Jump to content

Hva skyldes sot i vannrør på Mercruiser 350 MPI V8 bensin?


Duppe

Recommended Posts

Tok av vannrøret (stor svart gummislange) til vannpumpa for å fylle opp motoren med frostvæske for vinteren og da så jeg det var litt sotete på innsiden. Samme med rørene til riserne. Det forklarer nok sotstøvet jeg har sett på dørken under motoren i det siste (lite).

 

Motoren er sjøvannskjølt.

 

Hva kan det være? Toppakning? Sprukket topp? Sprukket blokk? Eller kan det ha noe med riserne å gjøre?

 

Har ikke hatt problemer med temperatur. Den har vært helt normal hele tiden. Det kan jeg si sikkert da jeg følger alltid med på den. Motor drar også greit. Byttet motorolje og den var ren og fin. Altså ikke grå, hvit, svart eller med skum. Bare helt vanlig olje (da jeg har kjørt så lite i år så den nesten ny ut)

 

Kan ikke si noe om farge på eksos da den går ut i sjøen gjennom drevet, og fulgte ikke spesielt med da jeg kjørte igjennom ferskvann før konservering.

Redigert av Duppe (see edit history)
Link to post

Nå så jeg det lekker oljestøv eller våt eksos mellom innsugmanifold-enheten og blokka i forkant. (enheten sitter oppå V-en i V8en, se bildet)

 

Mellom denne og midt på blokka er det noe silikonlignende som har blitt dyttet ut og det svarte ligger rett utenfor der.

 

Spørsmålet er om lekkasje i pakningen mellom innsugsmanifold og toppen kan gi eksos i kjølevannet? Er det noen forbindelser der?

exoEyPp.jpg

 

TfnhNDf.jpg

Redigert av Duppe (see edit history)
Link to post

Ser ut som en Chevrolet. Graver nå svært lang tilbake i det bionomiske arkivet. Der var det et eller annet om at når man monterte toppene, skulle innsugsmanifolden monteres 'lett', før man trakk til toppene. Problemet var at toppene kunne vri seg relatert til manifolden. Resultat ville være lekkasjer, hit og dit. Ikke noe silikon på de motorene jeg har vært borti. Bøyer meg i vinkel for andre som vet bedre.

Link to post

Jeg tror ikke at det skal være noen forbindelse. Disse motorene har en del variasjoner. Blant annet eksosoppvarming av innsugsmanifolden, uvisst av hvilken grunn. Min GM diesel har det ikke. Andre tilsvarende har det. Du ser ut til å ha det, med lekkasje. Og hvis du ser godt etter, er det en vannkanal der eksosen lekker. Sitter i fjellom med et knøtt av en mobil. Mulig at jeg ser feil.

Link to post

De'ække så mye å ødelegge. Bensinmotoren er ukomplisert. På dieselmotoren er det mer hokus pokus. Men når det ikke er din motor, rykker tilbake til start. Sjøvannskjølte manifolder og risere er forbruksvare. Volvo sier 7 år. 10 år er mer normalt. 15 år er innmari bra. Trikset med innsugsmanifolden var noe jeg fikk fra USA, der jeg kjøpte dieselpumpe og dyser. Grunnen er at det er lett å få lekkasje. Tipper du bør ta en titt på riserene.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Nei det er bare en lett gummipakning der det lekker med deg og pakningstoff på endene av pakningen. Ingen forbindelse til noe sted annet enn det tomrommet som er inni der tilsvarende veivhuset. Det er bare olja fra løfterne og støtstengene som plasker rundt og renner ned. Så du kan bare prøve tette der med oljesikkert pakningstoff. Eller du kan ta av innsugsmanifolden og gjøre det 'rett' men da må du også bytte innsugspakningene. Det er der det tettes med pakning i vannkanalene til manifolden. Det er to av de og de sitter på siden av hver sin topp som du kan sjå av bildet. Innsugsmanifolden er det siste som monteres og har ikkje noe med montering av toppene å gjøre i det heile tatt. Så det som kommer ut der pakningen din mangler er olje eller oljedamp. Så om en manifoldpakning skulle være gåen så ville olja i bunnpanna også være forurenset av vann. Da all væske inn under innsugsmanifolden renner rett ned dit. 

 

Om du har sort støv på dørken så kommer det isåfall fra drivreimene dine. 

 

Så kan man selvfølgelig spørre seg om hvorfor denne pakningen har blåst ut, er det tilfeldig eller begynner det bli noe gjennomslag i syllindrene slik veivhustrykket øker? tja ville holdt en knapp på førstnevnte men sistnevnte er veldig lett å sjekke.

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post

Ja det virker logisk. Det eneste er at det altså er noe svart på veggene i vannrørene. Jeg antok at det var eksos siden det var svart og relativt tørt, men kan jo være oljedamp. Et eller annet sted blir vannet uansett forurenset.

 

Også det som spruter ut i sprekken under innsugmanifolden er vanskelig å si om er eksos eller oljedamp da det er både tørt og klissete på samme tid, men også ganske svart og olja jeg pumpet ut var ikke så svart. En slags blanding? Hva med at det lekker eksos inn i det tomrommet mellom V-ene og drar med seg litt oljedamp på vei ut? Eksos/oljedamp kan jo forklare 'støvet' på dørken (må vaskes, ikke helt tørt) og hvordan det har vært nok trykk til å presse pakningen ut.

 

Når jeg tenker meg om var det en gang jeg kjente det luktet litt brent olje under kjøring, men trodde det var noe søl fra tidligere oljepåfylling.

Link to post

Jeg begynner å lure. På innsiden av slang

... mener du mellom slange og motor eller inni slange??

Mellom slange og front motor, så lenge det er Chev. Hvis oljepåfyllingen på din motor er i forkant, pakningen mellom påfyllingsrør og registerdeksel kan være en svakhet. Oljedampreturen, CCV, burde ta unna nokså mye. Har aldri vært borti at en motor som ikke er pipp utslitt har hatt problemer der. Legg ut noen bilder, blir for mye gjetting.

Link to post

Ja det er bare en myk silikonlignende sak. Noen som vet hvor man får tak i slikt?

 

Tror vel nå at den må ha blitt dyttet ut av eksostrykk i veivhuset (V-en) som Cerberus nevner. Spørsmålet er om det skyldes lekk i pakningen til innsug, eller rett og slett toppakningen.

 

Skal bli interessant å se nedi der hvis jeg klarer å få av innsugsmanifolden. Håper jeg klarer å se det med blotte øye.

Link to post
22 hours ago, Cerberus said:

Så kan man selvfølgelig spørre seg om hvorfor denne pakningen har blåst ut, er det tilfeldig eller begynner det bli noe gjennomslag i syllindrene slik veivhustrykket øker? tja ville holdt en knapp på førstnevnte men sistnevnte er veldig lett å sjekke.

 

Hvordan ville du sjekket det? Bare holde hånda foran der det lekker, eller kompresjonstest?

Link to post

Fant ikke noe fluid gasket på de stedene, og flytende pakning ga bare ett treff på Biltema, men tror ikke det er samme: https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/tetningsmiddel/tetningsmiddel-2000042268

 

Jula har derimot en som passer til beskrivelsen: https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvedlikehold/motorpleieprodukter/pakning-pa-tube-629099/

 

Er i Oslo.

Link to post

Mekonomen har Dirko,Loctite,MPM og dårlige nettsider slik at man ikke finner hva man trenger selv om det er i butikk.
Dirko får jeg treff på i søkerfeltet på sidene til Mekonomen.
Dirko er gjerne det produktet europeiske bilprodusenter henviser til i verksted manualen der det før i tiden satt pakning slik som bunnpanner.
Dyrt men bra og meget godt egnet til ditt bruk.


Edit har fått meg Chrombook så å lage linker er på listen over ting jeg må få til

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Eg syns du surrer og roter noe fælt nå basert bare på ville spekulasjoner. Normalt sett om motoren hverken bruker olje eller nivået øker eller olja blir forurenset og motoren går som normalt så skulle alt være ok. Ingen grunn til å gå bananas. Det er bare å bestille seg et innsugsmanifold-pakningssett så du kan ta av manifolden og få lagt på nye pakninger. I et slikt sett skal det være alt du trenger også for å utbedre lekkasjen. 

Men det spruter ut der som du sei, ka no det betyr? skvetter litt eller står det stråle rett ut så vernebriller må til ?

 

Link to post
Cerberus skrev 29 minutter siden:

Det er bare å bestille seg et innsugsmanifold-pakningssett så du kan ta av manifolden og få lagt på nye pakninger. I et slikt sett skal det være alt du trenger også for å utbedre lekkasjen. 

Nei det er ikke tetting i frem og bak kant på motoren.
Før om årene lå disse  med i settet men har ikke funnet det i nyere tid uten at jeg har lett så lenge og vel.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
pipe skrev for 7 timer siden:

Nei det er ikke tetting i frem og bak kant på motoren.
Før om årene lå disse  med i settet men har ikke funnet det i nyere tid uten at jeg har lett så lenge og vel.
 

 

Når jeg overhalte min Merc V6 måtte jeg bruke pakkningstoff på flatene mellom innsuget og blokka i hver ende. Var ikke med pakninger til dette i settene jeg kjøpte. Dette var for 5 år siden.

Redigert av Dixie 2100 (see edit history)
Link to post

Ser at det finnes en egen pakning som går der, men fant nå hvor Mercruiser anbefaler type flytende pakning:

 

MGrnlrN.jpg

 

9 hours ago, Cerberus said:

Eg syns du surrer og roter noe fælt nå basert bare på ville spekulasjoner. Normalt sett om motoren hverken bruker olje eller nivået øker eller olja blir forurenset og motoren går som normalt så skulle alt være ok. Ingen grunn til å gå bananas. Det er bare å bestille seg et innsugsmanifold-pakningssett så du kan ta av manifolden og få lagt på nye pakninger. I et slikt sett skal det være alt du trenger også for å utbedre lekkasjen. 

Men det spruter ut der som du sei, ka no det betyr? skvetter litt eller står det stråle rett ut så vernebriller må til ?

 

 

Gjør jeg? Men det er jo tydelige avleiringer etter noe svart på innsiden av kjølevannsrørene.

 

Ang. lekkasjen mellom innsug og blokk vet jeg ikke hvor hardt det spruter, for jeg oppdaget det hele først da båten kom opp for vinteren og jeg var ferdig med konservering. Men etter sølet rundt å dømme må det være et visst trykk på det siden det er spredt rundt hullet og også på dørken.

 

Jeg skal prøve å ta av innsugsmanifolden, men blir ikke 'bare' da dette blir mye vanskeligere enn hva jeg har gjort hittil.  

Link to post

Ikkje godt å sei kor dokke karane kjøper pakningsett men det eg kjøpte  for to år siden hadde begge omtalte pakningene samt en liten pose med pakningsstoff. 

Men man greier seg sjølvsagt fint uten også. Blå silikon eller tilsvarende får man overalt kor det selges bilrekvisita.

Det svarte inni kjølerørene skal du ikkje ofre så mykje tid på iogmed motoren din er direktekjølt. Det dras mykje rart med inn i sjøen.

Om der er tørt /seigt støv på dørken så er det ikkje olje. Olje tørker ikkje opp og etterlater støv. 

 

Men om du ikkje er komfortabel eller har erfaring med å skru på slikt så vil det heller ikkje føre noe matnyttig med seg og vil heller bare lage nye større problemer. Det er nå mine 5 øre om temaet. 

Kor i landet holder du til?

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...