. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 7.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2020 (redigert) Luckystrike skrev for 3 timer siden: Det skal være et 12 mm tau. Men altså bare 10 m av de 40 er blylagt. Testen du gjorde kan være nyttig. Det skal jeg prøve. Må sjekke plassen under vinsjen. Vil egentlig ha 50 m, men tviler på det er plass nok. Ser ser ut som mitt bilde ja ? Byttet du denne? Redigert 7.Oktober.2020 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Luckystrike Svart 8.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Ja. Men ikke ringen som den svarte tauavviseren er skrudd fast i. Her ser det ut som det er en komplett sats. Ringen bøyer seg nå tauet smetter forbi. Da har jeg bare skrudd av kabelaret og tatt av ringen/braketten og bøyd den tilbake. At alt er rett montert får en en kontroll på når delene er på plass og den delen av tauavviseren som går ned i kabelaret ikke subber borte «tennene» i kabelaret. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 (redigert) Luckystrike skrev for 8 timer siden: Ja. Men ikke ringen som den svarte tauavviseren er skrudd fast i. Her ser det ut som det er en komplett sats. Ringen bøyer seg nå tauet smetter forbi. Da har jeg bare skrudd av kabelaret og tatt av ringen/braketten og bøyd den tilbake. At alt er rett montert får en en kontroll på når delene er på plass og den delen av tauavviseren som går ned i kabelaret ikke subber borte «tennene» i kabelaret. Jeg hadde samme prosedyre som deg når dette skjedde. Båten ble handlet inn i september i fjor og kjente lite til den. Men det var en del på på tauviseren som var knekt hos meg. Dette var vanskelig å se, spesielt siden jeg ikke kjente til detaljene på akkurat denne vinsjen. Redigert 8.Oktober.2020 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Luckystrike Svart 9.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2020 (redigert) Ja TrikkerN der har du problemet. Bare at det ikke løste seg helt med å montere en ny. Likevel klarte ankerline å smyge seg under. Løste det seg ved å bytte tauavviseren for din del ? Detaljkunnskap og læringskurve er bratt for oss som ikke gir oss så lett og vil unngå lokal betalt sysselsetting. Men tilfredsstillelsen er god lønn når vi får det til... Og foreløpig har det ikke gitt kassasuksess for meg. Men håper ny ankerline vil gi uttelling. Da har jeg etterhvert rikelig med fortøyningstau... Tilsammen langt over 100m ! Redigert 9.Oktober.2020 av Luckystrike (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 10.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2020 Luckystrike skrev On 9.10.2020 at 13.18: Ja TrikkerN der har du problemet. Bare at det ikke løste seg helt med å montere en ny. Likevel klarte ankerline å smyge seg under. Løste det seg ved å bytte tauavviseren for din del ? Detaljkunnskap og læringskurve er bratt for oss som ikke gir oss så lett og vil unngå lokal betalt sysselsetting. Men tilfredsstillelsen er god lønn når vi får det til... Og foreløpig har det ikke gitt kassasuksess for meg. Men håper ny ankerline vil gi uttelling. Da har jeg etterhvert rikelig med fortøyningstau... Tilsammen langt over 100m ! Problemet løste seg med en gang jeg byttet denne. Det skal sies at det ikke var lett å se at den var knekt når den var påmontert og man samtidig ikke visst hvordan den skulle se.ut når den var hel ? Klarer du å få en til å kjøre inn vinsjen, men du sjekker? Sitér dette innlegget Link to post
Luckystrike Svart 11.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2020 (redigert) Jeg skjønte heller ikke hva som var galt før jeg demonterte. Da så jeg at noe var knekt. Jeg er ganske sikker på at det er ankerlina som er problemet. Om det er som Gammern sier at dårlige ankerline strekker seg og blir tynnere, så stemmer det med min erfaring at det er når ankeret løftes fra bunnen, og helst de siste meterne før den legger seg på plass i ankerrulla at problemet oppstår. Før det så går den fint inn. Vet du hvilket merke ankerline du har ? Det var ikke et problem med den gamle ankerlina. Jeg skiftet fordi den var litt kort, 30 m, og at det ikke var kause i enden slik at den knølete knuten som forrige eier hadde laget kilte seg inn i hullet i skroget der ankerlina gikk inn til vinsjen. Med det resultat at jeg måtte sparke i ankeret hver gang jeg skulle slippe det. Redigert 11.Oktober.2020 av Luckystrike (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 11.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2020 Jeg har 12mm Bonifacio? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.