NilsPils
Og da var det min tur. Nå igjen . .
På de siste turene i fjor la jeg merke til at det samlet seg brunt grums i koppen på Racorfilteret. Da er det grunn til å ane uråd . .! På grunn av diverse omstengigheter ble problemet utsatt til våren. Heldigvis har jeg lett tilgejengelig mennlokk på begge dieseltankene.
På bildene ser man herligheten som åpenbarte seg da mannloket kom av på den ene tanken, den jeg brukte på slutten av fjordårssesongen. Tror neppe jeg behøver noen test for å fastslå at jeg har en god farm med dieseldyr . .
Jeg har avsugingsnippel på laveste punkt og har jevnlig kontrollert at det ikke kommer vann, spesielt etter hver tanking. Men med en slik ordning kan en ikke garantere at det overhodet ikke finnes en aldri så liten vannskvett på tanken. Nå fant jeg maks ca en desiliter. Det skal altså tydeligvis ikke mye vann til for å dyrke masse dyr.
Jeg brukte en dykkbar brenselpumpe fra Biltema og tappet omtrenet 60 liter diesel over på plastkanner. Den vil bli filtrert og fylt tilbake på tanken sammen med en dose biocide.
Jeg har vasket tanken ren med varmt salmiakkvann som jeg først lot stå over natten, deretter gjentatte spylinger og tømminger for å få med alt som ligger bak skvalpeskottene. Diserdyrene synkert til bunns i diesel, men flyter på overflaten i vann og flyter frem når jeg spyler med vann. Nå er tanken tørket med filler og står til tørk med varmerør på noen dager. Båten ligger i boblehavn og skal ikke ut før om 10 dager.
Men jeg har en tank til . . . .
Den har jeg satt på vent. Den er helt full. Jeg vil kjøre på den en stund for å bli kvitt en del diesel og samtidig fylle opp den andre tanken med polert returdiesel. Så blir det ny sjau med tankrensing og filterbytte til sommeren.
Legg ellers også gjerne mereke til mannlokket. Som båten ellers, er det også "one off" spsiallbestilt og støpt i bronse i Thailand. "Båtporno" ifølge Båtadvokaten . .