Jump to content

Tømme dieseltanken før vinteren eller til våren?


hexachordia

Recommended Posts

Jeg har en dieseltank i seilbåten på 55 liter. Tanken er nå halvfull og jeg har planer om å tømme denne før neste sesong. Bør jeg tømme tanken nå, eller til våren? Dieselen som nå er i tanken er fra høsten 2019. Jeg klarer ikke å bruke opp en tank på en sesong. Det er ikke mannhull i tanken. Jeg regner med at den ikke har vært renset siden den var ny i 1986. Om jeg lar dieselen være i, vil det generere mye kondens som er vanskelig å få ut? Det er en tappekran nederst på tanken. Hva er beste løsning her?

Link to post
hexachordia skrev 1 time siden:

Regner med at det er en del grums og dieseldyr nederst.

 

Hvorfor regner du med det . . .? Dersom du har tappekran nederst på tanken ville jeg tappet litt og sett om det kommer ut vann først. Vann legger seg i bunnen av tanken. Er det ikke vann, er det heller ikke dieseldyr.

 

Dersom du planlegger tankrengjøring ville jeg gjort det nå. Rett og slett fordi du da har gjort mest mulig unna før neste båtsesong og kan sove med godfølelse. Du kan jo da fylle diesel til våren eller nå. Tror kondensproblemet er litt overdrevet, og så har du jo tappekran . . .

 

Dieselen som er i tanken ville jeg brukt om igjen etter å ha satt den til "klaring" over vinteren. Dersom du virkelig har hatt dieseldy bør du tilsette  dieseldyrdreper, men viktigst er det å unngå vann på tanken.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Kondens? Glem det, det er en myte.

 

Ser du på diagrammet nedenfor vil du se at i en tom tank på 55 liter vil det ved 20C° og 75% relativ fuktighet være 0,7g vann i luften inne i tanken. Ved 4C° er det 0,2g. Ved 100% relativ fuktighet der det kondenseres til vann, blir tilsvarende tall 1g og 0,4g. Er tanken halvfull deler du disse tallene på 2.

 

 

vanndamp.jpg.30647ce441914eecba092a0b3232d02f.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Hulda skrev 10 minutter siden:

Nå ødelegger du hele konspirasjonsteorien!

 

Men du er jo helt enig iht. tidligere tråder? Selv trodde jeg de første årene at dieselen skulle drukne i vann under opplag og fylte alltid tanken full. De siste 10 - 20 årene har jeg gitt blaffen. Aldri, bortsett fra en gang da jeg fikk dårlig diesel med både vann og dritt på tanken ved fylling på Kambo for mange år siden har jeg sett en eneste dråpe vann i vannutskilleren. Den gangen hadde det vært ekstremt høyvann slik at de hadde fått sjøvann inn på tankene på land.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 1 time siden:

Ser du på diagrammet nedenfor vil du se at i en tom tank på 55 liter vil det ved 20C° og 75% relativ fuktighet være 0,7g vann i luften inne i tanken.

 

Men Lars. Når temperatuen svinger vil tanken "puste" inn mer fuktig luft etter hvert. Derfor tror jeg ikke det regnestykket helt "holder vann".

Dessuten har vi Daltons lov som sier at ny vanndamp vil strømme til når vanndampens partialtrykk inn i tanken synker, uansett om totaltrykket er likt innenfor og utenfor tanken.

 

Men når det er sagt, tror jeg ikke man kan forvente mye kondens inne i en tom dieseltank fordi det forutsetter lavere temperatur inne i tanken enn utenfor, dvs. at det kun kan skje ved raske temperatursvingninger. Ved stabil vinterkulde vil en ikke få merkbart med kondens.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Det var en spøk. Kondes på tanker er totalt tullball. 

Hadde kondens på tanker vært en realitet, hadde det ikke vært en eneste bil med forbrenningsmotor på veiene. Utplassere noen tomme tanker i Sahara, og ørkenen ville blitt grønn :-)

Tanken til Hulda puster en gang i året. Tanken på Pizzabilen puster et par ganger i måneden.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Her er bilde av tanken på båten min når jeg overtok. Den har stått med smikkfull  tank i minst 4 år, sikkert lenger. Ligger vel en 2-3 liter diesel igjen i den på bilde. Lite vann, og ikke så ille med grums, men hele tanken var dekket av ett tynt brunt belegg på innsiden. 

Hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å la tanken stå full om det bare er snakk om vinteren over. 

 

2001133704_Bilde01_10.2020160033.jpg.71a85b910515568cf76749f57229dad7.jpg

 

Vasket med rødsprit og skuresvamp fra firstprice, så ble det bra. 

 

246538718_Bilde01_10.2020173420.jpg.7c4b3edb0127d1189906ececee44f641.jpg

 

Nå er tanken full igjen og klar for vinteren :) 

Redigert av S/Y Vega (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post

Min gamle ståltank av ukjent årstall hadde nær to liter vann i bunnen og var full av diesel dyr når den ble revet ut, ett stort under att det aldri ble full stopp, og uansett om den var full eller halvfull så kom det veldig mykje kondens på utsida av tanken da båten er uisolert, spesielt på vår,høst og vinter. Uten kjøling på diesel og varmt inni båten, iskald ståltank, og kald luft ute, det rant store dråper nedover utsida av tanken og i bunn av båten, regner bare med det dannet seg på innsida også. Men null problem no med plast tank som tempererer seg raskt og som kan dreneres skikkelig

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Furu skrev 15 minutter siden:

regner bare med det dannet seg på innsida også.

 

Siden du "regnet" på det, hva var formelen du brukte?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Hulda skrev 1 time siden:

Du kan prøve å holde dekksforskruvningen tett. Det er for mange rene mirakelkuren.

 

Enig...her er det nok de fleste får vann inn...

Om det mot formodning skulle bli en teskje vann pga kondens i løpet av vinteren ( noe jeg ikke har tro på) så vil filter vannutskiller fjerne dette...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post

Kondens var et reelt problem på biler den gang bensinmotorene hadde forgasser. En vannperle i tomgangsdyse kunne skape utfordringer i bykjøring. Motoren stoppet hver gang gassen ble sluppet og clutch var tråkket inn.

Ut over det har jeg aldri opplevet at vann fra kondens har skapt problemer.

Hadde 60 liter tank av kobber og med tappekran i forrige båt. Har aldri sett en dråpe vann når det ble tappet!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Jens_P skrev for 2 timer siden:

Kondens var et reelt problem på biler den gang bensinmotorene hadde forgasser.

Og den gangen var det også helt greit og bruke kondensfjerner.

Da ble det lille vannet som var med bensinen, igjennom en membranpumpe og forgasseren, og vekk ble det i forbrenningen. 

 

Ingen skade skjedd.

 

Med dagens bio-tilsetnininger, høytrykkspumper og dyser/injektorer, har vi et mye mer sårbart, komplekst og ikke minst dyrere system og drifte. 

 

Jevnlig tankvedlikehold er viktig for driftsikkerhet og lommebok.

At det utføres, er mye viktigere enn når det utføres.

 

Basert på egen erfaring, har jeg mer tid til slikt nå på høsten, men motivasjonen er større på vårparten😂😉

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Det var spesielt Taunus 12M på sekstitallet som hadde ise-problemet. Og det var ikke fra bensintanken. Det var en sær 'jetstrøm' som ble dannet i innsuget som laget undertrykk og temperaturfall i forgasseren. Etter hvert kom det en varmedings som vi monterte for å avhjelpe problemet. Etter husken. 60-tallet begynner å bli veldig lenge siden. På bensinstasjonen til onkelen min, brukte de messingstaver for å peile tankene. Nederst på staven smurte de på et eller annet stoff som viste om det var vann, og hvor mye. Selv har jeg hatt lappen siden 1964. Begynte å mekke før det. I løpet av de årene hadde jeg ising en gang. Da fikk jeg vann fra en bensinstasjon rett før Strömstad. Sikkert en liter. Det var på midten av 90-tallet. Bilen stoppet i Mariestad. Ut med forgasser og tømme tanken for vann. Ikke noen problem, annet enn at det var 10 kalde og frisk bris. Et triks den gangen, for 40 år siden, var å fylle en skvett rødsprit nedpå bensintanken. 

Link to post
Hulda skrev 1 time siden:

Det var spesielt Taunus 12M på sekstitallet som hadde ise-problemet. Og det var ikke fra bensintanken.

Ikke bare Taunus som slet med dette.

Far hadde Opel kadett 1970 mod, 1,1liter motor og 50 hk. :thumbsup:

I rått vær og kulde måtte vi alltid stoppe på Liertoppen og vente på at fogasseren skulle tine når vi kom sydfra. Ikke noe kondensfjerner som tok dette. Hadde vinterstilling på luftfilteret som sugde inn luft fra varmekappe rundt eksosmanifold, men det var ikke nok for Lierbakkene. :giggle:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...