Jump to content

Konservere vp d6

Rookie_332

Recommended Posts

Rookie_332 skrev for 7 timer siden:

Ok takker for svar ?

Hvorfor velge drevbag ? Er det kun hvis du ikke skal ta av drevet ? Jeg tar alltid av drevet

Hvor lenge bør du skylde gjennom med vann først skal motoren bli varm ? 

Og hvor lenge med frostvæske ?

Drevbag er for å konservere uten å ta av drevet, ev konservere med en gang du tar opp båten, dvs før du tar av drevet... Må vel ha motoren opp i 65 grader eller mer for at termostaten åpner. Sett den i fri og kjør turtallet opp til 1500rpm (det er vel maks av det du for i fri). Jeg kjørte min i ca 20 min i fjor, deretter kjørte jeg kun frostvæske til jeg så at sjøvannsfiltere fylte seg + noen sekunder..

R.O skrev for 2 timer siden:

Drevbag er for å konservere uten å ta av drevet, ev konservere med en gang du tar opp båten, dvs før du tar av drevet... Må vel ha motoren opp i 65 grader eller mer for at termostaten åpner. Sett den i fri og kjør turtallet opp til 1500rpm (det er vel maks av det du for i fri). Jeg kjørte min i ca 20 min i fjor, deretter kjørte jeg kun frostvæske til jeg så at sjøvannsfiltere fylte seg + noen sekunder..

Drevbag hvis du ikke tar av drev skjønner ? 

Ah må få den noe varm for at termostat åpnes men trodde det kun var interne lukkede systemet som hadde termostat ? Men har også eksterne ergo drev inntak systemet også termostat ? Trodde det holdt med å bare kjøre igjennom med ferskvann og frostvæske uten at motoren ble varm ....

Redigert av Rookie_332 (see edit history)

På min forrige båt, riktignok TAMD 41 motor, kjørte helt til temperaturen på motoren var på normal temp. Da var ferskvannet litt ubehagelig varmt å kjenne på. Kom en del grums mot slutte. -men jeg ville byttet ut dette vannet til rent vann før frostvæske blandes inn. Mye rester av salt i det varme vannet ,som jo er hensikten...

Håper jeg kan kaste inn et spørsmål på forumet ditt? Jeg har også nå en D6, med drev som jeg har tenkt å ligge  i boblehavn i vinter. Hvordan får man inn frostvæske på saltvannsiden når den ligger på vannet. Er jo trykk på sjøvansfilteret så her kan det ikke fylles på når den går. Ikke er det kran på sjøvannsslangen heller.....?  -

stone skrev 32 minutter siden:

På min forrige båt, riktignok TAMD 41 motor, kjørte helt til temperaturen på motoren var på normal temp. Da var ferskvannet litt ubehagelig varmt å kjenne på. Kom en del grums mot slutte. -men jeg ville byttet ut dette vannet til rent vann før frostvæske blandes inn. Mye rester av salt i det varme vannet ,som jo er hensikten...

Håper jeg kan kaste inn et spørsmål på forumet ditt? Jeg har også nå en D6, med drev som jeg har tenkt å ligge  i boblehavn i vinter. Hvordan får man inn frostvæske på saltvannsiden når den ligger på vannet. Er jo trykk på sjøvansfilteret så her kan det ikke fylles på når den går. Ikke er det kran på sjøvannsslangen heller.....?  -

Ok takk for svar så forstår jeg deg riktig bør en få motoren varm grunnet få temp på ferskvannet du skylder med som tar med seg litt grums ? 

Når du ligger ute på vannet om vinteren skal det vel teknisk ikke kunne fryse eller ? Og du får vel ikke hatt på frostveske da dette går ut igjen ?

stone skrev for 11 timer siden:

Har du mulighet for frostvakt i motorrom, da trenger du ikke å tenke på frostvæske. :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...