Jump to content

Tips til skjærgårdsjeep ca 20 fot

Frese på

Recommended Posts

• 3 år senere...
Guest skrev On 12.10.2020 at 17.00:

Jeg har vel drøye 400timer bak spakene i en Nordkapp 605, har kjørt Kragerø - Strømstad, Kragerø - Arendal, Kragerø - Larvik i fint vært og skikkelig drittvær (dvs 2m bølger) og har bare blitt mer og mer overraska over den båten. (Vil si jeg er meget kresen på båt, har kjørt 3c båter som topper 100knop, flere 3b båter, tecnomar tb546 med ca 2500hk som toppa 63, madera 1250 med nesten 1200hk i 4m dønninger, mange andre speedbåter) 

Jobber også med båt, så prøver svært mye forskjellig båt og jeg vil si nordkappen er noe av det beste jeg har kjørt i den størrelsen. (Beste "mannen i gata" båt) 

Hemmeligheten med nordkappen er å tilte hardt å kjøre såpass fort at du ligger oppå bølgene. 50-70cm sjø i 40-45knop er null problem, kan fint holde ca 40 i 2m bølger, men da må de som sitter på, virkelig holde seg fast (det skilte 11knop fra inntilta til maks tilt på maksfart, så den er kresen på tilten) 

Det jeg vil si er det mest negative med nordkappen er at dørken blir svært varm i solsteika, så det er ikke noe godt og gå barbeint på den også får man aldri noen overraskelser med den (det er jo egentlig positivt), jeg har prøvd med både 150 og 200, men NÅR jeg går til anskaffelse av en ny Nordkapp så blir det med 250-300 bakpå. I 60knop+ burde den bli litt utfordrende å kjøre. 

Men det er svært mye som har måtte sett seg slått av denne båten, vannscootere med 300hk, goldfish 23 med 250, speedbåter med 150-200hk. Når man kommer ut i god sjø og vet åssen båten reagerer og hva den tåler, så er det ikke mange som klarer å holde følge med en Nordkapp 605. Bortsett fra en 705, men den er jo i en annen liga igjen (lengre, smalere og 24graders vbunn) 

Måtte tøffe meg litt for en kamerat, men kaste vann, det kunne den :) (hadde heisa motoren noen hakk og montert en modifisert raker 22") hvis ikke jeg husker helt feil, så logga jeg 52.7 med 200, marsja 40. Med 250-300 så burde 60-65 være oppnåligt 

Etter all den skrivinga her, så innser jeg hvor mye jeg savner den! MÅ få meg en Nordkapp igjen

Snapchat-64858311.jpg

Hei, 

Gått litt tid siden innlegget ditt, men jeg vurderer en Enduro 605 (har lyst på en 705 men lommeboka og søt det der 🤣). Hvor mye over anbefalt motor ville du gått, sånn anbefaling bare? Toppfart er ikke så relevant for meg, men kunne tenkt meg å kunne kjøre 30-35 knop når det er rolig sjø, uten å tømme tanken på et blunk 😅

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...