C2CV Startet 9.Oktober.2020 Del på Facebook Startet 9.Oktober.2020 Hei. Har en Scan Baltic med BMW D636 6-sylindret turbodieselmotor som fikk nytt dieselfilter og oljefilter i går. Motoren er fra 1985 og starter momentant og fungerer fint. Oljen som brukes er mineralolje 15-40, altså en temmelig tykk olje. Da motoren har problemer med å bli varm (det motsatte av hva andre forteller om denne motoren), kjørte jeg motoren til den ble ca 40 grader og startet så å pumpe oljen ut gjennom oljepeilehullet med vakuumpumpe. Det gikk mildest talt år og dag! Stakk jeg pumperøret for langt ned, sugde det luft, så det måtte trekkes opp usannsynlig høyt for å suge. SPØRSMÅL: 1) Må nevne til å begynne med at motoren ikke bruker olje og at peilepinnen viste full oljestand og at motoren skal ha 12 liter olje. Greide totalt sett å få ut 10 liter olje inkl ca 0,7L fra proppen i oljekjøleren i fronten av motoren. Motoren fikk så 10L ren olje tilført og ble peilet etter ca 10 minutters kjøring. Oljen var da så ren på peilepinnen at det var problemer å avlese oljestanden - det vil si at minimalt med olje var igjen på motoren. Motoren er spesifisert til å kreve 12 liter motorolje, men jeg kan ikke fylle på enda 2 liter da oljestanden nå er på maks. Hva er andres erfaring ved oljeskift på denne motoren? Går det på 12 liter, og hvor befinner de 2 siste litrene seg? 2) Den påmonterte håndpumpa på motoren for tømming av olje "snorker" og suger luft langt ned og duger ikke. Pakningen rundt pumpestempelet var OK, så feilen ligger et annet sted. Hva kan gjøres for å få denne pumpa til å fungere? 3) Må man etterfylleolje på oljekjøleren som ligger under ekspansjonstanken eller fyller den seg selv? Er det riktig at oljemengden ved uttapping av oljekjøleren er bare ca 0,7L? Må også spørre: - Jeg liker denne motoren godt da den i 3 sesonger ikke har skapt noen problemer, starter og går fint, men tror termostatene er fjernet fordi kjølevannstemp er for lav. Uansett trenger jeg å skifte termostater om det sitter noen der. Har noen peiling på hvilken type termostat jeg skal kjøpe til motoren? Trenger da 2 stk. - Synes gangen på motoren er noe grov med mye knittring, som om dieselpumpa ikke står helt rett justert. Noen erfaringer på dette? Takk for svar fra de om har motoren eller kjenner problemene. Motoren er forøvrig malt fra sølv til sort. MB Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 9.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2020 Tok du av påfyllingslokket for olje før/mens du sugde ut olje? Det hjelper på å få ut oljen raskere. 1. Det er ok å få ut ca 10 l olje. Det ligger olje rundt i motorens opljekanaler og litt igjen i bunnpannen. Som med alle motorer. Fyll på samme som du fikk ut. Og det er peilepinnen som har rett og viser riktig oljemengde - om du lar oljen renne ned i bunnpannen etter at du har stanset motoren. Dvs gir den 10 minutter. 2 - la den være 3- den fyller seg selv med olje når motoren går. Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 9.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2020 Instruksjonsboka sier 1 liter i oljekjøler. Sitér dette innlegget Link to post
C2CV Svart 9.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2020 Ok,takk for gode svar. Er det noen som har peiling på om motoren skal gå med masse knakking/knittring eller er det et fenomen som skal justeres bort?Tar gjwerne i mot svar på dette også. MB Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2020 Hvis den starter greit, går greit, ikke ryker sort. La gamlingen få lov til å ha unotene sine i fred. Knitringen du hører kan ha helt andre årsaker enn feiljustering. Men hvis du har manual, så kan du jo titte på tenningstidspunktet. Skal du begynne, så kan du plukke ut dyser, bytte registerkjedet, etc, etc. Til slutt har du spandert 50 000, og så får du ikke motoren sammen igjen. Hvor mange timer har den gått? Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 9.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2020 (redigert) Start med å justere ventilene og få sjekket dysene. Hvis du fortsatt mener motoren går litt hardt, kan du prøve med en ørliten vridning på diesel pumpen. Dette er en justering som krever godt gehør og en forsiktig hånd, så det er ikke en jobb for hvem som helst. Husk også at det er manuell kaldstart på diesel pumpen som endrer tenningstidspunktet på denne motoren. Har du sjekket at den står i rett posisjon? Redigert 9.Oktober.2020 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
stian22i Svart 9.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2020 Ifølge manualen skal du fylle opp med olje i kjøler etter den er tømt. Jeg gjorde det når jeg tømte den, om det har noe å si vet jeg ikke. Termostat er vel originalt behr Thomson. Men har finni denne https://www.carid.com/mahle/engine-coolant-thermostat-mpn-tx1775d.html?view=279353 som hvertfall ser helt lik ut. Sitér dette innlegget Link to post
C2CV Svart 10.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2020 Nei, hare ikke manualen på denne motoren, så har ikke data på ventilklaring og riktig posisjon på dieselpumpa. Ligger manualen på nettet et sted, så er jeg takknemlig for å finne den. Høres ut som jeg bør begynne med ventilklaringa. Har noen peiling på tenningsrekkefølgen? Det står vel i manualen. Stial22i, hvor fylte du opp oljekjøleren? Finner ikke noe plugg, men du vet vel hvor den ligger. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 10.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2020 Det ligger verkstedmanual i Dokumentarkivet her på Båtplassene. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
stian22i Svart 10.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2020 Ja er en unbrako helt ute til siden på toppen av oljekjøleren. Ventilklaring er 0.3👍 Sitér dette innlegget Link to post
C2CV Svart 10.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2020 Stian22i. Kan du ut fra dette bildet se hvor oljen skal fylles på oljekjøleren? Er det den pluggen som pilen peker på? Om det er feil, kan du merke punketet på bildet eller forklare? Vil nødig fylle olje på feil sted. Takk for gode råd! Sitér dette innlegget Link to post
stian22i Svart 10.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2020 Ja det er den pluggen👍 det tar litt tid, å fylle den helt opp for å ikke søle😁 Husk også på det som JohnnyBoy sa lenger opp her om kaldstart funksjonen. Da kan motoren knatre litt mer når den er varm hvis den står på. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 10.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2020 Og pluggen nede foran med rød ring rundt er tappepluggen for oljekjøleren. Manualen angir 1. Bytt oljefilter 2. Tapp oljekjøler 3. Fyll opp oljekjøler Du skal "i teorien" kunne få ut 2 liter herfra og fra oljefilteret til sammen. Totalt volum er 10 liter. På min motor går det greit å pumpe ut nærmere 8 liter med den fastmonterte håndpumpa. Jeg våger påstanden at oljen ikke var varm nok i din motor. Jeg tar gjerne en tur på en drøy time for å være trygg på varm nok olje før skift. Ekstra detalj i bildet over: Under tappepluggen ligger termostathuset med 6 bolter, samt tappeplugg for ferskvannskretsen (samme type skrue/plugg som på oljekjøleren). Anbefaler å laste ned verkstedmanualen og vedlikeholdsmanualen fra arkivet. Bruk tid på å gjøre deg kjent med begge. Her er viktige detaljer, som metode for priming av turbo etter oljeskift. ⚓😎 Sitér dette innlegget Link to post
C2CV Svart 12.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2020 stian22i skrev On 10.10.2020 at 22.28: Husk også på det som JohnnyBoy sa lenger opp her om kaldstart funksjonen. Da kan motoren knatre litt mer når den er varm hvis den står på. Stian22i: Oi, kaldstartfunksjonen er ting jeg ikke kjenner til og som tidligere eier ikke har instruert om. Hvor finner jeg ut om den står på eller ikke? Er det en spake på dieselpumpa eller noe annet som skal betjenes for å få dette koblet inn og ut? Kan koen fortelle hvor dette sitter på motoren? Må få lastet ned manualen på denne motoren.......... Sitér dette innlegget Link to post
stian22i Svart 12.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2020 (redigert) Er en spak på siden av dieselpumpen. Står akterover når den er skrudd på. Jeg lastet akkurat opp owner's manualen til motoren. Står beskrevet der. Redigert 12.Oktober.2020 av stian22i (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.