Jump to content

Oljeskift på BMW D636.


C2CV

Recommended Posts

Hei.

Har en Scan Baltic med BMW D636 6-sylindret turbodieselmotor som fikk nytt dieselfilter og oljefilter i går. Motoren er fra 1985 og starter momentant og fungerer fint. Oljen som brukes er mineralolje 15-40, altså en temmelig tykk olje. Da motoren har problemer med å bli varm (det motsatte av hva andre forteller om denne motoren), kjørte jeg motoren til den ble ca 40 grader og startet så å pumpe oljen ut gjennom oljepeilehullet med vakuumpumpe. Det gikk mildest talt år og dag! Stakk jeg pumperøret for langt ned, sugde det luft, så det måtte trekkes opp usannsynlig høyt for å suge. 

SPØRSMÅL:

1) Må nevne til å begynne med at motoren ikke bruker olje og at peilepinnen viste full oljestand og at motoren skal ha 12 liter olje. Greide totalt sett å få ut 10 liter olje inkl ca 0,7L fra proppen i oljekjøleren  i fronten av motoren. Motoren fikk så 10L ren olje tilført og ble peilet etter ca 10 minutters kjøring. Oljen var da så ren på peilepinnen at det var problemer å avlese oljestanden - det vil si at minimalt med olje var igjen på motoren. Motoren er spesifisert til å kreve 12 liter motorolje, men jeg kan ikke fylle på enda 2 liter da oljestanden nå er på maks. Hva er andres erfaring ved oljeskift på denne motoren? Går det på 12 liter, og hvor befinner de 2 siste litrene seg?

2) Den påmonterte håndpumpa på motoren for tømming av olje "snorker" og suger luft langt ned og duger ikke. Pakningen rundt pumpestempelet var OK, så feilen ligger et annet sted. Hva kan gjøres for å få denne pumpa til å fungere?

3) Må man etterfylleolje på oljekjøleren som ligger under ekspansjonstanken eller fyller den seg selv? Er det riktig at oljemengden ved uttapping av oljekjøleren er bare ca 0,7L?

 

Må også spørre:

- Jeg liker denne motoren godt da den i 3 sesonger ikke har skapt noen problemer, starter og går fint, men tror termostatene er fjernet fordi kjølevannstemp er for lav. Uansett trenger jeg å skifte termostater om det sitter noen der. Har noen peiling på hvilken type termostat jeg skal kjøpe til motoren? Trenger da 2 stk.

- Synes gangen på motoren er noe grov med mye knittring, som om dieselpumpa ikke står helt rett justert. Noen erfaringer på dette?

 

Takk for svar fra de om har motoren eller kjenner problemene. Motoren er forøvrig malt fra sølv til sort.

 

MBBMW1.jpg.b48b28f7326d9ecfe664b5231fbe7006.jpg

Link to post

Tok du av påfyllingslokket for olje før/mens du sugde ut olje? Det hjelper på å få ut oljen raskere.

 

1. Det er ok å få ut ca 10 l olje. Det ligger olje rundt i motorens opljekanaler og litt igjen i bunnpannen. Som med alle motorer.

Fyll på samme som du fikk ut. Og det er peilepinnen som har rett og viser riktig oljemengde - om du lar oljen renne ned i bunnpannen etter at du har stanset motoren. Dvs gir den 10 minutter.

2 - la den være

3- den fyller seg selv med olje når motoren går.

Link to post

Hvis den starter greit, går greit,  ikke ryker sort. La gamlingen få lov til å ha unotene sine i fred. Knitringen du hører kan ha helt andre årsaker enn feiljustering. Men hvis du har manual, så kan du jo titte på tenningstidspunktet. Skal du begynne, så kan du plukke ut dyser, bytte registerkjedet, etc, etc. Til slutt har du spandert 50 000, og så får du ikke motoren sammen igjen. Hvor mange timer har den gått?

Link to post

Start med å justere ventilene og få sjekket dysene.

Hvis du fortsatt mener motoren går litt hardt, kan du prøve med en ørliten vridning på diesel pumpen. Dette er en justering som krever godt gehør og en forsiktig hånd, så det er ikke en jobb for hvem som helst.

 

Husk også at det er manuell kaldstart på diesel pumpen som endrer tenningstidspunktet på denne motoren. Har du sjekket at den står i rett posisjon?

 

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Nei, hare ikke manualen på denne motoren, så har ikke data på ventilklaring og riktig posisjon på dieselpumpa. Ligger manualen på nettet et sted, så er jeg takknemlig for å finne den. Høres ut som jeg bør begynne med ventilklaringa. Har noen peiling på tenningsrekkefølgen? Det står vel i manualen. Stial22i, hvor fylte du opp oljekjøleren? Finner ikke noe plugg, men du vet vel hvor den ligger.

 

Link to post

Og pluggen nede foran med rød ring rundt er tappepluggen for oljekjøleren.

 

20201010_220513.png.c7e83b6feb8669d54d0e1f76ed86965a.png

 

Manualen angir

1. Bytt oljefilter

2. Tapp oljekjøler

3. Fyll opp oljekjøler 

 

Du skal "i teorien" kunne få ut 2 liter herfra og fra oljefilteret til sammen.

 

Totalt volum er 10 liter. På min motor går det greit å pumpe ut nærmere 8 liter med den fastmonterte håndpumpa.

 

Jeg våger påstanden at oljen ikke var varm nok i din motor. Jeg tar gjerne en tur på en drøy time for å være trygg på varm nok olje før skift.

 

Ekstra detalj i bildet over:

Under tappepluggen ligger termostathuset med 6 bolter, samt tappeplugg for ferskvannskretsen (samme type skrue/plugg som på oljekjøleren).

 

Anbefaler å laste ned verkstedmanualen og vedlikeholdsmanualen fra arkivet. Bruk tid på å gjøre deg kjent med begge. Her er viktige detaljer, som metode for priming av turbo etter oljeskift.

😎

Link to post
stian22i skrev On 10.10.2020 at 22.28:

 Husk også på det som JohnnyBoy sa lenger opp her om kaldstart funksjonen. Da kan motoren knatre litt mer når den er varm hvis den står på. 

Stian22i:

Oi, kaldstartfunksjonen er ting jeg ikke kjenner til og som tidligere eier ikke har instruert om. Hvor finner jeg ut om den står på eller ikke? Er det en spake på dieselpumpa eller noe annet som skal betjenes for å få dette koblet inn og ut? Kan koen fortelle hvor dette sitter på motoren? Må få lastet ned manualen på denne motoren..........

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...