Jump to content

Hva skyldes sot i vannrør på Mercruiser 350 MPI V8 bensin?


Duppe

Recommended Posts

Jeg hadde ikke vært komfortabel med å bruke blå silikon pakkeningstoff der da klaringen er stor.
Disse GM V8 og V6 ble konstruert for at det skulle ligge en relativ tykk gummipakning der.

Kan det tørre seige støvet være gummi i fra multireim ?
Er den slakk eller hard blir det mye gummistøv og det kan høre litt som om det er problemet.

At det er litt trykk og oljedamp i rommet i mellom Vene under manifolden er helt vanlig,
Kommer i fra bunnpanna.

Cerberus er inne på noe vesentlig og det er at ikke vits i å prøve å reparere noen som er normalt og i orden.
Du skal heller ikke være redd for å skru av insuget. Er en rett frem og grei jobb.
Ligger sikkert mange 1000 youtube filmer om hvordan der man kan få litt tips som feks lime fast innsugspakkeningene med pakkeningsklister 0g legge ett håndkle inni V en når du skraper av den gamle pakkeningen

Link to post

Godt å høre det er en overkommelig jobb å ta av manifolden. Er ikke ti tommeltotter og har allerede demontert drev og transom og satt det sammen igjen (byttet styrebolt), så det er håp dette skal gå.

 

Støvet på dørken kan selvfølgelig være fra reima, men sannsynlighetslovene tilsier vel at det har sammenheng med det som kommer ut i sprekken der siden det ligner.

 

Men igjen er hovedbekymringen sot i kjølevannsrør. Fortsatt uklart om det går vann og eksos inn innsugmanifolden hvor det kan blande seg, men håper det blir klart så fort jeg får demontert,  men får ikke kommet i gang før jeg har fått det spesialverktøyet fra Amazon og det kan jo ta litt tid.

 

Skal ta en tur til Mekonomen her i Oslo og se om de har Loctite 5900 som anbefalt i servicemanualen eller den MPMen du nevnte Pipe, hvis ikke må det bli den dyrere Dirkoen. Ser forøvrig at den Loctite 5900 -saken blir omtalt som RTV Silicone (room-temperature-vulcanizing silicone) https://en.wikipedia.org/wiki/RTV_silicone

Redigert av Duppe (see edit history)
Link to post
On 10/12/2020 at 10:55 PM, pipe said:

Tok meg en tur i kjelleren for å se hva jeg brukte sist til en slik jobb.
MPM PP200R usøkbar på sidene men kjøpt på Mekonomen Tønsberg til under halv pris av Dirko.
Ja det er rød men samme det...for meg.
 

 

Bra tips det for dro til Mekonomen-butikken her i Oslo og de hadde den i systemet og var bare å bestille. Tar 1 dag. Halv pris som du sier.

Link to post
Duppe skrev for 20 timer siden:

Men igjen er hovedbekymringen sot i kjølevannsrør. 

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette er en bekymring? Så lenge temperatur er OK og motoren går fint er det ingenting som tyder på at det er noe galt her. Du kan selvfølgelig ta en forebyggende runde med Systemrens om du vil, men alt tyder på at dette kun er forurensing som har bygget seg opp over tid. Som Cerberus sier, sjøvann er ikke spesielt rent. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg skjønner ikke helt logikken her. Eksos i kjølevannet vil jo ikke komme ut i motorrommet, men det vil medføre dårlig kjøling. Derimot kan det godt være at du har en eksoslekkasje et annet sted. Da blir ting møkkete, og i tillegg bør du merke eksoslukt. Jeg ville ha fikset lekkasjen på innsuget først, og sett på status etter dette. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Men hvis en pakning er gåen, kan det vel både blande seg med vann, og fise ut på siden samtidig?

 

Var på båten og begynte demonteringen i dag, men det var sjokkerende hvor mange forskjellige ledninger det var å ta løs og de må jeg ha merket med hvit teip og tusj før jeg gjør noe mer.

 

Så forresten i påfyllingsrøret til motoroljen at det var litt hvitt skum nedi der, så da er det vel kommet vann i oljen? Skal tenke om det hele nettopp har begynt å skje siden oljen jeg tappet ut ikke var misfarget.

 

Så det går vannledning mellom innsugsmanifolden og varmtvannstanken, så det var positivt i forhold til teorien at det er pakningen til innsugmanifolden som kan være gåen. Hvis det også går eksos igjennom der, er det vel ikke noe mer å lure på.

Link to post
On 10/13/2020 at 5:02 PM, pipe said:

pakkeningsklister

 

Kan du også anbefale noe her? Er ikke sikker på hva som gjelder.

 

Fikk forresten hentet den MPM PP200R pakningserstatningen på Mekonomen og det ut som rett vare. Butikken hadde forresten Loctite 5980 som visstnok har tatt over etter Loctite 5900 (som anbefalt i servicemanualen), og sto ved siden av Dirkoen. Litt billigere, men ikke mye. Heller ikke Loctiten kom opp på søk på Mekonomens nettside, så den er jo bare å glemme.

Link to post
Duppe skrev for 2 timer siden:

Kan du også anbefale noe her? Er ikke sikker på hva som gjelder.

Jeg brukte Loctite kjøpt på samme sted men du får det til uten også.
Det limet ikke så bra som jeg trodde så det ble litt knot med innsugspakkninger som flyttet på seg når man skulle legge på manifolden.
Ja produktet hjalp endel men hadde det limet litt bedre hadde det løst hele problemet og ikke bare 80%

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Duppe skrev for 2 timer siden:

Litt billigere, men ikke mye. Heller ikke Loctiten kom opp på søk på Mekonomens nettside, så den er jo bare å glemme.

Ja de hadde Loctiten i Tønsberg også.
Endel mindre produkt enn i Dirco "patronen" men mer en nok til å gjøre jobben.

Så det koker ned til hvor mye produkt som tørker inn og må kastes når man om noen år har ett annet prosjekt man trenger dette til.

Mekonomen sine sider er bra på bildeler men skjønner ikke helt greia med å ha butikker fulle av rekvisita og forbruksartikkler som ikke kundene kan søke opp selv på nettsiden.
Det er jo gjerne på nett kunden orienterer seg først før kjøp.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Ja det er rart hvor dårlig Mekonomens søkemotor er. Skal sende inn tips at de burde ta en titt på den.

 

Har fått pakningen til innsugmanifolden og ser hvordan den må limes fast for at den ikke kommer skjevt under installasjon ja, for den er lang og tynn.

 

Men er det bare å ta hvilket som helst Loctite lim? Hvilket brukte du? Jeg ser det er noe som heter LOCTITE Hi-Tack Stick - Gasket Dressing, men tviler man kan få dette over disk i Norge. Hva med vanlig superlim? Eller hva med å smøre MTM-en tynt utover?

Link to post

Loctite 3020 pakningklister var det produktet jeg brukte.(Måtte en ny tur i kjelleren)
Det står også pakningslim på etiketten så tenkte dette produktet ville løse problemet med å holde innsugpakningene på plass.

Fungerte jo mer som klister enn som lim men etter å ha re sprayet både pakningen og toppene samt sprayet ett lag over etter å ha satt pakningen på plass så satt den fast nok til at det gikk.
Bestilte produktet på Mekonomen 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Ang. Mekonomen var svaret på dårlig søkemotor at:

 

"Grunnen til at enkelte varer ikke er synlig på mekonomen.no er fordi dette er varer fra avtaleleverandører som vi har i Norge (og de produktene er da ikke tilgjengelig fra vårt hovedlager i Sverige og er derfor ikke i vår webkatalog) På mekonomen.no viser vi kun varer som er lagerført på vårt hovedlager"

 

..som om noen bryr seg om hvilket lager de får varer fra..

Redigert av Duppe (see edit history)
Link to post
  • 2 måneder senere...

Ser du er bekymret for hvitt skum i påfyllingsrøret.... 

Hvilken olje bruker du?

Helsyntetisk olje får lett kondensdannelse med hvit gugge.

Nå aner eg ikkje hva slags olje motoren din skal ha, men dette er en grunn til at Yamaha skal ha mineral eller halvsyntetisk. IKKE helsyntetisk.

Junior sin motorsykkel fikk MYE hvit gugge i girkassen. Flusha og byttet olje. Samme skjedde igjen. Dette var helsynt. olje.

Gikk over til Halvsyntetisk og problem solved.

 

Kan nevne at på sykkelen var peilepinn full av gugge mens oljen vi tappet ut var helt fin. Samme som hos deg....

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post

Kan det svarte belegget være korrodert jern? Rust kan jo godt bli svart og bli en finkornet masse, som kanskje kan avsettes på innsiden av slange. Dersom motoren er sjøvannskjølt, er vel ikke det helt usannsynlig. Kanskje du bare må sjekke opp status på offeranoder på motoren? Vedr. kondens i oljen så har jeg flere biler som danner kondens som vises mest oppunder toppdekselet og oljepåfyllingslokket. Så lenge du ikke ser misfarge på selve oljen, og motoren ikke bruker vesentlige mengder hverken vann eller olje, hadde jeg ikke vært bekymret. Ved forbrenningen dannes det vann sammen med CO2, og det skal ikke mye til før noe av denne fukten kommer litt på avveie.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...