Rookie_332 Startet 10.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 10.Oktober.2020 (redigert) Hvordan konservere vp d6 , kobler dere på slange utenfra som går opp i en dunk med frostvæske ? Så er det bare starte Og hvor lenge evt skal den gå For du kan ikke helle frostveske i filter koppen da går det ikke igjennom pumpa ? Båten ligger på land og drev tatt av Redigert 10.Oktober.2020 av Rookie_332 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 10.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2020 Når drevet er av er det veldig enkelt ,kjøp plast avløpsrør den passer rett på slangen til vannet.Først vann i bøtta avslutt med ca 10 liter frostvæske. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 10.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2020 Jeg syntes drevbag fungerer bra. Kjører den varm med ferskvann. Stopp motoren, bland inn frostvæske og start opp, kjører bare 10-20 sek med frostvæske. Går med litt frostvæske, men hvis du stabler noen 5 og 10 liter kanner nede i drevbagen, så fortrenger de en del volum. Tapp utblandet væske på kanner, brukes igjen året etter.. Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 11.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2020 Ok takker for svar ? Hvorfor velge drevbag ? Er det kun hvis du ikke skal ta av drevet ? Jeg tar alltid av drevet Hvor lenge bør du skylde gjennom med vann først skal motoren bli varm ? Og hvor lenge med frostvæske ? Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 11.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2020 Drevbag er når drevet ikke monteres av ,du skrev du hadde demontert .Kjøring med ferskvann er for å få ut salt av systemet motoren trenger ikke nødvendigvis kjøres varm jeg kjører ca 15 min.Kjøring med frostvæske er kun for frostsikring på d6 holder det med ca 10 liter da har jeg målt frostvæske i eksosen. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 11.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2020 Rookie_332 skrev for 7 timer siden: Ok takker for svar ? Hvorfor velge drevbag ? Er det kun hvis du ikke skal ta av drevet ? Jeg tar alltid av drevet Hvor lenge bør du skylde gjennom med vann først skal motoren bli varm ? Og hvor lenge med frostvæske ? Drevbag er for å konservere uten å ta av drevet, ev konservere med en gang du tar opp båten, dvs før du tar av drevet... Må vel ha motoren opp i 65 grader eller mer for at termostaten åpner. Sett den i fri og kjør turtallet opp til 1500rpm (det er vel maks av det du for i fri). Jeg kjørte min i ca 20 min i fjor, deretter kjørte jeg kun frostvæske til jeg så at sjøvannsfiltere fylte seg + noen sekunder.. Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 11.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2020 (redigert) R.O skrev for 2 timer siden: Drevbag er for å konservere uten å ta av drevet, ev konservere med en gang du tar opp båten, dvs før du tar av drevet... Må vel ha motoren opp i 65 grader eller mer for at termostaten åpner. Sett den i fri og kjør turtallet opp til 1500rpm (det er vel maks av det du for i fri). Jeg kjørte min i ca 20 min i fjor, deretter kjørte jeg kun frostvæske til jeg så at sjøvannsfiltere fylte seg + noen sekunder.. Drevbag hvis du ikke tar av drev skjønner ? Ah må få den noe varm for at termostat åpnes men trodde det kun var interne lukkede systemet som hadde termostat ? Men har også eksterne ergo drev inntak systemet også termostat ? Trodde det holdt med å bare kjøre igjennom med ferskvann og frostvæske uten at motoren ble varm .... Redigert 11.Oktober.2020 av Rookie_332 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 11.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2020 Stemmer, er ingen termostater i sjøvannskretsen Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 11.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2020 Kaffelars skrev for 1 time siden: Stemmer, er ingen termostater i sjøvannskretsen Ja lurte litt på det ? ergo så er det egentlig bare få skylla igjennom med fersk vann så frostvæske uten at egentlig motor må bli noe spesielt varm ? Hvor lenge kjører dere igjennom med ferskvann ? Sitér dette innlegget Link to post
stone Svart 11.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2020 På min forrige båt, riktignok TAMD 41 motor, kjørte helt til temperaturen på motoren var på normal temp. Da var ferskvannet litt ubehagelig varmt å kjenne på. Kom en del grums mot slutte. -men jeg ville byttet ut dette vannet til rent vann før frostvæske blandes inn. Mye rester av salt i det varme vannet ,som jo er hensikten... Håper jeg kan kaste inn et spørsmål på forumet ditt? Jeg har også nå en D6, med drev som jeg har tenkt å ligge i boblehavn i vinter. Hvordan får man inn frostvæske på saltvannsiden når den ligger på vannet. Er jo trykk på sjøvansfilteret så her kan det ikke fylles på når den går. Ikke er det kran på sjøvannsslangen heller.....? - Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 11.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2020 stone skrev 32 minutter siden: På min forrige båt, riktignok TAMD 41 motor, kjørte helt til temperaturen på motoren var på normal temp. Da var ferskvannet litt ubehagelig varmt å kjenne på. Kom en del grums mot slutte. -men jeg ville byttet ut dette vannet til rent vann før frostvæske blandes inn. Mye rester av salt i det varme vannet ,som jo er hensikten... Håper jeg kan kaste inn et spørsmål på forumet ditt? Jeg har også nå en D6, med drev som jeg har tenkt å ligge i boblehavn i vinter. Hvordan får man inn frostvæske på saltvannsiden når den ligger på vannet. Er jo trykk på sjøvansfilteret så her kan det ikke fylles på når den går. Ikke er det kran på sjøvannsslangen heller.....? - Ok takk for svar så forstår jeg deg riktig bør en få motoren varm grunnet få temp på ferskvannet du skylder med som tar med seg litt grums ? Når du ligger ute på vannet om vinteren skal det vel teknisk ikke kunne fryse eller ? Og du får vel ikke hatt på frostveske da dette går ut igjen ? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 12.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2020 stone skrev for 11 timer siden: På min forrige båt, riktignok TAMD 41 motor, kjørte helt til temperaturen på motoren var på normal temp. Da var ferskvannet litt ubehagelig varmt å kjenne på. Kom en del grums mot slutte. -men jeg ville byttet ut dette vannet til rent vann før frostvæske blandes inn. Mye rester av salt i det varme vannet ,som jo er hensikten... Håper jeg kan kaste inn et spørsmål på forumet ditt? Jeg har også nå en D6, med drev som jeg har tenkt å ligge i boblehavn i vinter. Hvordan får man inn frostvæske på saltvannsiden når den ligger på vannet. Er jo trykk på sjøvansfilteret så her kan det ikke fylles på når den går. Ikke er det kran på sjøvannsslangen heller.....? - Har du mulighet for frostvakt i motorrom, da trenger du ikke å tenke på frostvæske. Sitér dette innlegget Link to post
stone Svart 12.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2020 Max 100w. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2020 -strømmen i havna kan gå når du definitivt ikke vil det, mtp frostvakt... da burde man ha SMS-varsling fra båten om at du har mistet 230v. Så er det bare å hive seg i bilen og starte motoren.., finnes en tråd i forumet om å bygge et opplegg på den store slangen før impellerpumpe, slik at man kan kjøre innpå frostvæske. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 12.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2020 Du kjører ikke bare frostvæske for å hindre at det fryser. Men du hindrer at det står saltvann og frostvæske har korresjonshindrede innhold. Og det er like viktig. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.