Jump to content

Betaler man Redningsselskapet for å bli reddet?

Maika

Recommended Posts

I denne situasjonen har en båt med to personer ombord fått motorstopp. De har fått ut en dregg slik at båten ikke går på land, men det er nok begrenset hvor lenge den hadde klart å holde båten.

Redningsselskapet får et slepetau over til båten og tauer dem i sikkerhet.

Betaler man for å bli reddet i en slik situasjon, og vil i så fall regningen bli mindre hvis man er medlem?

Man har vel tre timers gratis assistanse som medlem, men regnes en redningsaksjon som assistanse?

https://www.vgtv.no/video/206411/dramatisk-redningsaksjon-utenfor-kristiansand-be-de-holde-seg-godt-fast

Jeg fikk en gang assistense med slep til "nærmeste sikker havn", RS-mannskapet insisterte sterkt på å ta oss til Engelsviken i dette tilfelle. Jeg valgte heller å bli slept til hjemmehavna i Hankøsundet og fikk for det en fet regning for tiden hele slepet varte. Den ble sterkt redusert da jeg påpekte at jeg eventuelt bare skulle betale ekstra for distansen fra Engelsviken til hjemmehavna, som var vesentlig mindre enn en times slep. Uanset var vi i alle tilfelle innenefor 3-timersregelen.

Vel i havn og båten fortøyd tok vi bilen til Engelsviken for å få oss litt mat. Og hvem satt i restauranten der . . ? Jo RS-mannskapet . . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev for 6 timer siden:

Jeg fikk en gang assistense med slep til "nærmeste sikker havn", RS-mannskapet insisterte sterkt på å ta oss til Engelsviken i dette tilfelle. Jeg valgte heller å bli slept til hjemmehavna i Hankøsundet og fikk for det en fet regning for tiden hele slepet varte. Den ble sterkt redusert da jeg påpekte at jeg eventuelt bare skulle betale ekstra for distansen fra Engelsviken til hjemmehavna, som var vesentlig mindre enn en times slep. Uanset var vi i alle tilfelle innenefor 3-timersregelen.

Vel i havn og båten fortøyd tok vi bilen til Engelsviken for å få oss litt mat. Og hvem satt i restauranten der . . ? Jo RS-mannskapet . . . .

Ja, det er en kjip regning å få. Kravet man har i forhold til medlemsskapet er slep til nærmeste havn med bilvei. Utover det man  skal man bli varslet om at dette koster ekstra.

Ser ikke helt hva som er i veien med at dem spiste der??

Kallethekid skrev for 5 timer siden:

Det trenger heller ikke nødvendigvis å være en alvorlig situasjon for at HRS initierer et oppdrag. Har vært med på å slepe båter som ikke hadde etterspurt hjelp fordi de lå for nære skipsleia mens de reparerte motoren i stille vær,

Det er en risikovurdering HRS tar.

shipahoy skrev 18 minutter siden:

Hvis du er i nød så sender du mayday på VHF'en kanal 16.

Hvis du ikke har VHF så ringer 120. Da kommer du til Telenor kystradio.

Sant det. 

Men var folk på RS som sa at hvis du i nødssituasjon ringer 112, så vil det ikke bli spørsmål om betaling. 

Om det er sant eller ikke skal være usagt. 

På hjemmesiden til RS så anbefales også å ringe 112. I tillegg til 120.

https://www.redningsselskapet.no/nyttige-nummer-og-hjelpemidler/

NilsPils skrev for 8 timer siden:

Det er sikkert forskjellig på forskjellige skøyter, men ofte er det en vurdering av tid, kostnader og beredskap som avgjør. Hvis det ikke er en travel dag og den havn havaristen ønsker å bli slept til ikke er veldig mye lenger en nærmeste havn tror jeg det ønsket ofte blir oppfylt. Har man ventende oppdrag, eller det er en travel sommerdag er det ikke ønskelig å binde opp skøyta til slep som strengt tatt ikke er nødvendig. En redningsskøyte har også en ganske høy timeskostnad. 

Situasjonen på videoen, med mistet propell, høye bølger og et svaberg rett bak, kvalifiserer i mine øyne mer til redning enn assistanse. Da er det ingen tvil om hvor regningen bør gå (fellesskapet).

Hadde det vært en solrik dag med stille sjø, kunne det heller dreid seg om assistanse med slep til nærmeste havn.

Ja en betaler og får hele Babord rekkestøtter lagt ned på dekk på kjøpet. 

For et par uker siden kom Rs inn med en seilbåt som hadde fått roret fult av blåsre og en 25Lkanne så roret var kilt fast og motoren hadde stopper litt før P.G.A.vann. 

Han hadde praiet RS da de slepte  på en annen båt, 

Rs kom tilbake og fikk slep ombord ,  kjørte slik at de kom bak seilebåten  svingte for å få seilebåren på rett kurs, det resulterte i at slepe trossa la rekkestøttene flatt på dekk.

De skulle også dykke , men for av sted, med med disse ord  " synd at vi ødela rekka de".  

Slepet kom på 5000 kr.

Skulle tro at det var lærlinger , det som også var ille var at de dro opp 15 m og kuttet lina.

Dagen etter fikk han løs kanna og der sto telefonnr til eieren, han ringte og sa hva som hadde hent, det var 5 krepseteiner som var tapt på ca.150m.

Det virket som om at forsikringen ikke var  glad for at han ikke hadde ropt på kystradio Sør.

Moralen  er kontakt kystradioen.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 33 minutter siden:

Moralen  er kontakt kystradioen.

For meg er moralen også: Ha med våtdrakten ombord.

I det nevnte tifellet hadde man kunnet spare inn hele våtdrakten på en enkelt hendelse og spart seg for å få ødelagt båten. Pluss spart en uheldig fisker for å miste teinene.

Hadde glemt våtdrakten hjemme for et par uker siden og måtte i vannet for å løsne tau under båten. Nå har jeg den med. Det er ikke noen sånn seilbrett våtdrakt, men en skikkelig 7 mm tykk drakt av merke BARE. Har også ekstra vest med hette i tillegg. Med den kan du gå i vannet selv på vinterstid uten problemer. Med en skikkelig brødkniv skjærer en lett gjennom teinetau. Har vært der i høy sjø i november . . . .

NilsPils skrev 36 minutter siden:

I det nevnte tifellet hadde man kunnet spare inn hele våtdrakten på en enkelt hendelse og spart seg for å få ødelagt båten. Pluss spart en uheldig fisker for å miste teinene.

. Med en skikkelig brødkniv skjærer en lett gjennom teinetau. Har vært der i høy sjø i november . . . .

Kunne fort blitt en tom drivende seilbåt da , det vat litt sjø og roret var godt innunder hekken , et  slag i knollen   og det var det.

Ikke å anbefale er når en alene er nå min mening.

Skjærer en av teinetau er det vel over og ut for teinene okke som?  

Ps. Rs ville ikke dykke der ute, måtte slepe til havn først og så bare stakk de.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

For meg er det helt naturlig å være medlem av RS. Jeg synes folkene der og alle frivillige mannskap gjør en fantastisk jobb. De som ikke skjønner at dette koster penger,  å ha et så opperativt system forstår jeg ikke. Når det er sakt er det manga assistanseoppdrak som kunne vært forhindret om folk hadde utøvd bra sjømannskap og offret en liten tanke på vedlikehold og holde orden på skuta si! Alle kan være uheldig! Mulig det burde vært statlig også med assistanse, men tror neppe de som ikke ferdes på sjøen vil være med på å betale. Det er mer logisk at de som ferdes på sjøen betaler dette og er delaktige! Husk at primært var RS for fiskere og yrkessjøfolk og jeg synes vi lystbåteiere bør være takknemmelige for at de finnes. En hver drift kan selfølgelig forbedres eller drives annerledes. Jeg fatter ikke at dere gir så mye krittik mot RS, som enkelte her inne gjør! se litt på statestikker for berging og direkte livbergende redninger.. tenk litt på dette..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Roger jo skrev 20 minutter siden:

Ikke å anbefale er når en alene er nå min mening.

Der er jeg absolutt enig.

Men å få båten i knollen ser jeg ikke på som særlig problematisk. Den ramler ikke ned SÅ fort. Min erfaring med å skjære tau under båten i høy sjø var heller problemer med å få trekke pusten hver gang jeg kom opp pga. bølger som klasket mot båten. Vi var flere i båten og jeg hadde festet livline. Det var bare å kutte så mye tau at propellen gikk rundt og la restene henge til senere.

-morten- skrev 23 minutter siden:

For meg er det helt naturlig å være medlem av RS

Der er jeg også absolutt enig.

S/Y Emma skrev for 4 timer siden:

Situasjonen på videoen, med mistet propell, høye bølger og et svaberg rett bak, kvalifiserer i mine øyne mer til redning enn assistanse. Da er det ingen tvil om hvor regningen bør gå (fellesskapet).

Hadde det vært en solrik dag med stille sjø, kunne det heller dreid seg om assistanse med slep til nærmeste havn.

De fleste er vel forsikret, og da går en regning fra RS også til fellesskapet, men er man hverken medlem i RS eller er forsikret, så blir det fort dyrt for den uheldige. 

Poenget med å definere noe som en redning/nødssituasjon er vel fordi man alltid skal hjelpe mennesker i nød uten å tenke på kostnaden.

Men hva hvis de i båten hadde kommet seg i land før RS kom, ville da situasjonen aldri blitt definert som redning/nød, men kanskje berging/assistanse?

Om man anser et forsikringsselskap som fellesskapet, så kan man vel si det slik. Om man ikke er forsikret eller RS-medlem og trenger assistanse, kan det rett nok bli dyrt. Det skulle bare mangle. Det koster å få bilberging på veien også, men om du kolliderer kommer brannvern og ambulanse gratis.

Nøyaktig hvor grensen går mellom redning og assistanse, kan som tidligere nevnt være vanskelig å definere. Men står det om fare for liv og helse, er det redning mener jeg.

Vi må uansett passe oss for å ikke innføre så strenge definisjoner at folk ikke tør melde fra dersom de ikke har forsikring eller er RS-medlemmer, i frykt for høye regninger.

Jeg er ikke interessert i å finanisere dykking etter briller i en marina, men at folk i nød reddes er en glede å bidra til.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...