Jump to content

Kanskje lurt å sjekke gearoljen av og til?


Lars H.

Recommended Posts

Kjøpte båt i 2017, skiftet for førstegang i juli 2020 i år, olje var nesten svart, ble faktisk skremt, og tømte den og fylte AFT olje,   men finner ikke informasjon på hvor ofte eg må skifte .

Det er en hurth gir.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post

Gearolje skal nomalt ikke bli "slitt" (i motsetning til smøreolje i forbrenningsmotorer). Forurenset olje betyr at det er noe galt med gearet, forutsatt at det ikke er brukt grafittfett eller noe som kan gi falsk indikasjon.

 

Jeg har erfaring fra drift med oljesystemer vankraftverk. Der går det store glidelagere kontinuerlig med oljetemperaturer opp til 70 - 80 gader der oljen i praksis "aldri" behøver skiftes. Det samme gjelder trykkolje i reguleringssystemer. Der baserer man seg på jevnlige oljeprøver og analyser. Jeg har aldri opplevd at oljen skiftes etter tidsintervaller uansett eller "går ut på dato". Her er det snakk om store oljemengder som representerer en merkbar utgiftspost i motsetning til båtgearene våre. På den annen side er det snakk om systemer der man overhodet ikke har råd til uforutsett driftsstans.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Med alle de oljeclutchene jeg har hatt oppe: Oljen blir mørk. Ikke sammenlign aper og epler. Vi kjørte tetningsolje offshore. Det ble tatt prøver. Kan ikke huske at vi noen gang byttet olje. Det ver ikke engang filtere i de systemene. Å bytte 1000 liter olje var ikke penger den gangen Brent 1 ble betalt med 116 USD/fat. Etter 150 000 km i et automatgir, man skal ha fantasi for å forestille seg at oljen en gang var rød, bare lukten forteller at det er ATF.

Sjekket oljene på Hulda i dag, helt OK. 

Link to post
Hulda skrev for 21 timer siden:

Fargen blir slik på gammel girolje. Stort sett er det slitasjestøv fra clutchene. I og for seg helt normalt. Nedsiden er at dette støvet er veldig slitende på metalloverflater. Mindre olje gir høyere konsentrasjon av støvet/forurensingen. Det er nok greit å bytte olje/filter år om annet.

 

Jeg har et metallfilter i min kasse, for noen år siden kostet det 500kr nå nærmer prisen seg det dobbelte.

Siden dette er et metallfilter og alltid virker rent og pent:

Kan jeg vaske, riste og skylle dette i diesel for gjenbruk? Eller vil det være støv jeg ikke ser/får bort? 

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
blue moon skrev 1 time siden:

 

Jeg har et metallfilter i min kasse, for noen år siden kostet det 500kr nå nærmer prisen seg det dobbelte.

Siden dette er et metallfilter og alltid virker rent og pent:

Kan jeg vaske, riste og skylle dette i diesel for gjenbruk? Eller vil det være støv jeg ikke ser/får bort? 

Hvis det bare er en sil, ikke deformert, og funker, bør det vel holde med rens.

 

Aggregatmotoren i Hulda har forresten sil som oljefilter. Det skal kun vaskes.

Link to post
NilsPils skrev for 13 timer siden:

Der baserer man seg på jevnlige oljeprøver og analyser.

Og et oljeskift på en båt-gearkasse koster antagelig mindre enn en analyse. De fleste er nok bedre tjent med å skifte jevnlig. :smiley:

 

Hadde Twin-disc hydraulisk gear tidligere med metall-sil som filter. Dette skulle kun vaskes i forbindelse med oljeskift.

 

Har drev nå, og der byttes olje hvert år selv om jeg ikke er i nærheten av max anbefalte driftstimer. Er min kontroll på at det ikke lekker inn vann gjennom tetninger. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Kjellg skrev 53 minutter siden:

Er det mange av dere som fyller kassa opp med olje om høsten? Ligger i opplag fra November til Mars og var så usikker på om jeg skulle gjøre det. Har ZF45

 

Jeg gjør det, manualen sier også så..

Forklaringen jeg har fått er at toppen av lamellene står tørt og kan/vil ruste, på min forrige kasse fant jeg brukkene "tenner" i filteret.

Mon tro om det tilnærmest har samme effekt å vri på propellen en gang i blant i opplag? Eller går ikke lamellene rundt da? De går i hvert fall rundt når maskinen går på tomgang. 

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post

Det vil være en oljefilm mellom lamellene selv om giret ikke er toppet med olje. Jeg kan ikke tenke meg at lamellene kan ta skade av å stå noen måneder over vinteren. Biter av clutchlamellene i filteret kan skyldes helt andre ting. Om kassa skal stå ubrukt over flere år derimot, da kan det være et poeng.

 

På ZF80-kassa som jeg har er clutchene på inngående aksling. Da hjelper det ikke å rotere propellakslingen om man ønsker å dreie på clutchene. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev 1 time siden:

Det vil være en oljefilm mellom lamellene selv om giret ikke er toppet med olje.

Garantert . . !

 

Overvintring regner jeg ikke som langtidslagring. Jeg ville aldri finne på å søle med sånt. Det er nok å stelle med ellers under vinterkonserveringen . .

 

Da har jeg heller et varmerør i motorrommet for å unngå kondens på alle motordeler. Strøm om vinteren legger jeg direkte med jordet kabel utenom landstrømsystemet når jeg ligger på vannet. Og jeg tar høyde for at strømmen kan bli borte når som helst . . .

 

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Ja hvorfor ikke skifte denne lille oljeskvetten årlig da.. bruker jo like kort tid på dette som å nyte en halvliter øl. Og må si jeg reagerer på skipperen på Trudelutt som har rimelig laaaaange intervaller mellom oljeskift. Men tid til å lage reiseskildringer det har han. Men disse er til gjengjeld veldig fine da. Så hver sin smak

 

Link to post

På mitt KMH60A gir, står det årlig/250t, hva som inntreffer først. Dette er et hydraulisk gir, med elektrisk slurefunksjon. Har vaskbart filter, som vaskes ved hvert skift, og et litet filter på slurefunksjon, som byttes. Forøvrig omkring 600kr for det bittelille filteret. Jeg velger å følge fabrikantens anvisning for både motor og gir etter beste evne, da jeg ikke har kompetanse til å overprøve det. Men det er muligens forskjell på hvor kritisk det er på et hydraulisk gir med oljekjøler(les mulighet for vannlekkasje), og et mekanisk gir uten kjøler.
Har forøvrig inntrykk av at @Lars H. er godt over snittet flink til å ta vare på sitt, og får til fantastisk mye selv, selv om han også skriver underholdende reiseskildringer. Det har nok glippet litt på intervallene på giret her, men likevel deler han og setter fokus på det for andre, noe jeg setter pris på. Tenker det nok er mange som nok har litt dårlig samvittighet for giret nedi der.

Link to post
Brigg skrev On 9.10.2020 at 11.41:

På ZF80-kassa som jeg har er clutchene på inngående aksling. Da hjelper det ikke å rotere propellakslingen om man ønsker å dreie på clutchene. 

 

Rett det,  men  å tørne  litt på  motoren  hjelper,  noe en bør  gjøre så ikke alt står stille  på samme plassen hele tiden i opplag.  

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
  • 6 måneder senere...

Skiftet gear-olje på min Warner71 igår. Etter manual skal der være 1,8L kapasitet. Ser på peilepinne at dette er litt lavt i forhold til nivåstrekene. Etter nøyere sjekk av manual ser jeg at oljekjøler og utv. slanger til gearkasse kan gjøre behov for mere olje utover 1,8L . Er det noen som har anelse over hvor mye "ekstra" som trengs for å få oljenivå opp midt mellom min og max. Ligger nå noen mm under min.

Link to post
Jogjende skrev for 1 time siden:

Er det noen som har anelse over hvor mye "ekstra" som trengs for å få oljenivå opp midt mellom min og max. Ligger nå noen mm under min.

Kommer an på systemet, det er bare å fylle på en skvett  peile til det er nok. 

Ta en liten oppstart og peile på ny etter noen min,

les i manualen om det er kald eller varm  ( har peilet kald i 50 år) 

 

image.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Må sjekke når det skal måles - på mine 2 forrige gir skulle målingen foregå ved motor på tomgang. Da var mye av oljen i sirkulasjon i oljekjøleren, og følgelig måtte peiling uten motor i gang være et godt stykke over streken.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...