kirkan Startet 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 8.Oktober.2020 Er det noen på forumet som har erfaring med å legge ny Gelcoat for å fjerne blå stripe på skroget. Jeg vurdere å gjøre dette på en Windy Ghibli 2005 som jeg ønsker helhvit. Har forstått det er vanskelig å gjøre dette med foliering som også er lite holdbart. Takker for alle kommentarer/ erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Unnskyld, men man folierer båter så du tok vekk et naturlig forslag. Ulempen er at du må ta hele skroget - dvs over vannlinjen. Men foliering er ett forslag. Deretter er lakkering også en relativt varig løsning. Her også tar men hele skrogsiden. Du kan selvsagt også bruke gelcoat. Det kan sprayes på på samme måte som lakk. Problemet oppstår vel om du ønsker at skroget skal ha samme farge som overbygget. Menge går for å ha en forksjellig farge slik at det ikke blir "nesten" fint. Eller problemet oppstår når du regner kostnad versus nytte.... Sitér dette innlegget Link to post
kirkan Svart 8.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Takk alfaalfa. Jeg har blitt fortalt at blåfargen kan skinne igjennom hvitt folie. Jeg har vært i kontakt med noen som er flinke til å jobbe med gelcoat som har foreslått å pusse ned det blå området før nye gelcoat sprayes på. Det blir selvfølgelig mange runder med spray og pussing. Spørsmålet mitt er om noen har gjort dette før og om det er en risiko for at det ikke skal bli bra. Forstår det er en relativt komplisert prosess. Hva mener du med samme farge som overbygget. Denne båten ble også levert uten blå stripe. Det er vel bare å bruke samme farge som Windy gjorde originalt? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 (redigert) Ja, fargen kan skinne gjennom hvit folie. Dessuten er ikke hvit folie lik hvit gelcoat. Derfor ender man oifte med sølvgrå, brun/kobberaktig og mange andre farger. Både for å dempe skinn igjennom, og for at man ikke treffer med fargen ift overbygg. Om det er flinke folk som blander gelcoat farge så kan de blande seg frem til rett nyanse, folie finnes ikke i uendelig mange hvite nyanser...Men det er mulig å ta utgangspunkt i fargen som Windy har definert, men husk at farger og komponenter i gelcoat kan ha endret seg siden din ble bygget. Og sol har påvirket litt, så de må nok blande litt på frihånd. Men treffe kommer de sikkert til å gjøre! Folie derimot kan ofte bli anderledes enn den fargen som overbygget har. Selv om du klarer å få til en hvitfarge med å prime over det blå. Ettersom du ikke får hvit folio i alle nyanser og siden overflaten har helt annen glans etc vil det være ugreit å få den til å bli oppfattet som "lik". Redigert 8.Oktober.2020 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 (redigert) alfaalfa skrev for 3 timer siden: Unnskyld, men man folierer båter så du tok vekk et naturlig forslag. Ulempen er at du må ta hele skroget - dvs over vannlinjen. Men foliering er ett forslag. Så vidt jeg kan se av bilder er det en "knekk" i overgangen mellom den hvite nederste del av skrogsiden og den øverste blå delen. Dette gjør at det er helt unødvendig å ta hele skroget. Det er fullstendig nok å kun ta den øverste blå delen, det som her blir omtalt som "blåstripa". Om du får tak i fargekoden for den hvite gelcoaten som Windy brukte orginalt, vil du få et utmerket resultat. Det at den nevnte knekken i skroget danner et fysisk skille mellom gammel og ny gelcoat gjør at overgangen blir usynlig etter at at den gamle gelcoaten også er rubbet og polert. Dette gjelder også overgangen mellom skrogside og overbygg. Redigert 8.Oktober.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kirkan Svart 8.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Takk for kommentarer Jannmar, dette høres betryggende ut. Er det noen som har ide om hva en slik jobb bør koste? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Jeg hadde foliert. med tykk folie eller fått lagt på 2 ganger. eller langt på folie i en litt fin farge. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Beklager, jeg oppfattet at alle folieprodusenter forholder seg til RAL farger. Og at Windys hvite farge ikke passer inn med disse relativt få hvite og hvitaktige farger dvs RAL 9001, -02, -03, -10 og -16. Derfor trodde jeg det kunne bli vanskelig å treffe slik at det vil synes med den hvite gelcoatfargen på Windy... Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 (redigert) Du har helt rett med hennsyn til folie. Blir ikke samme farge. Dette blir en stor jobb men det er du kanskje forberedt på. I praksis foregår dette på følgende måte: Blå stripe blir slipt ned så dypt at du kommer inn på hvit fargen som normalt ligger på baksiden. Dette fordi at man vaneligvis maskerer å maler den blå stripe med kost to strøk i forma. Så blir hele skrogforma sprøytet med skrogfargen og ofte helt opp til flenskanten. Etter sliping sprøytes det Gelcoat i en omgang ca. 1 -2 mm. Der trengs det ikke pussing. Så sprøytes det en omgang til denne gangen med voksløsning 4% innblandet i samme gelcoaten ( blir da topcoat som blir hard mot luftsiden) ca 1,5-2 mm tykt Gelcoar som sprøytes forstøves ikke som lakk så da må det pusses. Her er det en fordel med riktig verktøy å en fagmann som utfører jobben. Startes med 180 k og pusser seg opp til 1500k Så rubbing og litt finpuss så rubbing igjen. Hvor lang tid dette tar avhenger av mannen som utfører jobben men et par helproffe karer klarer dette på en litt lang uke og 20-30 kg. Gelcoat. Blir ikke helt billig om karene skal ha 1000,- PR. Time +Mva Om dette ble for kostbart så ville jeg beholdt den blå stripa da alle andre løsninger er huff på en såpass til båt. Redigert 8.Oktober.2020 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
kirkan Svart 8.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 (redigert) Takk for detaljert svar Knude. Jeg er klar over at dette er en stor jobb, men blir resultatet bra tenker jeg det kan være en god investering. De siste årene Ghibli ble produsert ble de solgt uten blå stripe som gjør at den fortsatt beholder et originalt utseende. Et oppfølgingsspørsmål ang nedsliping av blå stripe: Om blåfargen sitter dypt, kan jeg forvente et like bra resultat om de ikke sliper seg helt inn til den hvite fargen som ligger på baksiden? Er det fare for sprekker/ rosetter i ny Gelcoat? Redigert 8.Oktober.2020 av kirkan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Jeg hadde slipt ganske mye først ogfremst for god heft men også å forsikre meg om at det ikke kan gi farge nyangser i ferdig polert overflate. Gelcoat er gjennomfarget så det burde ikke være et stort problem. Uansett ville jeg kjøre på ganske tykt med hvitfarge før pussing. Det bør være minimum 1,5 mm hvit Gelcoat etter pussing. ( der det er tynnest) Det er heller ikke noe mer fare for sprekk i det nye skiktet om dette gjøres riktig. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
RGH Svart 22.August.2021 Link til dette innlegget Svart 22.August.2021 Hei, jeg er litt nysgjerrig på om du har kommet lenger med å ta bort den blå stripen ? Har akkurat kjøpt meg en make som jeg ønsker å gjøre det samme med. Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.