Valkyrja
Hei og hå, og godt nyttår båtfolk!
Ble endel seiling i julen, med koronajulefeiring med bål på en skogkledd holme, og påfølgende seilas dagen derpå.
Nå har jeg derimot bare båtplass frem til 15. Mars, og må derfor gå igang med å forbedrede balja på et liv i uthavn.
Det som må ordnes er:
1. Utenbordsmotor. Festebrakketen er dårlig, så nederste del skvulper nedi, og må males/behandles.
Ellers må jeg bytte anoder, tennplugger, olje og trekksnor (den er gammel).
Har aldri gjort dette før, så alle råd til hvor jeg bør skaffe deler, og selve jobben mottas med stor takk. Jeg er også villig til å betale proffe for jobben første gangen, dersom jeg kan se på, og lære.
Motoren er en mercury 6hk 4takters langstammet.
2. Solceller. Skal ha 3x30W på hver side av båten, samt bytte rekkewire og feste gjerde der. Får da 180W totalt.
Usikkerheten min her er på gjennomføringene (tenker tec7, slik jeg har tettet de som var lekk), samt om jeg skal la forbrukskursen gå igjennom mppt-kontrollere, eller trekke ny, dedikert ladekabel. Batteriet er 65Ah start, men skal byttes ut med 1-200 lithium ila året.
3. Dieselvarmer. Heller mest mot webasto 2KW, da man der får alt av deler, god driftssikkerhet, og lavt diesel og strømforbruk. Men det er 12 båtlapper, og enkelte forhandlere har kloner til halvparten. Man finner også kloner på finn.
Har levd med 2kw vifteovn i vinter, noe som er en smule kaldt enkelte morgener. Men forstår det slik at 5kw blir for mye, ettersom man bør kjøre de på fullt for å unngå soting.
Hva anbefaler dere?
Beklager at jeg har vært for dårlig til å dele bilder, der skal jeg ta meg sammen fremover