Christina 3 Startet 10.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 10.Oktober.2020 Hei. Prøver å hjelpe en kamerat men klarer ikke helt skjønne dette. Har kjøpt et converterkit fra seatalk 1 til seatalkng. Opplegget er at han har kjøpt ny gps antenne med seatalkng men kartplotter Raymarine C120 har bare seatalk1 og seatalk2 . I dette settet følger det med en converterkabel som er en overgang mellom seatalk1 (avlang med 3 hull/pinner) og seatalkng (runde lille). Trodde ikke seatalk 1 og seatalkng snakket sammen jeg ? Selve adapteret har kun seatalkng kontakter... Hva gjør adapteret da ? Er det kun for å få 12v i systemet ? Dette må jeg lære mer om https://seatronic.no/raymarine-converterkit-seatalk-1-til-seatalkng?gclid=Cj0KCQjwt4X8BRCPARIsABmcnOrJBdptoAjTCT12hI-QUR87kDhJTYcMa_JdtFRgM5mwPUQTSUgerDAaAp9EEALw_wcB Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 10.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2020 Følg farger på kontakter, så ser du hva som skal hvor Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 10.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2020 Adapteret er aktivt og konverterer signalene. Har vært noen support caser her ang det adapteret, og det som går igjen er at det er særdeles viktig å installere siste firmware på adapteret. Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 10.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2020 Ok takker. Så da er det egenlig bare å koble gps og power inn på adapter og converterkabel fra adapter og inn på kartplotter. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2020 Ja. Og husk de to blå endepluggene Har selv en Raystar150 antenne til en RL 70+ plotter via konverter. Funker fint det Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2020 Hulda har en slik dings i forbindelse med autopiloten. Jeg bare plugget det sammen uten å tenke noe mer over det. Fikk det ikke til å funke med en gang. Hadde glemt å sette inn 'endepluggene'. Siden har det kjørt i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 11.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2020 Ja da har jeg vært og koblet litt. Selv om jeg ikke kobler til powerkabel lyser adapteret grønnt og antenna grønnt. Jeg får opp klokke og posisjon til båten men ingen satelitter dukker opp. Har koblet antenna (RS150) inn på den hvite og kartplotter c120/autopilot st9001 inn på gul (koblet parrallelt, seatalk1) Er det riktig at adapteret skal lyse grønt og blinke 4 ganger innimellom ? Hvorfor får jeg opp klokke og posisjon men ikke satelittene ? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 11.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2020 Det er rett at du ikke skal koble på powerkabel som følger med i settet, du for strøm gjennom SeaTalk til nettverket. Og som skrevet over husk farge på farge. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Christina 3 Svart 11.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2020 Ja farge på farge...det er riktig. Ja da er det også riktig og ikke bruke powerkabel. Men hvorfor lyser ikke det grønne lyse på adapteret jevn hele tiden ? Og hvorfor får jeg ikke opp satelitter når jeg går inn på raymarine c120 plotter i gps meny ? Men så lenge klokka og posisjon kommer opp er det vel i orden ? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 11.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2020 Finner du GPS antennen i nettverket på plotter? Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Christina 3 Svart 11.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2020 (redigert) Det glemte jeg å sjekke..... Får høre hva han sier etter en prøvetur Men jeg vil jo tro den er der siden det kommer opp båtsymbol i kartet ? Vis jeg drar ut gps kommer det bare opp et rødt kryss.... Takker for all hjelp....spennende å høre fra han om åssen det gikk Redigert 11.Oktober.2020 av Christina 3 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.