Lysekil
Båten er en Najad 340 fra 1991. Strak aksel og Vetus M 4.45 fra 2019. Det er lagt opp landstrøm som går til VV bereder ( ikke vv fra kjølesløyfe) , to 230 V uttak, og til batterilader. Det er en10A automatsikring og 30mA jordfeilbryter. Ingen av disse slår ut. Båten ligger på "Svensk landstøm" VV bereder slåes av og på med en to-poilet bryter.
Batterilader er en Sterling 30A ( trolig fra båten var ny) Det er lagt inn galvanisk skille på jordledningen på landstrømanlegget. Batterier er et forbruk på ca 300Ah og et start på ca 80Ah. VSR rele som skille.
En kamerat av meg dykket på begge våre båter for å sjekke anoder før vinteren. Vi skal ligge på sjøen i vinter.
På min båt var hele akselanoden borte. På hans båt var det "litt" igjen på hans dyre foldepropell.
Jeg startet med å måle AC spenning mellom landjord ( fra jordpunkt på et av uttakene inne i båten) og mot gods på motor.
Måler 0,6V AC. Konkluderer da med at det er større potensiale mellom Sjø og landjord enn det det galvaniske skillet kan klare.
Tenker at det må være ca 2,5 V. ( Tenker at galvanisk skille klarer 2V ?)
Kobler så fra landjord på det galvaniske skillet, og måler da 60V AC !! mellom det som nå er en type "flytende jord " altså jordledningene i båten og gods
på motor. Alle målinger er foretatt med både en Fluke og et BT instrument - samsvar i målingene
På begge målingene var batterilader tilkoplet. Jeg er i tvil om hvordan dette skal tolkes, men heller til at det kan værer feil på batteriladeren ?
Men i så tilfelle - hvorfor måler jeg da 0.6V AC når det galvaniske skillet er lagt i serie med landjord, og 60V AC når jord er frakoplet ?
Forslag til videre feilsøking og tolkning mottas med takk.