Jump to content

Ulyd i Engbo Sidepower XF 30 VR baugpropell

Luckystrike

Recommended Posts

Har en 2008/9 Engbo Sidepower baugpropell. Den synes jeg lager noe kraftig lyd. Det høres ut som et totalt utslitt framhjulslager på en bil. Skikkelig skralling.  Ved ett tilfelle hørtes det ut som el motoren mista inngrepet og jeg hørte bare motor uten propellen. Da var ulyden vekke, men det var ingen framdrift, eller sidedrift får en vel si...:crazy: Da tenkte jeg en brytepinne var knekt, men tror ikke det er det på denne. Når jeg skulle legge til kai så virket baugpropellen igjen... Nå er vel denne thrusteren ute av produksjon. Jeg har en idé om at det er lagring/gear som er skadet/slitt. Er det noen som har erfaring med å dele en slik baugpropell og har skiftet deler. Lager må vel være mulig å få tak i om de har standardmål. Forstår som at dimensjonen på tunnelen er litt spesiell og at det ikke uten videre er noen annen baugpropell som passer rett inn. Men, enn så lenge virker den. Kan være verdt å overhale. Noen som har kjennskap,/erfaring der ute av alle dere erfarne og dyktige sjøfolk ?

Hadde en Engbo XF60 med lignende symptomer.  Problemet mitt var nok dårlige simmerringer som hadde ført til vanninntrengning og deretter defekte lagre på aksel.  Dette førte igjen til ar hjulet som reima løper på hadde blitt delvist spist opp.  Lager og simmerring fikk jeg tak lett i en maskinforretning.  Problemet var drivhjulet  Ble levert inn til et maskinverksted som fikk fikset det delvis slik at den kunne brukes igjen.  Fikk ikke tak i originaldeler.

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Noe sånt jeg mistenker. Den er ikke utslitt på grunn av mye bruk, motoren var kun gått drøye 70 timer når jeg overtok den i sommer. Så den har heller stått seg ihjel. Og jeg tenkte at det sikkert var kommet fukt inn og rusta opp lagera.  Var det vanskelig å demontere ? Må det ters til og er det deler som lett går i stykker ved demontering ? Båten skal opp i løpet av de nærmeste dagene og da kommer jeg til både inne og under.

Lett å ta ut. Om jeg husker riktig, så fjern propell og deretter to skruer.  Da kunne jeg ta ut aksel.  Sitter to lager.  Det innerste var litt vrient å få ut.

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Du må nok bytte lager og tetninger. Begge får du enkelt tak i gjennom en vanlig maskinforretning.

Det benyttes to typer systemer for innfestingen. Den enkle varianten mht overhaling er den som sitter fast i flens med to skruer. Den som er mer vrien å åpne har låsering som ligger innenfor de to tetningsringene innenfor propellen. 

Innerste lager er minst og er litt virent å få ut. Får håpe for din del at ikke tannhjulet som er laget av aluminium er opptært slik det var hos meg. Glem originale deler, Sleipner var snar til å legge ned produksjonen av dette da de overtok konkursboet men jeg klarte å skaffe alt jeg trengte fra ekstern leverandør. Nå har jeg ståltannhjul.

Egentlig en drittpatent, i reklamen skryter man av hvor bra dette lysløse og oljefrie gerahuset er men min erfaring har vært masse plunder med denne thrusteren. Nå har jeg liggende både lager, tetninger, reservereim og nødvendig spesiallaget verktøy ombord, det sier jo sitt.

Og det beste av alt er jo at båten må på land for å få byttet delene når reima eller lagerene ryker.

Takk Chiefengineer. Hører jo at Engbo skal liksom være kvalitet. Men har også hatt store problemer med ankervinsjen av samme fabrikat. Den er visst utrolig føllsom på ankerline. Så der er også litt arbeid. Kan jeg spørre hvilken leverandør du skaffet tannhjulet fra ? Simmerring og lager håper jeg å kunne få tak i lokalt fra Rotek - kulelagerspeialist. Men det er kanskje flere større firma som leverer ? Jeg er en gammel, utbrent mekaniker så skal nok klare dette... ;)

Er ikke imponert over kvaliteten i thrusteren nei.

Bestilte tannhjulet her: https://www.beltingonline.com/. 

20 Tooth HTD5 Pulley (20-5M-25F) med 12mm senterbore.

Husket ikke hvor bredt kilesporet var så jeg bestilte både med 3, 4 og 5 mm, det var ikke mye dette kostet.

Da kan du få det ferdig levert maskinert med kilespor slik det originale er. Måtte gå opp ei tann til 20 tenner da de ikke hadde 19 som det originale var men det gikk fint. Regner med likestrømsmotoren kompenserte ved å dra på noen ekstra prosent på omdreiningene siden den jobber lettere og plass/stramming ble ingen problem da det var nok å justere på i de avlange hullene på braketten til motoren.

Har gjort samme jobb (lager, tetnings- og reimbytte) til en bekjent med lik thruster bare tre år eldre. Her så tannhjulet ut som nytt så tilstanden kan nok variere. Heldigvis vanlig industristandard som er benyttet så man er ikke avhengig av Sleipner mht. delene.

Edit: Må påpeke at jeg vel har en XF60 så det KAN være forskjell på delene i undervanshuset men tenker prinsippet er det samme og muligens er alt likt.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
  • 2 uker senere...

Hei Chiefengineer, idag løste jeg undervannshuset og fikk ut akslingen.  Ser bildene kjente ut..? Er det slik din baugpropell er innvendig ? Ikke rart det ble lyd og at den spant i løse luften en gang. Tydelig at tennene da ikke har vært i inngrep.  Ser du ringen rett under drevet, det er tomt. Antar at det her skulle være en simmerring. Lurte først på om det hadde vært et lager, men da må i så tilfelle alle rullene/kulene ha blitt oppspist aldeles. Ikke noe spor etter det inne i huset. Bare svart olje.. For meg virker det som det kun er ett lager som sitter ytterst på akslingen. Skal den slåes innover i retning mot huset for å få det ut ? Våger ikke slå for hardt pga av aluminiumen lett knekker som mothold. Lageret ellers virker egentlig ok, men skifter uansett siden jeg har demontert. Bildene er kanskje ikke beste kvalitet.

Så vist jeg husker så hadde du vanlige rette tenner i din baugtrøster. Her er det som en kardangløsning, med pinjongaksel og skråstilte tenner. kanskje verre å finne noe som kan passe til det...

IMG_0338.jpg

IMG_0336 (1).jpg

IMG_0337.jpg

Hei. Ja dette er en helt annerledes patent, her har de laget et vinkelgear. Hos meg er motor og propellaksling parallelt montert og kommuniserer med to tannhjul via reim. Dette så ikke så bra ut, her spørs det hva som kan gjøres.

Hos meg satt det et lager innerst i undervannshuset, det sto igjen når jeg trakk ut akslingen. Det andre lageret sitter ved tetningsringene og kommer ut med akslingen. Det må være to lager for å holde denne assemblyen sammen.

Penta kalte vel disse thrusterne for QL da de solgte de gjennom sitt salgsapparat, finner du deleskissen i disse tegningene her kanskje?

https://www.moegster.no/QL_PARTS_LIST.pdf

Edit: Jeg tror kanskje denne er din:

bilde.png.3aeeab316f60639b0de6498058d99f31.png

Alt du finner ut :) Det ser veldig likt ut. Bortsett fra at releet ikke er festet til el motoren. Og på motoren står det merket Engbo XF 30VR, spenning osv., og ikke QL.

Men undervannshuset ser i detaljer helt likt ut. Det stemmer med nærmere inspeksjon at det nok er et lager som ligger rett bak drevet som er skadet. Det har tydeligvis gått helt i oppløsning. Kjente at det var slark før jeg demonterte. Reint bortsett fra materialkvaliteten så er vel dette en bedre løsning. Færre deler. Men det store spørsmålet er om det finnes deler i omløp... Hvor fant du delelista hen ? Ser de har også vinkelgir på den britiske nettsiden du henviste til. Men har ikke funnet rette dimensjoner ennå. Dette er jo små deler. Men mulig de kan produsere på bestilling om det ikke er mulig å kjøpe kit slik som  det står i delelista du la inn.

Redigert av Luckystrike (see edit history)

Google er et fint hjelpemiddel, får håpe Trump ikke stenger de ned.:-)

Da Sleipner kjøpte opp konkursboet til Engbo kontinuerte de en del produkter som de ikke hadde liknende til mens thrustere etc. ble diskontinuert. Min erfaring er at de ikke er interessert i å supporte disse nå utgåtte Engbo produktene med reservedeler, hos meg var løsningsforslaget Deres å støpe inn ny tunnel i båten av annen diameter og montere ny Sleipner thruster. Og dette er bare 6 år gammelt.

Om de fortsatt har tegningene til tannhjulet og legger godviljen til er det jo en enkel sak å putte dette inn i en CNC styrt fres og ta ut et nytt tannhjul til herding men om de vil gjøre det er jo en helt annen sak.

Å montere inn to nye tannhjul som ikke er av original avstamming er jo teoretisk mulig men man får jo betydelige utfordringer med å treffe rett posisjon aksielt på begge akslingene for fastsetting for å oppnå korrekt klaring i inngrepet. Det er på ingen måte rett fram.

Ville hørt med Sleipner om de eller andre tidligere Engbo eller VP-forhandlere kan ha noe sånt liggende, samt søkt på nettet på det som lar seg gjøre angående delenummret. I den tiden Engbo var operative var disse delene åpenbart mulig å få kjøpt som reservedeler iht. delefortegnelsen og er du heldig kan en forhandler fortsatt ha noe slikt liggende.

Ja, får vel bare leite litt på nett. Ser at delenummeret finnes hos noen forhandlere, men antageligvis "out of stock", får jeg får ikke lagt det i handlekurven. Hadde jeg hatt kontakt med noen CNC - operatører i en eller annen maskinverksted så kunne de sikkert laget en til meg... Og det hadde nok blitt billigere enn en komplett ny baugthruster...Har et halvt år til på å leite. Før evt Trump stenger ned, evt Biden...

Jeg tror ikke de demobiliserer Internet. Finnes andre søkermotorer enn Google. Det skulle ikke forundre meg om disse delende er eksternt maskinert. Når jeg søker på 'bevel gears', kommer det opp ganske mange treff. Problemet er å sile ut det som enten er til bil som noen kan sitte i, eller radiostyrte lekebiler. Vil tro du finner noe i løpet av det neste halve året.  

Har du sjekket denne?

https://baatplassen.no/i/topic/141352-havari-baugpropell-engbo-xf-30vr-ql-bp300/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...