Frese på Startet 9.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 9.Oktober.2020 Etter tre sesonger uten båt, er det på tide å komme seg på sjøen igjen. Ungene som vokser, som var grunnen til at vi solgte familecruisern, er plutselig blitt så store at de synes det hadde vært kult med en båt de også kan bruke. Har hatt skjærgårdsjeep før og konkludert med at det en idiotisk båttype (kun to som sitter i le). Men nå tror jeg at jeg har snudd. Er på jakt etter en trygg jeep som er lett å bruke: hoppe om bord, kaste loss og gi gass. Synes både Nordkapp 605 og Yamarin 61 CC virker bra. Men hva anbefaler båtoraklene der ute? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 9.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2020 Min favoritt i den klassen er Yamarin 62CC, pga et skrog som jeg synest går meget mykt og fint i bølger, og ikke minst en meget lun konsoll. Mange var også levert med kalesje over pilotstoler og akter benk, så blir det lunt for alle. Mange andre skjærgårdjeeper ble også levert med slikt kamerasystem. Askeladden sin C61 center console er også en lekker sak. Du kan godt si noen ord om hvilken bruk du tenker, og ny eller brukt....... Det var mine raske tips, så får vi se om båtoraklene kommer med sine tips.... Sitér dette innlegget Link to post
Frese på Svart 9.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2020 Brukt, maks 5 år, 300.000’ish. Bruk: Farte rundt i Oslofjorden, vannski, bading og litt fiske Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 10.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2020 (redigert) Så har du mellomtingen: Daycruiser med havnepresenning. Lett å hoppe opp i og gå ut i, men også veldig sosial båt med både gode sitteplasser, solseng etc. Hvis dere er av typen som kunne tenke dere å ha med venner / familie så er jo det aktuelt? En kamerat kjøpte en Finnmaster 62 som jeg likte veldig godt. Kjøper du Yamaha-edition så følger det med stang til vannski/ tubekjøring etc. Ca 300000 for 2016 modeller. Finnes i Bow Rider og i kabintype. I kabin så er det porta potty toalett hvis det er interessant. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=193918212 Men klart det er litt mer stell å ta av og på en havnepresenning (men raskere enn kalesje). Men samtidig har man en plass putene kan oppbevares så kan slipper å dra på dem. Og skal du fiske mer enn bare litt så er det greit uten putene. Men båten er selvlensende så den kan vaskes relativt greit. Etter å ha sett nærmere på Finnmasteren så fant jeg ut det er en slik type jeg ønsker hvis jeg skal vekk fra feriebåten. Har hatt mindre skjærgårdsjeep før. Redigert 10.Oktober.2020 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
enslagsgjest Svart 10.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2020 Hvis du øker budsjettet litt så får du en splitter ny Saxdor. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
alfaalfa Svart 10.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2020 Jeg vil påstå at den "beste" sjøbåten i denne klassen er Nordkapp 605. Jeg har anbefalt denne til venner som kjører båt i farvannet rundt Rakke og Mølen hvor det virkelig blir ugreie bølger. De har stortrives og klarer enkelt å krysse til Kragerø over åpent farvann. Og ut i Rakke med de mest ugreie bølger. Den har vel det skroget som går mykest i ulik sjø. Samtidig som det klarer å få høy hastighet. Stor nok til å dra ut på turer i åpent farvann. Liten nok til å være veldig livliig og kvikk! Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 11.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2020 White Shark - ingen kalesje. Selvlenser. Do under styringa. F.eks White Shark 205. Du kommer lett hjem igjen selvom sjøen har blitt litt grovere. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 12.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2020 (redigert) nordan family 27 skrev for 8 timer siden: White Shark - ingen kalesje. Selvlenser. Do under styringa. F.eks White Shark 205. Du kommer lett hjem igjen selvom sjøen har blitt litt grovere. Verdt å merke seg at med 19 graders V-bunn er dette virkelig blant de mest flatbunnede båter. Og et bredt skrog. Til sammen betyr det at den kan gå raskt ift hk, men at den har og gir ganske mye slag fra sjøen. Høyt fribord så de ser ut som om de skal ut på havet, men det bør være flatt vann...men de går jo ikke ned, det er bare ubehagelig. Redigert 12.Oktober.2020 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 12.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2020 (redigert) Jeg har vel drøye 400timer bak spakene i en Nordkapp 605, har kjørt Kragerø - Strømstad, Kragerø - Arendal, Kragerø - Larvik i fint vært og skikkelig drittvær (dvs 2m bølger) og har bare blitt mer og mer overraska over den båten. (Vil si jeg er meget kresen på båt, har kjørt 3c båter som topper 100knop, flere 3b båter, tecnomar tb546 med ca 2500hk som toppa 63, madera 1250 med nesten 1200hk i 4m dønninger, mange andre speedbåter) Jobber også med båt, så prøver svært mye forskjellig båt og jeg vil si nordkappen er noe av det beste jeg har kjørt i den størrelsen. (Beste "mannen i gata" båt) Hemmeligheten med nordkappen er å tilte hardt å kjøre såpass fort at du ligger oppå bølgene. 50-70cm sjø i 40-45knop er null problem, kan fint holde ca 40 i 2m bølger, men da må de som sitter på, virkelig holde seg fast (det skilte 11knop fra inntilta til maks tilt på maksfart, så den er kresen på tilten) Det jeg vil si er det mest negative med nordkappen er at dørken blir svært varm i solsteika, så det er ikke noe godt og gå barbeint på den også får man aldri noen overraskelser med den (det er jo egentlig positivt), jeg har prøvd med både 150 og 200, men NÅR jeg går til anskaffelse av en ny Nordkapp så blir det med 250-300 bakpå. I 60knop+ burde den bli litt utfordrende å kjøre. Men det er svært mye som har måtte sett seg slått av denne båten, vannscootere med 300hk, goldfish 23 med 250, speedbåter med 150-200hk. Når man kommer ut i god sjø og vet åssen båten reagerer og hva den tåler, så er det ikke mange som klarer å holde følge med en Nordkapp 605. Bortsett fra en 705, men den er jo i en annen liga igjen (lengre, smalere og 24graders vbunn) Måtte tøffe meg litt for en kamerat, men kaste vann, det kunne den :) (hadde heisa motoren noen hakk og montert en modifisert raker 22") hvis ikke jeg husker helt feil, så logga jeg 52.7 med 200, marsja 40. Med 250-300 så burde 60-65 være oppnåligt Etter all den skrivinga her, så innser jeg hvor mye jeg savner den! MÅ få meg en Nordkapp igjen Redigert 12.Oktober.2020 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Coldman Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 alfaalfa skrev On 12.10.2020 at 8.27: Verdt å merke seg at med 19 graders V-bunn er dette virkelig blant de mest flatbunnede båter. Og et bredt skrog. Til sammen betyr det at den kan gå raskt ift hk, men at den har og gir ganske mye slag fra sjøen. Høyt fribord så de ser ut som om de skal ut på havet, men det bør være flatt vann...men de går jo ikke ned, det er bare ubehagelig. Hehe. 19 grader osv. stemmer sikkert. Men si meg, er resten basert på egenerfaring eller reelle tester? Disse skrogene tåler mye mer sjø enn de fleste andre som det er naturlig å sammenlikne med. Jeg snakker av egenerfaring. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 19.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2021 Nå er det noen som oppgir skrogvinkel «midt på», andre i snitt, og noen bakerst. Mener disse 19 gradene er vinkelen helt akter ved avslutningen av skroget. Vet ikke hvor Nordkapp måler. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 19.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2021 Det viktige er å erfare mer enn en båt eller skrog. For det er når man sammenligner skrog at det blir tydelig hva feks skrogvinkel, bredde: lengde ratio osv reelt sett betyr i skrogets oppførsel i sjø. Slik som i dette tilfellet så vil man oppleve at det er mulig å kjøre mykt i bølger med Nordkappen der Whitesharken slår hardt og begynner å bli ubehagelig. White sjark er 40 cm bredere… og flatere … det kommer ikke «ustraffet», men det gjør at det er mye bæring i skroget og med høy baug oppleves dette som bra. Jeg har selv kjørt og kjørt fra en White Shark ut Oslofjorden til Sandefjord der nyrene nesten løsnet, med sydlig vind og strøm fra nord ble bølgene krappe og Whitesharken traff bølgene med bunnen og ikke baugen… Da var det bedre med et smalt skrog med 24 gr, da ble det langt mykere… Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 19.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2021 Tildels enig i det om du er alene ombord. Er du mange ombord blir smale båter - som skjærer igjennom sjøen - veldig våte. Noe bæring trenger man, og det slår i varierende grad. Veldig bølgestørrelsesavhengig også. Forrige båten var rimelig flat akter og 405 cm bred. Men var vel 16 grader i bølgeskjæringen, og hadde godt med vekt. Men det var en helt annen båt til et helt annet formål. Beste sjøbåten jeg har hatt, selvom bredden var bredere enn de fleste (Fairline 36 Turbo). Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 19.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2021 6 minutes ago, nordan family 27 said: Tildels enig i det om du er alene ombord. Er du mange ombord blir smale båter - som skjærer igjennom sjøen - veldig våte. Noe bæring trenger man, og det slår i varierende grad. Veldig bølgestørrelsesavhengig også. Forrige båten var rimelig flat akter og 405 cm bred. Men var vel 16 grader i bølgeskjæringen, og hadde godt med vekt. Men det var en helt annen båt til et helt annet formål. Beste sjøbåten jeg har hatt, selvom bredden var bredere enn de fleste (Fairline 36 Turbo). Det er mange som tror kun vinkel på akterspeilet avgjør, men det er også mange andre faktorer som er med på å bestemme! skrogkonstruksjon/design, vekt/bredde fassong i baug og låring, bredde og lengdeforhold, balangse/tyngdepungt i skrog, steglister, step Type drev/propell osv. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
ivar Svart 19.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2021 (redigert) Sitat Har hatt skjærgårdsjeep før og konkludert med at det en idiotisk båttype (kun to som sitter i le). Men nå tror jeg at jeg har snudd. Er på jakt etter en trygg jeep som er lett å bruke: hoppe om bord, kaste loss og gi gass. Du har ikke vurdert bowrider da? Ligger etter min mening ikke langt bak senterkonsollene i "lettbrukthet" , samtidig som at de gir brukbar vind/værbeskyttelse til mer enn 2 personer -morten- skrev 14 minutter siden: Det er mange som tror kun vinkel på akterspeilet avgjør, men det er også mange andre faktorer som er med på å bestemme! skrogkonstruksjon/design, vekt/bredde fassong i baug og låring, bredde og lengdeforhold, balangse/tyngdepungt i skrog, steglister, step Type drev/propell osv. Lengde/breddeforhold har mye å si ja, samt fordelingen av bæring i skroget. Som feks min Yamarin 59C, mye bæring i forskipet pga at overbygget er trukket framover, gjør at det skrangler i tannfyllingene om man ikke trekker gassen tilbake i krapp motsjø. Men funker til gjengjeld knall i side- og unnasjø, hvor en kvassere baug ville gitt båten ubåt-tendenser Redigert 19.Mai.2021 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
alfaalfa Svart 19.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2021 nordan family 27 skrev for 6 timer siden: Tildels enig i det om du er alene ombord. Er du mange ombord blir smale båter - som skjærer igjennom sjøen - veldig våte. Noe bæring trenger man, og det slår i varierende grad. Veldig bølgestørrelsesavhengig også. Forrige båten var rimelig flat akter og 405 cm bred. Men var vel 16 grader i bølgeskjæringen, og hadde godt med vekt. Men det var en helt annen båt til et helt annet formål. Beste sjøbåten jeg har hatt, selvom bredden var bredere enn de fleste (Fairline 36 Turbo). Lenge:bredde ratio, vinkel på bunn ved akter og vekt. Så kan du forutse mye av en båts farts potensiale og oppførsel. Så kan man gjøre mye med kjøring og trim, men ikke mirakler. Du kan heve baugen noe og kjøre tørrere, og øke hastighet for å kjøre mykere opp til et visst punkt. men har du et bredt flatt skrog som feks Uttern kanskje er det verste eksempelet på, begynner man med feil utgangspunkt (17 grader på flere av disse…) Sitér dette innlegget Link to post
Dilemma Svart 19.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2021 Vil slå ett slag for Uttern s62. Solid båt ,med bra oppbevaring. Romslig konsoll som har plass til ett toalett og kjøleboks. Kalesje kan en også få til den. Hadde en slik i 4-5 år og familien trivdes bra med den. Høye fribord =trygt for barna Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 20.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 Ibiza! En glimrende produsent som har båter der skroget er bra nok! Til å brukes, ikke ligge stille å sole seg, som enkelte er fornøyd med. Både eldre modeller og de nye har gode skrog og fine innredninger. De fortjener god omtale. Sitér dette innlegget Link to post
DzC Svart 20.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 Se også på Micore 628, vi er en familie på tre og er kjempe fornøyde med båten, vi gikk fra flipper 630 daycruiser, og angrer ikke et sekund, Går godt med Yamaha 150hk Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.August.2021 Link til dette innlegget Svart 17.August.2021 Eika skrev On 2020-10-12 at 17.00: Etter all den skrivinga her, så innser jeg hvor mye jeg savner den! MÅ få meg en Nordkapp igjen Hva tror du om dette skroget da? Saxdor 200 Sport med 22,5 grader og dobbelt step. Dessuten relativt smalt skrog. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
andersb Svart 17.August.2021 Link til dette innlegget Svart 17.August.2021 både saxdor og axopar i mini (og store) frister om dagen, endelig litt sjøegenskaper OG praktiske, ikke bare helt ubrukelige flate skrog Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 17.August.2021 Link til dette innlegget Svart 17.August.2021 Teerex skrev for 5 timer siden: Hva tror du om dette skroget da? Saxdor 200 Sport med 22,5 grader og dobbelt step. Dessuten relativt smalt skrog. Gi meg båten med største godkjente motor og ett bensinkort så skal jeg gi deg en skikkelig vurdering om ett par uker :p Men det ser spennende ut, det kan jeg ikke nekte på Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.August.2021 Link til dette innlegget Svart 17.August.2021 Eika skrev 1 time siden: Gi meg båten med største godkjente motor og ett bensinkort så skal jeg gi deg en skikkelig vurdering om ett par uker :p Men det ser spennende ut, det kan jeg ikke nekte på Jeg tenkte Mercury V8 ProXS 200 burde være flotte greier. Rundt 50 knop er kjapt nok på en 20-foter. V6 175 er jo en dyr motor, så da kan man vel like godt fleske til med en som er kun 13 kg tyngre, og ikke sååå mye over max. anbefalt Men ellers så syns jeg denne så minst like spennende ut... (prisen også) https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=183492427 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
chrisrik Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Er det slik at teknologien slår fysikken? Det jeg ikke forstår er Goldfish som greier å kjøre så ekstremt rimelig og samtidig ha sjøegenskaper (ifølge reklamen). Men så ser jeg her Eika kjører ifra en gullfisk på 23 fot med en kortere Nordkapp - men noe kan muligens tilskrives erfaring? Har foreløpig levd etter leveregelen lengde, tyngde og skarphet (bredde) betyr noe. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Guest Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 chrisrik skrev 8 minutter siden: Er det slik at teknologien slår fysikken? Det jeg ikke forstår er Goldfish som greier å kjøre så ekstremt rimelig og samtidig ha sjøegenskaper (ifølge reklamen). Men så ser jeg her Eika kjører ifra en gullfisk på 23 fot med en kortere Nordkapp - men noe kan muligens tilskrives erfaring? Har foreløpig levd etter leveregelen lengde, tyngde og skarphet (bredde) betyr noe. Hvis man hadde lagt like mye jobb i heising og propell modifisering, så hadde gullfiskene gått mye bedre, i god sjø og en jevngod kaptein så hadde jeg ikke hatt sjangs i god sjø :) den gullfisken jeg dro med ut i god sjø og forsvant ifra, var vel en som lånte pappa sin båt 10timer i året erfaring er gull verdt, det er ikke til å komme utenom gi meg en 500hk bil med værsting understell og bremser, så gir du en som har timene bak spakene en bil med 250-300hk, så kan jeg garantere at han parkerer meg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.