Jump to content

Kanskje lurt å sjekke gearoljen av og til?

Lars H.

Recommended Posts

Idag ble det litt jobbing i båten. Først justerte jeg ventilene, men det var kun 3 av 8 som hadde behov for ørlite justering. Men så vet jeg at det er OK.

Så fant jeg ut at det var 5 år siden jeg hadde byttet gearolje, muligens har jeg sjekket nivået etter det. Nå var i hvert fall peilepinnen helt tørr! Dermed ble det å suge ut det som var igjen og fylle på ny. Det tror jeg var på tide. Jeg fikk ut 0,75 liter og fylte på 1,1 liter. Oppgitt mengde er 1,2 liter. Det skremmende var fargen på oljen, - mørk brun. Ny olje er klar og lyserød!

For fremtiden blir det å sjekke både nivå og farge årlig. Blame on me.

gearolje.jpg.eaff3ca920df5be32ace7a82c35e9fd5.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Bytter girolje(og filter) hvert år, samtidig med motorservice. Peiler olja stort sett samtidig med motor. Så fort gjort når jeg likevel er nedi der. 

Har aldri hatt forbruk av olje på gir, bortsett fra en lekkasje i pakning, og heller ikke nevneverdig misfarging. 

Hvor blir olja av om ikke den lekker ut?

Gullfisk skrev 2 minutter siden:

Hvor blir olja av om ikke den lekker ut?

Hos meg lekker den ut. Ikke mye, men det setter seg et spor i kjølen fra girflensen over tid. Jeg skiftet tetningsringer sist motoren var ute for 10-12 år siden, men det lekker fortsatt ut ørlite. Ikke noe stort problem da, jeg er vant til det. 

Får skifte olje neste gang jeg skifter på motoren, blir vel utpå vårparten tenker jeg. Båten er i bruk hver dag, så vedlikeholdet blir tatt når det "begynner å bli en stund siden". 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Lurt å skifte girolje minst dobbelt så ofte som produsenten anbefaler både på bil og båt. Livstidssmurte girkasser holder til de havarerer og det er beregnet til å være et stykke etter garantitiden er utløpt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
SveinHa skrev for 1 time siden:

Livstidssmurte girkasser holder til de havarerer og det er beregnet til å være et stykke etter garantitiden er utløpt.

Min er fra 1978 og har neppe fått oljeskift i utide opp gjennom årene. Så garantitiden er nok utløpt for lengst ja. På den positive siden så lever den et forsiktig liv med et par 10 minutters turer om dagen i 5 knop sonen. Så oljen belastes ikke veldig hardt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Sitat

Ser ut som smørolje, etter bilde å dømme.

er den tykk og?

Det er nok ATF gearolje, men forurenset. På bildet under av noe tørkepapir med oljen, ser en at oljen er rød, men svært mørk. Konsistensen var omtrent som ny gearolje. Og obs, jeg har aldri hatt problem med gearet i de 33 årene jeg har hatt den.

gearolje2.jpg.7238d5bd4a0a9be05745120d40f5e1bd.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Fargen blir slik på gammel girolje. Stort sett er det slitasjestøv fra clutchene. I og for seg helt normalt. Nedsiden er at dette støvet er veldig slitende på metalloverflater. Mindre olje gir høyere konsentrasjon av støvet/forurensingen. Det er nok greit å bytte olje/filter år om annet. Når jeg pumper ut oljen fra giret etter et par år, er den fremdeles som ATF Dexeron III (rød). Du ligger nok et par hakk over grensen, broder Lars :-)

Jeg peiler giret flere ganger i året, og holder øye med hva som lander av væsker under motoren. Jeg har null lekkasje fra giret.

Hadde mekanisk Volvo MS3 gir før, som skulle ha samme olje som motor. Har Yanmar kmh hydraulisk nå, som bruker sae 30 olje, mens andre gir har atf olje. Jeg fyller selvfølgelig det som skal være, men hva er det sånn rent teknisk som avgjør hva slags olje som er foreskrevet de forskjellige girene? 

Eller hva er forskjellen i egenskapene på de forskjellige oljene? 

Noen som kan lære bort? 

Sist jeg fylte olje på gearet var det HELT TOMT, og oljen lå i bunnen av båten . .

Jeg var på vei til Strømstad og hadde akurat krysset grensen til Sverige. Motoren ruste plutselig opp. Jeg fant fort ut at det var fordi gearet sluret i koblingen. Det viste seg å være et oljerør som hadde sklidd ut av koblingen. Det betyr at jeg har kjørt en stund med gearet nesten uten og helt uten olje. Jeg fikk assistanse av Sjøredningstjenesten (medlemskapet i RS dekket det) og ble slept inn til Strømstad, der jeg fikset koblingen og fikk tak i gearolje.

Etter å ha kjørt med gearet tomt for olje fryktet jeg selvfølgelig det verste. Jeg fylte på ny olje, kjørte forsiktig en tur og inspiserte oljen. Den var gullende ren! Siden har jeg av og til inspiert oljen på peilepinnen. Den er fortsatt helt klar og ren etter flere års drift. Har aldri hatt bhov for å fylle etter. Men vil ta dette som en påminnelse fra Lars H. og skifte gearolje til våren.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg kikket litt i manualene til min motor for gearkassen. (Yanmar 4JHE med KBW 20 gear)

I den norske står det : Sjekk gearolje før hver tur, og bytt hver 100 time eller årlig.

I den engelske heter det: Sjekk gearolje før hver tur, og bytt hver 150 time

I den fullstendige engelske servicemanualen: Sjekk hver måned og bytt hver 150 time

Ja ja, svinge vekk bordet, fjerne tepper og annet på dørken, åpne den tunge motorromsluken og så legge seg på magen for å åpne påfyllingen/peilemuligheten på gearkassen for å sjekke nivået på oljen hver gang en starter motoren? :crazy:

Hulda skrev for 2 timer siden:

Når jeg pumper ut oljen fra giret etter et par år, er den fremdeles som ATF Dexeron III (rød). Du ligger nok et par hakk over grensen, broder Lars :-)

Helt enig, jeg har vel i løpet av disse 33 årene og drøyt 3000 driftstimene byttet gearolje 3 ganger? :crazy: :wflag:

Lars H. skrev 35 minutter siden:

Ja ja, svinge vekk bordet, fjerne tepper og annet på dørken, åpne den tunge motorromsluken og så legge seg på magen for å åpne påfyllingen/peilemuligheten på gearkassen for å sjekke nivået på oljen hver gang en starter motoren? :crazy:

1000 timer det er det yrkesbåter skifter på.

Fin trim det Lars :wink:

Du er vel nedi der oftere   enn hvert 5 år?  Ta det i samme slengen.( du bytta sist i 2015) mørk olje da og

jeg tar den sjekken hver gang jeg har bunkret diesel, ( må ned og sjekke om jeg har kjøpt vann, ), men har oljetrykk og temp på  girolja.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Nå ligger det en tråd på Yanmar sine facebookvenner om en som sugde ut sort olje i en kasse som skal ha ATF (rød) det er jo ikke et sunt tegn, da olja ikke står i noe forurensende miljø.. Hans var i tillegg vanskelig å få i gir, så der kan det være lamellsvikt.

Trodde du stelte bedre med Sagan din en dette, litt overasket. 3 oljeskift på 33år! Får jo litersprisen ned i 60kr Lars !

Jeg har nylig vært igjennom kasse-havari så her blir det oljeskift og filter hvert år (som i manualen) samt topping av kasse i opplag så øvre lammeller også står i olje. 

09 Sealine F37 - VP D4 260

blue moon skrev 2 minutter siden:

Trodde du stelte bedre med Sagan din en dette, litt overasket. 3 oljeskift på 33år!

:sweat::sweat::sweat::sweat::sweat:

Jeg lover, for fremtiden blir det sjekk/skifte av gearolje hver høst før opplag, sammen med skifte av motorolje og filtre som jeg alltid har tatt årlig.

:easter:

SveinHa skrev for 6 timer siden:

Lurt å skifte girolje minst dobbelt så ofte som produsenten anbefaler både på bil og båt. Livstidssmurte girkasser holder til de havarerer og det er beregnet til å være et stykke etter garantitiden er utløpt.

Det kan bli dyrt på min VP D6/370 anbefaler Volvo hvert år og olje + filter tror jeg kom på ca 1500,- :blush:

"Hvorfor være stor når en kan være lykkelig som liten?" Jeg har ikke filter på gearet og det går på max 1,2 liter ATF-olje. Når en flaske på 1 liter koster kr.138,- skal jeg ikke klage. Den utgiften klarer jeg en gang i året.:thumbsup:

atf220.jpg.dccd0053d45926088289202bd41f652c.jpg

Det er tøffere med medisin til skipshunden. Nå har vi startet på tabletter han skal ha daglig i mange år, en tablett hver dag til kr.40,-  pr. tablett!:headbang:

Manualen til gearet mitt sier første oljeskift etter 50 timer, deretter hver 1000 time . . !

Jeg sjekker av og til at oljen er helt ren. Det tilsier null slittasje og intet behov for å skifte olje. Nå forholder det seg også slik at mitt gear er relativt lite belstet slik jeg kjører . . 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...