Lysekil Startet 7.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 7.Oktober.2020 (redigert) Båten er en Najad 340 fra 1991. Strak aksel og Vetus M 4.45 fra 2019. Det er lagt opp landstrøm som går til VV bereder ( ikke vv fra kjølesløyfe) , to 230 V uttak, og til batterilader. Det er en10A automatsikring og 30mA jordfeilbryter. Ingen av disse slår ut. Båten ligger på "Svensk landstøm" VV bereder slåes av og på med en to-poilet bryter. Batterilader er en Sterling 30A ( trolig fra båten var ny) Det er lagt inn galvanisk skille på jordledningen på landstrømanlegget. Batterier er et forbruk på ca 300Ah og et start på ca 80Ah. VSR rele som skille. En kamerat av meg dykket på begge våre båter for å sjekke anoder før vinteren. Vi skal ligge på sjøen i vinter. På min båt var hele akselanoden borte. På hans båt var det "litt" igjen på hans dyre foldepropell. Jeg startet med å måle AC spenning mellom landjord ( fra jordpunkt på et av uttakene inne i båten) og mot gods på motor. Måler 0,6V AC. Konkluderer da med at det er større potensiale mellom Sjø og landjord enn det det galvaniske skillet kan klare. Tenker at det må være ca 2,5 V. ( Tenker at galvanisk skille klarer 2V ?) Kobler så fra landjord på det galvaniske skillet, og måler da 60V AC !! mellom det som nå er en type "flytende jord " altså jordledningene i båten og gods på motor. Alle målinger er foretatt med både en Fluke og et BT instrument - samsvar i målingene På begge målingene var batterilader tilkoplet. Jeg er i tvil om hvordan dette skal tolkes, men heller til at det kan værer feil på batteriladeren ? Men i så tilfelle - hvorfor måler jeg da 0.6V AC når det galvaniske skillet er lagt i serie med landjord, og 60V AC når jord er frakoplet ? Forslag til videre feilsøking og tolkning mottas med takk. Redigert 7.Oktober.2020 av Lysekil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Hulda er ikke elektriker. Formelen for effekt er P=R*R*I*cos'fi' (den greske bokstaven som jeg ikke gidder å finne ASCI-koden til. Denne 'fi'en er effekten av sinuskurven i en vekselstrøm). For likestrøm er U=R*I. Om man kombinerer disse, får man alle variasjoner. Som sikker ikke hjelper deg overhode. Det som imidlertid dette forteller, er at det nødvendigvis ikke er den store sammenhengen mellom 'I' som er ampere (A) og 'U' som er spenning (V). Hva som imidlertid er avgjørende for saken er ikke spenning, men A, eller milliampere mA. Og det har du ikke greid å måle. I og med at jordfeilbryteren din, som er på 30 mA, ikke slår ut, er det enten feilkoblet eller så er jordfeilen <30 mA, eller så er jordfeilbryteren defekt. Men, man kan altså ha en høy spenning med lav amperestyrke. Neste spørsmål er om du referer til en jordfeilbryter om bord i båten, eller koblingspunkt på brygga, eller begge? Ut fra det du opplyser, er det ingen elektrisk kobling mellom VV-bereder og vannsystemet om bord (ikke motorvann i berederen). Hvis berederen er montert på isolert underlag, kan man se bort fra denne. Trekk ut pluggen til berederen. Er Stirling montert på isolert underlag, kan man se bort fra jordfeil på denne. Trekk ut pluggen på laderen. Nå kan du måle jordfeil, slik du beskriver selv. Ta av minuspolen på batteri(ene). Og hvis du fremdeles har jordfeil, må nesten overslaget være i en eller annen stikkontakt. Og muligens har du en variabel feil. Hulda har 'svenskestrøm'. Det er et TNC-anlegg med jordet uttak på bryggen og 30 mA jordfeilbryter på uttaket. Sjekk om denne jordfeilbryteren er operativ, trykk på utløserknotten. Jeg tror det ville vært oppklarende om du hadde tegnet det elektriske anlegget og lagt inn bilde av tegningen her. Også om det er anlegg lagt av elektriker og om det er samsvarserklæring. Sitér dette innlegget Link to post
bjorn.bjerke@online.no Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Hulda skriver "Formelen for effekt er P=R*R*I*cos'fi'" Dette er vel ikke helt korrekt? Mener det skal være P= I*I*R*Cosfi eller enklere P=U*I*cosfi Cosfi tas med kun når det er vekselspenning/strøm jamfør sinuskurve. Men jeg er heller ikke elektriker :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lysekil Svart 8.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Takk Hulda, Formlene er kjente, selv om jeg er litt rusten på sterkstrøm - Gikk ut av elektronikklinjen på Arendal Maritime høyskole i 1976 ... men siden ble det andre ikke tekniske jobber innen oljå. Jordfeilbryteren jeg refererer til er i båten. Men, Jeg har koblet fra Lader og VV bereder. Når berederen blir koblet fra måler jeg 80V AC . mellom frakoplet jord ombord og blokka på motoren. Stabil måling med Fluke og samme med BT multimeter. Jeg fortsetter feilsøkingen ( koble fra en og en komponent) men tror det er som du nevner overslag til L eller N fra jordledning - Trolig kun rustrenning fra en kontakt mot jordledningen. Jeg koplet sammen båt jordledning og motor, ingen utslag på et følsomt tangamperemeter. Også uendelig motstand mellom motorblokk og jordledning. Må reise bort en uke, men tar sjansen på å la landstrømmen stå på til avfukteren. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Neida, du har rett, det er 'I' som skal i andre potens. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Hulda skrev for 5 timer siden: den greske bokstaven som jeg ikke gidder å finne ASCI-koden til. Her en liste over hvordan få skrevet inn ‰ tegnet, kvadratrot, gradtegn . . . . osv. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mix Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Lysekil skrev for 19 timer siden: På min båt var hele akselanoden borte. På hans båt var det "litt" igjen på hans dyre foldepropell. Motor>rustfri aksel>bronse propell>akselanode Det er rene batteriet på spenningsrekken så regn med forbruk av anode uansett om motor er totalt isolert elektrisk. Min motor er totalt isolert elektrisk når den ikke er igang. Likevel er forbruket av propellanoder stort. Jeg tar det som ett godt tegn. Anodene virker. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Hei, Detter litt som Hulda antyder, det er ikke spenningen som er viktig men strømmen, derfor så sier ikke denne målingen så mye. Jeg ville begynt med å trekke ut stikkontakten på landstrømskabelen fra bryggeanlegget. Så målt spenningen på dette. Ene fasen skal ligge til jord. Det betyr at du skal måle 230 volt eller noe deromkring, mellom en av fasene og jord. Den andre fasen skal være 0 Volt mod jord. (Det er ikke uvanlig at båter har jordfeil og alle disse vil påvirke båter uten jordfeil.....Derfor kan det være at f.ks faseled som skal være 0 Volt kan vise noe annet) Uansett om du måler det det jeg har antydet eller andre verdier, så stikk in pluggen i bryggeanlegget og mål i andre enden av lanstrømkabelen din. Måler du samme verdier her som du gjorde på bryggeanlegget er landstrømskabelen i orden. Så kobler du landstrømskabelen til båten, men fjerner alle laster. Da skal du måle samme spenning som uttaket på land om inntaket er i orden. Hos deg forsto jeg det slik at batteriladeren ikke var så lett å koble fra, da lar du den henge på, men koble fra + og - kabler til batteriet. Om spenningen er den samme som på bryggeanlegget har du enda ikke jordfeil. Prøv å koble til pluss og minuskabel, se om spenningen ved intaket endrer seg. Om det ikke gjør det er laderen tett. Så tar du VV tanken osv. Poenget er at når du ser at spenningen endrer seg fra det du opprinnelig målte på landstrømsuttaket så er det ett eller annet av strøm som er på avveie. Husk at om naboens VV tank lekker via motor til propell så vil strømmen fra denne finne propellen på din og andre båter som igjen er koblet til jord via landstrømskabelen din. Så lenge lekasjene er under 30 mA vil ingen merke noe. Problemet me VV tank er jo at denne kobler seg inn og ut kanksje på bare noen minutter av og til. Såom du måler uten at den er koblet inn så vil du ikke se dette. Det beste er å logge spenningen igjennom flere timer Sitér dette innlegget Link to post
Lysekil Svart 8.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Takk JRK/Hulda, Gode tips ! Følger denne oppskriften når jeg er tilbake om en god uke Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 232 er koden for 'fi'. Programmet som kjøres her skjønner ikke Alt+232. Dett var dett. Þ, ahh, må brukte talltastaturet Þ þ Û █ ð ¾ m² hahhh, nå kan jeg skrive kvadratmeter også. Men liten (phi) 'fi' finner jeg ikke koden til. Tabellene stemmer ikke med det jeg får ut her. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Lysekil skrev for 8 timer siden: Takk Hulda, Formlene er kjente, selv om jeg er litt rusten på sterkstrøm - Gikk ut av elektronikklinjen på Arendal Maritime høyskole i 1976 ... men siden ble det andre ikke tekniske jobber innen oljå. Jordfeilbryteren jeg refererer til er i båten. Men, Jeg har koblet fra Lader og VV bereder. Når berederen blir koblet fra måler jeg 80V AC . mellom frakoplet jord ombord og blokka på motoren. Stabil måling med Fluke og samme med BT multimeter. Jeg fortsetter feilsøkingen ( koble fra en og en komponent) men tror det er som du nevner overslag til L eller N fra jordledning - Trolig kun rustrenning fra en kontakt mot jordledningen. Jeg koplet sammen båt jordledning og motor, ingen utslag på et følsomt tangamperemeter. Også uendelig motstand mellom motorblokk og jordledning. Må reise bort en uke, men tar sjansen på å la landstrømmen stå på til avfukteren. Kan du skissere et kjapt enlinje skjema over anlegget. Da er det mye enklere for oss å besvare deg. Lars H. skrev for 8 timer siden: Her en liste over hvordan få skrevet inn ‰ tegnet, kvadratrot, gradtegn . . . . osv. Dette må testes, takk ? Hulda skrev for 5 timer siden: 232 er koden for 'fi'. Programmet som kjøres her skjønner ikke Alt+232. Dett var dett. Þ, ahh, må brukte talltastaturet Þ þ Û █ ð ¾ m² hahhh, nå kan jeg skrive kvadratmeter også. Men liten (phi) 'fi' finner jeg ikke koden til. Tabellene stemmer ikke med det jeg får ut her. Cos(phi) vel ikke nødvendig, eller er det noe jeg ikke har fått med meg her?(Hva er det som faseforskyves?) ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2020 TrikkerN Lønning skrev for 8 timer siden: Kan du skissere et kjapt enlinje skjema over anlegget. Da er det mye enklere for oss å besvare deg. Dette må testes, takk ? Cos(phi) vel ikke nødvendig, eller er det noe jeg ikke har fått med meg her?(Hva er det som faseforskyves?) ? Jeg har ikke skrevet at noe faseforskyves. Kun at formelen har leddet cos*phi. Cos kan i matematikken variere mellom null (0) og en (1). Såhhh, da er jeg ferdig med å spikke fliser. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.