Mouche Svart 9.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2020 For ordens skyld; Selskapet (NSSR) fikk tilført rundt 280 millioner av fellesskapets midler i 2019 i følge regnskapet så vi bidrar vel alle enten vi er medlemmer eller ei. Til sammenligning var totale medlemsinntekter cirka 98 millioner. Og båtene er vel stort sett alle sammen gitt dem i gave, ikke m inst av redere/rederier? Slik at jeg ikke skal bli misforstått; Alle midlene de får inn er høyst fortjent! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Vestkystseiler Svart 9.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2020 11 hours ago, Roger jo said: Rs kom tilbake og fikk slep ombord , kjørte slik at de kom bak seilebåten svingte for å få seilebåren på rett kurs, det resulterte i at slepe trossa la rekkestøttene flatt på dekk. De skulle også dykke , men for av sted, med med disse ord " synd at vi ødela rekka de". Slepet kom på 5000 kr. Siden du betalte 5000 kr, var altså dette et assistanseoppdrag og ikke redningsoppdrag. Er ikke RS ansvarlig for skader som skyldes uaktsomhet fra deres side under assistanseoppdrag ? Jeg er inneforstått med at skader under redningsoppdrag må man ta på egen (eller forsikringsselskapets) kappe, men når RS opptrer i rollen som kommersiell servicetilbyder kan de da ikke bare fraskrive seg ethvert ansvar ? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 9.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2020 (redigert) Roger jo skrev for 11 timer siden: Ja en betaler og får hele Babord rekkestøtter lagt ned på dekk på kjøpet. For et par uker siden kom Rs inn med en seilbåt som hadde fått roret fult av blåsre og en 25Lkanne så roret var kilt fast og motoren hadde stopper litt før P.G.A.vann. Han hadde praiet RS da de slepte på en annen båt, Rs kom tilbake og fikk slep ombord , kjørte slik at de kom bak seilebåten svingte for å få seilebåren på rett kurs, det resulterte i at slepe trossa la rekkestøttene flatt på dekk. De skulle også dykke , men for av sted, med med disse ord " synd at vi ødela rekka de". Slepet kom på 5000 kr. Skulle tro at det var lærlinger , det som også var ille var at de dro opp 15 m og kuttet lina. Dagen etter fikk han løs kanna og der sto telefonnr til eieren, han ringte og sa hva som hadde hent, det var 5 krepseteiner som var tapt på ca.150m. Det virket som om at forsikringen ikke var glad for at han ikke hadde ropt på kystradio Sør. Moralen er kontakt kystradioen. Hvordan i alle dager fikk de til dette?(Rekka) Tidligere ble det sendt ut sms om ansvarsfraskrivelse, men det er mer hvis feks et kryssholt blir dratt av.(Dette skjer som regel på Amerikanere ?) Smsen er det slutt på, det skal visst stå i medlemsvilkårene, uten at jeg har tatt meg tid til å sjekke. Men dette hørtes ut som en rar kjøring.(Er selv med på skøyta som i filmen) Redigert 9.Oktober.2020 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 9.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2020 Jeg er medlem av RS. Jeg måtte ha assistanse/slep da jeg fikk motorstopp ca 200 meter fra Skjebergkilens marina. RS har en båt stasjonert der. Uten at jeg va klar over regelen om slep til nærmeste havn, altså Skjebergkilen, så spurte jeg om de kunne slepe meg til min hjemmehavn som er vel 2 kilometer lengre unna.. Det gjorde de uten diskusjon. Jeg fikk ikke noe regning på det. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Roger jo Svart 10.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2020 Vestkystseiler skrev for 11 timer siden: Siden du betalte 5000 kr, var altså dette et assistanseoppdrag og ikke redningsoppdrag. Er ikke RS ansvarlig for skader som skyldes uaktsomhet fra deres side under assistanseoppdrag ? Jeg er inneforstått med at skader under redningsoppdrag må man ta på egen (eller forsikringsselskapets) kappe, men når RS opptrer i rollen som kommersiell servicetilbyder kan de da ikke bare fraskrive seg ethvert ansvar ? Det var ikke meg, da hadde det blitt månelyst. Har vel hele tiden sakt at Rs kom inn med og bruk "han" en soloseiler. Han ba om hjelp til å komme til land. Hva en kaller dette må en være jurist for å tolke, Båt uten motor og roret kilt fast noen få grader til BB. er ikke hel enkelt å få dit en vill. Han sa at han ventet i en time og det stemmer, men at han drev til havs kjøper jeg ikke helt, han var forankret i 5 krepsetiner og greide ikke å dra de opp. Du har jo baugvinsj sa jeg , den var ikke koplet og det var "200m" dypt. Det virket som forsikringsselskapet var lungen....... Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 10.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2020 (redigert) TrikkerN Lønning skrev for 12 timer siden: Hvordan i alle dager fikk de til dette?(Rekka) Smsen er det slutt på, det skal visst stå i medlemsvilkårene, uten at jeg har tatt meg tid til å sjekke. Men dette hørtes ut som en rar kjøring.(Er selv med på skøyta som i filmen) Han var ikke medlem.så hvem leser de. Jeg og forsto heller ikke at det gikk an, men det gikk. Når en fester slepetrossa til baugen på seilbåten kjører langsetter seilbåten`s ST side svinger ST 90 grader bak hekken på seilbåten for å snu den 180 grader , hva skjer når trossa strammes og de gir på , trossa hopper opp fra skutesiden og legger rekka "flat ".... så enkelt var det. Det er greit at en må øve på å snu en seile båt, men det er vell manual fot slikt. og der burde det stå ikke slik. Hørte en sa at Rs filmer alle oppdrag stemmer det? Bra sjömanskap i filmen Redigert 10.Oktober.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
LALUNA II Svart 10.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2020 Høres ut som en skikkelig blemme utført av ukyndige hos RS som de bør ta på sin kappe Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Lazyjack Svart 10.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2020 S/Y Emma skrev for 19 timer siden: Jeg er ikke interessert i å finanisere dykking etter briller i en marina, men at folk i nød reddes er en glede å bidra til. RS dykker ikke etter briller, nøkler osv. (lenger). Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2020 Lazyjack skrev 6 minutter siden: RS dykker ikke etter briller, nøkler osv. (lenger). Det er bra, men har Rs manskap til dykkeroppdrag etter 1 jan.? Fra 1. januar 2020 skal dykkeoperasjonen utføres av minimum en dykkeleder, en dykker, en beredskapsdykker og en lineholder. Ved flere dykkere i vannet skal antall lineholdere økes tilsvarende. Lineholder trenger ikke ha yrkesdykkerbevis. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
LALUNA II Svart 10.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2020 (redigert) Er de ikke 4 mann ombord da ? hvis alle har yrkesdykkerbevis så holder jo det .. vet ikke om yrkesdykkerbevis er krav der hos RS på de faste båtene ? 3 mann + båtfører Redigert 10.Oktober.2020 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Roger jo Svart 10.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2020 LALUNA II skrev 6 minutter siden: Er de ikke 4 mann ombord da ? hvis alle har yrkesdykkerbevis så holder jo det .. vet ikke om yrkesdykkerbevis er krav der hos RS på de faste båtene ? Ikke pr .dato I tillegg til å være maskinsjef vil du aktivt være med i dekksarbeid, redningsarbeid, lostjeneste, ambulansetjeneste, dykkertjeneste samt forebyggende sjøsikkerhetsarbeid. Kvalifikasjoner Maskinoffiser kl. 2 og høyere (3000 kW). Kopi av sertifikatet MÅ legges ved søknaden. Gode norskkunnskaper Gode svømmekunnskaper Ønskelig: Hurtigbåtsertifikat Yrkesdykkersertifikat Erfaring fra praktisk sjømannskap Erfaring fra Premaster eller lignende vedlikeholdssystem Elektrokompetanse Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
LALUNA II Svart 10.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2020 (redigert) Allerede i dag er det samme krav til yrkesdykking så vidt meg bekjent https://www.arbeidstilsynet.no/nyheter/yrkesdykking-endringer-i-regelverket-fra-1.-januar/ Krever økt minimumsbemanning Endringene innebærer krav om økt minimumsbemanning. I dagens regelverk er det krav om minst tre personer i dykkeoperasjonen: Dykker, dykkeleder og beredskapsdykker. Det blir nå krav om å ha en fjerde person, en lineholder, på dykkerlaget. Tilstrekkelig bemanning har kritisk betydning for dykkerens sikkerhet dersom det oppstår en nødsituasjon. Det må være nok støttepersonell på land dersom beredskapsdykkeren må i vannet. Det blir innført krav om særskilt sikkerhetsopplæring for dykkeledere på minst to uker og et krav om oppfriskningskurs hvert femte år. Dykkelederen har en nøkkelrolle for å påse at sikkerheten og helsen til dykkeren og de øvrige arbeidstakerne bli ivaretatt gjennom dykkeoperasjonen. Å øke dykkelederenes grunnkompetanse vil bidra til et gjennomgående høyere forsvarlighetsnivå. Redigert 10.Oktober.2020 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Amfea Svart 10.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2020 (redigert) 1 hour ago, Roger jo said: Han var ikke medlem.så hvem leser de. Er man ikke medlem, løper utgiftene fort på assistanseoppdrag. Transport til og fra oppdrag samt selve oppdraget, faktureres med 4800,-/t For medlemmer er prisen utover 3 timer gratis assistanse, 2495,- pr. påbegynte time. Tiden regnes fra skøyten drar fra base, til den er tilbake på base. Er den allerede på oppdrag eller seilas, regnes tiden fra oppdraget kommer inn, til den er tilbake på base/starter neste oppdrag. Oppdragene føres i et elektronisk oppdragsystem med automatisk posisjon og klokkeslett. Det er dette systemet som regner ut prisen på et oppdrag. Grensen mellom redning og assistense, kan noen ganger være hårfin. Men grovt sett vil oppdrag der det er overhengende fare for båt og/eller personer, defineres som redning. Dette betales av felleskapet, og styres av HRS/Kystradio. Dersom havarist ligger fortøyd (f.eks i uthavn), eller har godt ankerfeste, blir det ofte et assistanseoppdrag av det. På plasser med mange oppdrag, risikerer man å måtte vente en stund på skøyten. De går alltid på de oppdrag som haster mest. Det er kystradio/HRS som definerer kategori. Er man i nød, bruker man kanal 16, eller ringer Kystradio. Trenger man assistanse, ringer man RS servicetelefon. Så svar til TS: Nei, man betaler ikke kontingent for å bli reddet. Man betaler kontingent for å få medlemsfordeler i RS og forsikring, samt bidra til at RS er i stand til å finansiere skøyter langs norges langstrakte kystlinje. Redigert 10.Oktober.2020 av Amfea (see edit history) Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Lazyjack Svart 10.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2020 Amfea skrev for 6 timer siden: Grensen mellom redning og assistense, kan noen ganger være hårfin. Men grovt sett vil oppdrag der det er overhengende fare for båt og/eller personer, defineres som redning. Dette betales av felleskapet, og styres av HRS/Kystradio. Dette med berging av båt er jeg litt usikker på. I utgangspunktet er HRS kun inne i bildet når det gjelder berging av liv og helse. Så snart f.eks. et båtmannskap er i sikkerhet stanser HRS sin deltagelse i aksjonen. Da fortsetter evt. RS og andre ressurser med berging av restverdiene, gjerne i samarbeid med forsikringsselskapet. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 10.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2020 Roger jo skrev for 12 timer siden: Han var ikke medlem.så hvem leser de. Jeg og forsto heller ikke at det gikk an, men det gikk. Når en fester slepetrossa til baugen på seilbåten kjører langsetter seilbåten`s ST side svinger ST 90 grader bak hekken på seilbåten for å snu den 180 grader , hva skjer når trossa strammes og de gir på , trossa hopper opp fra skutesiden og legger rekka "flat ".... så enkelt var det. Det er greit at en må øve på å snu en seile båt, men det er vell manual fot slikt. og der burde det stå ikke slik. Hørte en sa at Rs filmer alle oppdrag stemmer det? Bra sjömanskap i filmen Alle oppdrag blir ikke filmet. Noen skøyter har mulighet for opptak, men feks Bergersen klasse har ikke. Kameraene blir hovedsaklig benyttet for å ha oversikt ? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 10.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2020 TrikkerN Lønning skrev 59 minutter siden: Alle oppdrag blir ikke filmet. Noen skøyter har mulighet for opptak, men feks Bergersen klasse har ikke. Kameraene blir hovedsaklig benyttet for å ha oversikt ? Bergesen-klassen, som i rederiet som donerte penger til dem. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.